حجت الاسلام سعید احمدی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه زنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در زنجان، با اشاره به علت شکل گیری و اهداف حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان تصریح کرد: تقریبا سال ۷۷ یک سری از دوستان طلبه از قم رفت و آمدی داشتند با یک سری از دانشگاه های تهران مثل دانشگاه شریف، دانشگاه علامه و با چند تا از دانشگاه های دیگر ارتباط داشتند و ارتباط اولیه آنها در حد تبلیغ معارف اسلامی بوده و شامل یک سری جلسات انس با دانشجویان می شد.
وی خاطرنشان کرد: کم کم این جلسات توسعه پیدا کرده و دانشجویان علاقه مند به فراگیری علوم دینی روزهای تعطیل دانشگاه را با هماهنگی این دوستان طلبه به بحث درباره فراگیری برخی سرفصل های علوم دینی می پرداختند که خیلی از این دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل وارد حوزه می شدند.
احمدی افزود: پس از آن دیده شد این کار، بسیار کار خوبی است و تحکیم کننده ارتباط بین حوزه و دانشگاه است. لذا این عمل را توسعه دادند و یک ساختاری برای آن تشکیل دادند و به عنوان اولین حوزه، حوزه دانشجویی شهید بهشتی را تاسیس کردند و بعد از آن به مرور زمان حوزه مشهد و اصفهان و بعد از آن حوزه های مختلف شکل گرفت و ما الان تاکنون تقریبا در تمام استان ها یک حوزه را داریم.
حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: گاها برخی استان ها حوزه ندارند ولی در برخی مراکز شاهد چند حوزه هستیم و بالغ بر ۳۵ حوزه امروز در کشور فعال هستند ۸ هزار معرفت جو در این حوزه ها مشغول به تحصیل هستند اساتید خوبی در این زمینه فعال هستند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به نوع رویکرد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: رویکرد حوزه یک رویکرد آموزشی تربیتی است و اگر بخواهیم هدف حوزه را بگوییم کشف و توانمند سازی دانشجویان دغدغه مند و مومن و انقلابی و تربیت اینها برای حضور در عرصه جهاد فرهنگی است این تعبیری که مقام معظم رهبری دارند می فرمایند که: به قدری این عرصه جهاد فرهنگی مهم است که اگر کسی مثل من هم جانش را بدهد ارزش دارد.
وی با اشاره به مفاد آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تصریح کرد: دانشجویان در یک دوره سه ساله و در روزهای تعطیل هفته، در حوزه مشغول به تحصیل هستند. سر فصل های آموزشی که داریم فقه هست که این دوستان یک دوره رساله و احکام مبتلا به را آموزش می بینند و با تاریخ اسلام آشنا می شوند.
وی افزود: دانشجویان جریان های فکری ضد فرهنگی را مطالعه می کنند. یک دوره کلام اسلامی و تفسیر را کار می کنند با اصول کافی، صحیفه سجادیه و تا حدودی نهج البلاغه آشنا می شوند، با ادیان ابراهیمی آشنا می شوند، به شناخت نظام سیاسی می پردازند، شبهات ولایت فقیه بررسی می کنند، انسان شناسی را بحث می کنند، بحث های معرفت شناسی را مطرح می کنند.
احمدی تصریح کرد: آنچه که دانشجو بدان نیاز دارد و در دانشگاه پیدا نمی کند را ما در حوزه داریم به طوری که حوزه مکمل دانشگاه است و این خود مزیت حوزه است. در کنار این آموزش، رویکردی اتخاذ شد که این دوستان برای حضور در جبهه فرهنگی آموزش ببینند.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به تعدد ارگان های فرهنگی در کشور خاطر نشان کرد: در کشور ما کار فرهنگی زیاد انجام می شود و به تبع آن شما ارگان های فرهنگی زیادی را مشاهده می کنید. دانشگاه برای خود معاونت فرهنگی دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داریم و دیگر سازمان ها و ارگان هایی که به نوعی در عرصه فرهنگ حضور دارند. اما نوعا کار، کار فرهنگی است.
وی با تبیین تفاوت کار فرهنگی جهاد فرهنگی تصریح کرد: فرقی که ما باید بین کار و جهاد فرهنگی قائل شویم این است که جهاد فرهنگی ویژگی هایی دارد که در کار فرهنگی آن ویژگی ها وجود ندارد. به تعبیر مقام معظم رهبری:”جهاد فرهنگی اولا دارای همت و تلاش مضاعفی است چون کسی که در جهاد است باید بی خوابی بکشد. عافیت طلب نمی تواند باشد. باید تلاش دو چندان انجام بدهد.
وی افزود: جهاد فرهنگی معطوف به یک دشمن شناسی قوی است یعنی درجهاد فرهنگی شما در عرصه ای وارد می شوید که دشمن هم در آن عرصه به صورت فعال و هدفمند وارد شده است حوزه بنا است که در این عرصه جهاد فرهنگی حضور پیدا کند با تربیت نیرو.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت اصل قرار گرفتن کار علمی توسط دانشجو، لزوم توجه به دیگر جنبه های دانشجویی را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: کار دانشجو، کار علمی است ولی به این معنی نیست که وی تنها درگیر یکسری الفاظ و معانی شود،.
حجت الاسلام احمدی افزود: دانشجو وجدان بیدار جامعه است و خود تحصیل یک ارزش و اصل است که اگر به آن اهمیت و توجه نشان دهد و جهت دهی درستی به آن بدهد، سبب می شود تا ارزش دانشجویی خود را افزایش دهد.