به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از گرگان، محمدباقر مسعودی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان گفت: دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۰ پیرو تحول دانشگاههای تربیت معلم با هدف توانمندسازی، تأمین و تربیت نیروی انسانی تشکیل شد.
وی افزود: ۹۸ واحد دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارد که ۶۴ واحد آن پردیس و ۳۴ واحد وابسته و بیش از ۸۰ هزار دانشجو دارد که از جمله بزرگترین و گستردهترین دانشگاههای سراسر کشور به شمار میرود.
مسعودی یادآور شد: در مراکز استانها یک پردیس دختران و یک پردیس پسران وجود دارد و باقی آن واحدهای تابعه هستند؛ در استان گلستان پردیس امام خمینی (ره) دختران و پردیس امام خامنه ای پسران گرگان در مرکز استان و یک واحد تابع شهید بهشتی در گنبد کاووس وجود دارد.
سرپرست پردیس امام خامنه ای گرگان با بیان اینکه در آموزش و پرورش مشکل عدم توازن نیرو وجو دارد، تصریح کرد: در مقطع متوسطه یک پایه کاهش یافته که این مقطع را با ازدیاد نیرو مواجه کرده است؛ اما در مقطع ابتدایی، کل کشور به شدت با کمبود نیرو مواجه است.
وی با اشاره به ماده ۲۸ مبنی بر جذب معلم از دانشگاههای غیر تربیت معلم، گفت: مشکل ازدیاد نیرو بیشتر در کلان شهرهاست که آموزش و پرورش را به صورت مقطعی مجاب ساخت از دبیران متوسطه برای آموزش ابتدایی استفاده کنند، برای مثال در تهران بزرگ ۵۳ درصد نیروی خانم احتیاج است؛ اما در حال حاضر ۷۳ درصد نیروی خانم وجود دارد که نیروی مازاد بوده و در حال حاضر دفتر نشین شدند.
مسعودی تاکید کرد: در روستاهای کوچک و مناطق محروم کمبود نیرو وجود دارد؛ اما متاسفانه در حال حاضر قانونی وجود ندارد که معلمان با سابقه را به سمت مناطق محروم گسیل کند ولی برای دانشجو معلمان جدید مقرر است این قانون وجود داشته باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان همچنین به مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: شورای نظارت بر کار مدارس غیرانتفاعی در آموزش و پرورش مشغول به کار است و اگر گزارش تخلفی مبنی بر به کار گیری معلمانی با تخصص و مدارک پایین به دست ما برسد قدرت انحلال آن مدرسه را نیز داریم اما افرد لیسانسهای که بتوانند مجوز تدریس کسب کنند و توانایی آموزش داشته باشند میتوانند تدریس کنند.
وی در رابطه با روند آموزش در دانشگاه فرهنگیان ابراز داشت: یکی از اولویتهای جدی ما کارورزی دانشجو معلمان است که از ترم چهار تا ترم هفت ادامه دارد، تمامی دانشجویان دو ترم ابتدایی فقط مشاهده و گزارش نویسی دارند، در ترم سوم تدریس موقت میکنند و در ترم هشت تدریس کوتاه خواهند داشت.
مسعودی گفت: به ازای هر ۱۰ دانشجو معلمِ کارورز، یک استاد راهنما وجود خواهد داشت، در انتهای تحصیل نیز یک آزمون جامع از دانشجومعلمان با هفت مولفهی «موقعیت فرضی یاددهی و یادگیری، اجرای فنون در حضور کارشناسان، گزارش و رعایت پژوهش، شرح پرسشها توسط دانشجو معلم، تشریح یک موضوع، کیفیت کار پوشه و معدل دروس رسمی» گرفته میشود که اگر ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کردند وارد مدرسه و تدریس میشوند؛ اما اگر حد نصاب نمره را کسب نکردند مجال دوباره به آنان داده میشود و وارد کار خواهند.