به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، در کرسی «کدام جنبش، کدام دانشجو» در دانشگاه بجنورد ضمن اظهار نظر شرکت کنندگان، دو تن از دانشجویان به نامهای امیرحسین شادمان پور و مسلم لوایی از انجمن اسلامی این دانشگاه و نیز دو دانشجوی دیگر به نامهای میلاد سالمی و امیر اکبری از بسیج دانشجویی روی سن قرار گرفتند و با یکدیگر به نقد موضوع کرسی پرداختند.
در دهه 70 شاهدیم برخی تشکلها به سمت آزادیخواهی کاذب و پلورالیزم دینی چرخش می کنند
در ابتدای این جلسه میلاد سالمی بحث را آغاز کرد و گفت: 80 سال است که کشور ما دارای دانشگاه شده است و سال 1322 اولین انجمن اسلامی در دانشگاه تهران شکل گرفت.
وی افزود: در این سال دانشجویان ملی گرا و اسلام گرا متحدانه فعالیت کردند و اتفاق 16 آذر را همین ها رقم زدند که جوز درخشان ترین مقاطع تاریخ کشور شد.
سالمی با اشاره به ماجرای ورود نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران که چند ماه پیش در کشورمان کودتا کرده بودند، گفت: این موضوع با اعتراض دانشجویان و در نهایت پرپر شدن 3 دانشجوی ما مواجه شد.
وی در ادامه نقش دانشجویان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پررنگ دانست و خاطر نشان کرد: نقطه اوج دیگر جنبش دانشجویی نیز اتفاق تسخری لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان است که جهت دهی دانشجو به سرنوشت جامعه را در آن شاهدیم.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: در دهه 60 تشکلهای دیگری ایجاد می شوند و در اوایل دهه 70 تضادها و گردش هایی در دفتر تحکیم وحدت ایجاد می شود که انجمن اسلامی را دگرگون می کند.
وی اظهار کرد: شعارها و حرف ها عوض می شود و اتفاقاتی اساسی بر سر جنبش دانشجویی پیاده شده و در نهایت باعث چند دستگی دانشجویان می شود.
معاون جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد ادامه داد: پیش از این دانشجویان و جامعه با هم پیش می رفتند اما از این به بعد دغدغه ها فرق می کند و باید بررسی شود که چرا این اتفاق می افتد.
وی بیان کرد: یکی از آرمانهای انجمن اسلامی عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فقر بود اما در دهه 70 شاهدیم که به سمت آزادیخواهی کاذب و پلورالیزم دینی چرخش کرده و شعارها عوض می شود.
سالمی با بیان اینکه در این مقطع چند دستگی میان دانشجویان به وجود آمد، گفت: باید آسیب شناسی شود که علل این اتفاقات چه بود و چکار کنیم فاصله میان مردم و دانشگاه کمتر و دغدغه ها یکی شود.
در دولت قبل برخی دانشجویان خانه نشین شدند
در ادامه این کرسی امیرحسین شادمان پور دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد گفت: شکل دهی جنبش دانشجویی بر اساس تفکرات اسلامی توسط بازرگان و شریعتی مثل یک جهاد در آن شرایط بود.
وی با اشاره به اینکه در دوران اصلاحات جنبش دانشجویی به دنبال آزادی است و در دوره دولت مهرورز به جنبش نقد کن تبدیل می شود، گفت: در زمان جنگ دانشجو همیشه صدای رسای انقلابی گری را داشته است.
شادمان پور ادامه داد: در انقلاب اسلامی هم دانشجویان نقش مهم و مفیدی داشتند و در دوره سازندگی نیز به خاطر فشاری که به واسطه تحریم و جنگ زدگی روی دانشگاه وجود دارد بیشتر به صنعت توجه می شود.
وی افزود: این غفلت باعث می شود دانشگاه نیز بیشتر به خود توجه کند و خود را بر جامعه ترجیح بدهد.
این فعال دانشجویی اظهار کرد: جلوتر که بیاییم مشکل دانشجویان فراموشی نگاه عدالتمحوری است، پایه اصلی اتفاق 2 خرداد دفتر تحکیم وحدت بود.
وی تصریح کرد: در دولت فعلی شاهد اوج فعالیت دانشجویان و تشکل ها هستیم و به همین خاطر است که گاهی دچار درگیری هایی می شویم.
شادمان پور گفت: دانشگاه روی جامعه خیلی تاثیر می گذارد و پلی بین روشن فکران و عموم مردم جامعه است.
وی افزود: در دولت قبل دانشگاه و دانشجویان خانه نشین و برخی ستاره دار شدند، در حالیکه ذات دانشجویان نقد کردن است.
برخورد امنیتی بهانه است مشکل نداشتن آرمان و دغدغه است
سالمی در بخش دوم کرسی آزاد اندیشی مجددا بحث خود را پیش گرفت و گفت: نهضت یعنی جمع شدن عده ای از افراد و تلاش برای پیشرفت، جنبش نیز باید مانند نهضت باشد و هر روز پیشرفت کند نه اینکه درگیر مسائل سازمانی شود.
وی افزود: فضای دانشجویی نباید از جنبشی بودن خارج شود، متاسفانه در دهه هفتاد جنبش های دانشجویی سازمانی شد و به وابستگی و از دست دادن استقلال فکری دچار شد.
این دانشجوی اقتصاد گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند اولین فریضه دانشجویی آرمان خواهی است، الان این موضوع کمرنگ شده است، آرمانخواهی یعنی آن حرکت دانشجویان که چند سال پیش برای هشدار افزایش کارتن خوابی به مسئولین رفتند و کنار کارتن خوابها خوابیدند.
وی تاکید کرد: الان دغدغه ها و اولویت ها عوض شده است، امروز چقدر در تشکلهای دانشجویی مسئله عدالت اجتماعی پیگیری می شود، نقد جدی به صحبتهای دوستم آقای شادمان پور این است که علت رکود جنبش دانشجویی برخورد امنیتی نیست.
میلاد سالمی تصریح کرد: زمانی دانشجویان دانشگاه تهران آرمانی داشتند و بخاطر آن حاضر شدند خونشان روی سنگفرش ها ریخته شود امروز مشکل جنبش دانشجویی این است که آرمانگرایی و احساس دغدغه جدی ندارد، وقتی آرمان نباشد تبدیل می شویم به یک سری آدمهای بهانه تراش و کوتاهی خود را گردن این و آن می اندازیم.
وی اذعان کرد: ما نمونه هایی را داریم در میان شهدا و جنبش دانشجویی چون شهید رجب بیگی که دانشجوی عمران دانشگاه تهران بوده و جزو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی بوده است، ایشان پرچمدار استکبارستیزی، جهاد سازندگی و عدالتخواهی است.
وی در پایان گفت: ما با این الگو ها فاصله بسیار داریم چرا که او یک آرمانی دارد و شبانه روز برایش می دود اما ما خیر.
بازیچه احزاب شدن مصداق سیاست بازی است نه کار سیاسی
در ادامه این بحث امیر اکبری شروع به صحبت کرد و گفت: باید ابتدا بررسی کنیم دانشجو باید چه ویژگی هایی داشته باشد، خوب درس خواندم شرط لازم دانشجویی است اما شرط کافی نیست.
وی افزود: دانشجو باید دغدغه مند و موتور محرک جامعه باشد، به همه مسائل مهم کشور و بین الملل توجه کند ضمنا باید توجه داشته باشد که طبق بیان رهبر معظم انقلاب سیاسی باشد، کار سیاسی هم بکند اما سیاسی کاری نکند.
اکبری با تشریح تفاوت میان کار سیاسی و سیاسی کاری گفت: کار سیاسی یعنی دادن تحلیل به افراد تا با هوشیاری بتوانند اتفاقات را تحلیل کنند.
وی ادامه داد: این اتفاق تا دهه هفتاد خوب پیش می رفت اما با ورود جناح ها و احزاب قضیه عوض می شود و برخی از دانشجویان تبدیل به پیاده نظام احزاب می شوند که امروز شاهدیم در کدام شبکه های اروپایی ضد انقلاب مشغولند.
وی در تعریف سیاسی کاری نیز اظهار کرد: اینکه بازیچه دست و دنباله روی احزاب خاصی شویم مصداق سیاسی کاری است که باید مواظب باشیم دچار این مسئله نشویم.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند "برخی تشکل های دانشجویی هستند که فقط در ایام انتخابات بوجود می آیند و بعد از آن هیچ نقش آفرینی ندارند اینها تشکل های یکبار مصرف هستند"، لذا شان خود را در حد دستمال کاغذی پایین نیاوریم.
ما دستمال کاغذی نیستیم و برای همین اینقدر در دهه ها هزینه پرداخت کرده ایم
در ادامه مسلم لوایی عضو انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد تریبون را در اختیار گرفت و گفت: ما دستمال کاغذی نیستیم و برای همین اینقدر در دهه ها هزینه پرداخت کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب آزادی و آزادی خواهی دانشجویان در اوج خودش بود، افزود: تشکل ها با عناوین خودشان فعالیت می کردند اما در دوران جنگ فضا را بستند و گفتند باید پشت جبهه آرامش وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: نکته نابجا آن بود که پس از جنگ فضای امنیتی را حفظ کردند، دوستان گفتند که چرخش از عدالتخواهی به آزادیخواهی داشتیم دلیل آن بود که پس از جنگ نیاز به آزادی وجود داشت.
لوایی با بیان اینکه در آن دوران سایر تشکل ها فضای فعالیت را از دست دادند، گفت: با روی کار آمدن دولت اصلاحات این فضا باز شد چرا که اگر آزادی باشد آزادی خواهی معنا پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه دوستان می گویند فضای امنیتی توهم است، گفت: بله برای تشکل شما توهم است این بسته بودن فضا را کسانی درک کردند که مغایر با سازمان ها صحبت کردند و ستاره دار شدند.
این عضو انجمن اسلامی گفت: دانشجویان ما حرف زدند و فعالیت کردند شما بگویید آیا یکی از آنها لیبرال شد، اینها فقط برچسب هایی بود که به آنان زدند.
مسلم لوایی با اشاره به اینکه در دوران دولت قبل چه بلاهایی که سر جنبش ها نیامد، دانشجویان سیاسی را گرفتند، انجمن ها را بستند و برخورد ها از موردی به سیستماتیک تبدیل شد.
وی ادامه داد: رهبری گفتند خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشگاه ما سیاسی باشد و ما شاهد بودیم به این سخن عمل نشد چون اعتراضات و حرکات را به اسم سیاسی بودن جلوگیری می کردند.
وی در پایان این بخش از صحبتهایش گفت: چون هزینه فعالیت سیاسی برای دانشجویان بالا رفت رو به کار فرهنگی آوردند و کنش گری سیاسی به واکنش گری فرهنگی تغییر کرد.
بزرگترین مشکل سیاست زدایی و مرگ دغدغه مندی دانشجو است
امیر حسین شادمان پور هم گروه وی در این جلسه بحث را ادامه داد و گفت: همه این اتفاقات یک مشکل را ایجاد کرد و آن سیاست زدایی و مرگ دغدغه مندی در بین دانشجویان بود.
وی افزود: مشکل دوم بی تحرکی فضای دانشجویی بود چرا که دانشجویان ستاره دار دیگر در دانشگاه نبودند و بقیه نیز تازه کار بودند.
این دانشجوی فعال اظهار کرد: بچه های انجمن روشنفکر ترند و آزادی بیان را بیشتر قبول دارند و در قالبی که مناسب شرع و جامعه است کار می کنند لذا ممکن است اشتباهاتی بکنند.
وی تصریح کرد: این واقعا درست است که نباید دستمال کاغذی شد چرا که دانشگاه باید حقیقت را بیابد و اندیشه ها را بسط و نشر دهد، هیچ چیز با تحمیل درست نمی شود و اینکه بگوییم چون مخالف من حرف زدند پس غیر قانونی بوده است.
چرا آزادیخواهان در مقابل اخراج مسئول بسیج اشراق از شورای فرهنگی موضعی نگرفتند
در ادامه این کرسی آزاد اندیشی دکتر اصغری راد داور جلسه و عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت: ما شاهد دو گفتمان بزرگ در جنبش دانشجویی هستیم.
وی افزود: یکی دنبال عدالتخواهی و اسلام گرایی است و دیگری دنبال آزادی خواهی، سکولاریسم و لیبرالیسم و باید پرسید چرا هر از گاهی یک گفتمان پررنگ می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: روشنفکر به کسی می گویند که وابستگی به قدرت ندارد و همواره جلوتر از جامعه است، ما شاهدیم در دوران اصلاحات انجمن اسلامی خیلی فعال می شود و بدنبال آزادی است و در دوران عدالتخواهی از او خبری نیست.
جواد اصغری راد گفت: آیا تشکل های آزادی خواه اقدامی برای اخراج مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اشراق از شورای فرهنگی انجام دادند، باید بروند و در مورد این موضوع فکر کنند.
وی با اشاره به اینکه آزادی واقعی باید مبتنی بر عدالت باشد باشد و اگر نبود این یک آفت است، تصریح کرد: باید فکر کرد که برای ادامه حیات تشکلهایی مانند انجمن اسلامی پس از رفتن آقای روحانی چه باید کرد و اینکه این حیات نباتی نباشد.
بسیج طرف هیچ حزبی نیست
در ادامه این کرسی آزاد اندیشی حضار به اظهار نظر پرداختند و یکی از آنان خطاب به نمایندگان انجمن اسلامی گفت: چرا همه مشکلات را به دولت نهم ربط می دهید.
وی افزود: شما تا به حال فکر کرده اید برای نشر ارزشها و فرهنگ اسلامی کم کاری کرده اید، چرا فکر می کنید بسیج مقابل شماست، شما حرف از اصلاح طلبی می زنید و برچسب اصولگرایی به بسیج می زنید در حالیکه بسیج طرف هیچ حزبی نیست.
یکی دیگر از حضار گفت: دانشجو نقش مهمی در توسعه سیاسی خصوصا انتخابات دارد، اگر احزاب سیاسی فعال باشند دانشجو نیز فعالیت سیاسی انجام می دهد.
وی افزود: باید مکانی باشد تا دانشجوانرژی اش را تخلیه کند لذا فکر می کنم مشکل از اساس کار است.
حضار دیگری در ادامه گفت: نباید به طرف مقابل انگ زد، مدرس می گوید سیاست ما عین دیانت ماست، ضمنا شما بحث امنیتی را به تمسخر گرفته اید چرا که آسایش دارید.
وی خطاب به گروه بسیج دانشجویی تصریح کرد: شما اگر مستقل بودید و اهل انتقاد چرا در دوران دولت قبل به فساد های اقتصادی اعتراضی نکردید.
ما حزب درست و حسابی نداریم
امیرحسین شادمان پور از انجمن اسلامی بحث را ادامه داد و با اشاره به اینکه من خودم بسیجی هستم، اظهار کرد: اگر تفکر بسیجی ملاک باشد نمی توان چشم ها را بست بلکه باید آسیب شناسی کرد و علل رخوت های ایجاد شده را یافت.
وی افزود: ما حزب درست و حسابی نداریم و شاخه های احزاب فعال نیستند، اصلا چرا مجوز حزب را نمی دهند بنده باید بگویم با انعطاف پذیری موافقم.
اگر 8 سال گذشته نبود مشکلات را می خواستیم گردن چه کسی بیندازیم/ عقل سلیم می گوید آنها که سال۸۸ مسجد آتش زدند باید محاکمه شوند
در ادامه جلسه میلاد سالمی گفت: مشکل اصلی این است که هروقت می خواهیم از ریشه مشکلات صحبت کنیم بحث سیاسی می شود اگر 8 سال گذشته نبود مشکلات را می خواستیم گردن چه کسی بیندازیم.
وی تصریح کرد: اگر نگاه منصفانه ای داشته باشیم به وضوح می بینیم که پیشرفت علمی در همین دولت که ریشه همه مشکلات معرفی می شود چقدر سریع اتفاق افتاد و یا موضوع هسته ای که تا کجا پیش رفت.
وی افزود: آقای شادمان پور خیلی دوست داشتند از سال 88 نام ببرند، در فتنه سال 88 عقل سلیم می گوید آنهایی که مسجد آتش زدند و اموال عمومی را از بین بردند باید محاکمه شوند.
این دانشجوی فعال گفت: سیاسی شدن دانشگاه یعنی چه؟ هنوز تعریف درستی از این سوال نداریم و این موضوع باعث بی رقبتی می شود، باید جلسات ثابتی میان بسیج و انجمن اسلامی برای تبیین پاسخ این سوال گذاشته شود.
وی با اشاره به اینکه از صحبتهای آقای شادمان پور متوجه شدم که گفتند بنا نیس کار بزرگی انجام دهیم، گفت: اتفاقا طبق پیام تشکیل بسیج دانشجو و طلبه حضرت امام(ره) دانشگاه بناست کارهای بزرگی انجام دهد.
وی افزود: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، مسئولین باید به پشتوانه شما به تمام دنیا نشان دهند که می شود بدون پشتوانه آمریکا و شوروی به صبح پیروزی و آزادی رسید.
آیا امروز دانشجویان ما دنبال تشکیل حکومت جهانی اسلام هستند، آیا در زمینه نشان دادن این موضوع که می توان بدون آمریکا نیز به پیشرفت رسید کار می کنند؟
وی در ادامه صحبتهایش گفت: خدا را شکر بسیج دانشجویی اثبات کرده بزرگترین و دقیق ترین انتقادات را به ضعف های دولت قبل داشته است.
سالمی گفت: چرا باید اجازه دهیم یک حزب از خارج دانشگاه به تشکل ما خط بدهد و بگوییم چون حزب ماست هیچ انتقاد و ایرادی به آن وارد نیست.
شان دانشجو بالاتر از این است که بازیچه احزاب سیاسی شود
دکتر اصغری راد داور کرسی در ادامه این بحث گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد و خصوصا با توجه به شرایط حال اگر بصیرت سیاسی نداشته باشد خیانت رخ داده است.
وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که شان دانشجو بالاتر از این است که بازیچه احزاب سیاسی شود.
چرا می گویید وزارت ارشاد و دولت اصلاحات باعث بی دینی بوده است؟
شادمان پور در ادامه جلسه به اظهار نظر پرداخت و گفت: مطرح کردن شعارها و آرمانها برای افزایش انگیزه خوب است اما در مقام عمل چه باید بکند.
وی عنوان کرد: دانشجویان باید اصلاح کنند، سازندگی کنند، و ما موافقیم که باید به سمت تشکیل حکومت بزرگ اسلام پیش بروند در حالیکه هر روز این حلقه تنگ تر می شود، امروز نمی توان تشکل های دیگر را با بسیج مقایسه کرد چون او به یک قدرت خیلی قوی وصل است.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل عدالتخواهی و آزادیخواهی همین مشکلات اقتصادی است، در نظر سنجی که سالهای 79 تا 82 طی سه سال توسط وزارت ارشاد اصلاحات صورت گرفته است آمار نشان می دهد بزرگترین مشکل مردم بیکاری و فقر بوده است پس چرا به دروغ می گویید دولت اصلاحات باعث بی دینی بوده است.
وزیر ارشاد دولت اصلاحات امروز در صهیونیستی ترین نقطه آمریکا فعالیت می کند
یکی از دانشجویان در پاسخ به این موضوع گفت: کسی که شما آمار را از او نقل کردید عطاء ا... مهاجرانی وزیر فرهنگ اصلاحات بوده است که هم اکنون در صهیونیستی ترین نقطه آمریکا پناهنده شده و فعالیت می کند.
وی افزود: چطور چنین ادعایی می کنید در حالیکه در روزنامه های زنجیره ای آن دوران بارها و بارها توهین به اعتقادات و دین مردم می کردند که اسناد آن نیز در سایتها موجود است.
وی تصریح کرد: فکر می کردم در این جسله قرار است به مشکل سواری گرفتن احزاب از تشکل های دانشجویی پرداخته شود نه طرح برخی مسائل سیاسی.
اگر بسیج در انتخابات از شخصی حمایت کرد یقه مرا بگیرید/ چرا در بیانیه تشکل خود صراحتا از اصلاحات حمایت کردید؟
سالمی در ادامه جلسه گفت: بنده به صراحت می گویم نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب بلکه به هر دو طرف نقد دارم، شما نگاه کنید در ایام انتخابات اگر بسیج از خزب یا شخص خاصی حمایت کرد یقه مرا بگیرید.
وی تاکید کرد: بسیج صرفا به بصیرت افزایی و تبیین معیار های نماینده اصلح می پردازد و با بر شمردن ویژگی های او باعث روشنگری اذهان مردم جهت انتخاب افراد مطمئن و مومن می شود.
اکبری نیز در ادامه سخنان سالمی بیان کرد: این در حالی است که هنوز ماهها به انتخابات باقی مانده است شما تصویر اشخاص و سردمداران احزاب را در کانال اطلاع رسانی انجمن گذاشته و در بیانیه خود اظهار به اصلاح طلبی می کنید.
لوایی نیز در جمع بندی صحبتش گفت: امیدواریم انجمن اسلامی ما توفیق حاکم کردن تفکر درست و فعالسازی جنبش دانشجویی را داشته باشد.
شادمان پور در پاسخ گفت: بله من فکر و جریان اصلاحات را قبول دارم و پیروی من از آن ضد استقلال نیست مگر شما در انتخابات در نهایت یک شخص را برای رای دادن انتخاب نمی کنید.
سالمی در این خصوص گفت: بله ما هم انتخاب می کنیم اما در برگه رای خودمان نام او را می نویسیم نه اینکه در تشکل خود برای او تبلیغات کنیم.
شادمان پور دبیر انجمن اسلامی ادامه داد: تشکل های دانشجویی نمی توانند در مهمترین رخداد سیاسی کشور که انتخابات است بدون موضع گیری باشند.
سالمی در پاسخ گفت: این طور که نمی شود، پس ما از این به بعد نام شما را بگذاریم شاخه دانشجویی اصلاح طلبان خراسان شمالی درست است؟
شادمان پور گفت: حزب و جریان تعریف دارند، جریان به معنای یک تفکر است.
سالمی گفت: پس شما می خواهید بفرمایید تشکل دانشجویی مستقل از جریانات سیاسی نیستید و اصلاح طلب هستید؟
شادمان پور ادامه داد: من یک شخصیت حقوقی دارم و یک شخصیت حقیقی، مگر شخصیت حقیقی ام نمی تواند یک جریان و شخص را انتخاب کند و اعلام کند.
سالمی گفت: شما در بیانیه تشکل خود نیز اعلام کرده اید که اصلاح طلب هستید، مگر بیانیه از سوی تشکل جایگاه حقوقی شما نیست، پس چرا این کار را کرده اید؟
شادمان پور گفت: اگر تعریف عدم استقلال این است، که من مستقل نیستم، اما باید بدانید که نمی توان ذهن خالی و سفید داشت.
سالمی نیز در ادامه گفت: اینکه شما آقای اصغرزاده را دعوت کردید ما جلسه را حزبی و سیاسی نمی دانستیم که در آن حضور پیدا کردیم اما مشکل از جایی شروع می شود که بیانیه می زنید و می گویید در انتخابات اصلاحات حمایت می کنیم.
وی تصریح کرد: معیارتان برای این کار چیست، اگر فردا یک شخصی با عنوان اصلاح طلب کاندید شد آیا شما از او حمایت می کنید، شهادت بدهید که این کار را نمی کنید، اگر این کار را نکردید من هم شهادت می دهم شما بحثتان اشخاص نیست تفکر است.
در نتها جلسه با ذکر صلواتی خاتمه یافت.