سمانه خسروی، دانشجوی فعال حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بیرجند، گفت: باید با بررسی مفاهیم وحدت حوزه و دانشگاه به نقش این دو در بصیرت افزایی برسیم.
وی افزود: چنانچه وحدت حوزه و دانشگاه را به این معنا تعبیر کنیم که فردی روحانی در دانشگاه درس بدهد و فرد دانشگاهی هم در حوزه تدریس کند قطعاً آن هدف، مدنظر امام راحل را دریافت نخواهیم کرد .
فعال دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند با بیان اینکه حوزه یک فضای معنوی ساده و با اخلاص دارد که در این فضا، کسب علوم اسلامی از منابع اصیل اسلامی بر هر طلبهای واجب است، گفت: در این راستا استفاده از کتابها و نسخ اساتید برجسته حوزه که در سالهای زیاد عمر خود را صرف تدریس و تعلیم در حوزه کردند و در حال حاضر کتابهایشان، منابع درسی حوزویان است، به نظرم یک نقطه قوت است.
خسروی گفت: در حال حاضر در دانشگاه نیز در برخی از علوم این تولید علوم اسلامی را داشتهایم؛ اما هنوز برخی از افراد به این باور نرسیدهاند که باید جایگاه علوم اسلامی در تمامی دروس قرار گیرد.
وی افزود: اما آنچه در این سالها اتفاق افتاده متاسفانه کمتر این موضوع را محقق کرده و تنها یک روز در تقویم سال به نام وحدت حوزه و دانشگاه است.
فعال دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند تصریح کرد: شاید یکی از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه، اسلامی شدن محیط حوزه و دانشگاه است؛ چراکه هر دو برای یک هدف تلاش میکنند و زمانی که دانشگاه و حوزه کاملاً اسلامی شد در پی آن جامعه هم پیشرفت میکند.
خسروی بیان داشت: با توجه به اینکه همیشه در جامعه ما، روحانیت چهره موجه و خوب هستند و همچنین بهترین تریبونها و ظرفیتها دست حوزویان است در نتیجه عمل یک فرد دیندار و عالم در جامعه اثرات خوبی خواهد داشت.
فعال دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند با اشاره به اینکه فضای حوزه و دانشگاه توامان باید محلی برای رفع مشکلات جامعه و تولید علمی منجر به پیشرفت در جامعه باشد، تصریح کرد: مطمئناً دشمن همیشه شیطنتهایی در وادی علمی که پویایی و نشاط در آن وجود دارد داشته است و بعضاً اختلافاتی که در این خصوص میبینیم نتایج همان نگاههای غربی به مسائل است.
خسروی افزود: زمانی که بصیرت را کنار هم بودن حوزه و دانشگاه عنوان میکنیم باید در این راستا آگاهی و روشن بینی در مسائل را هم داشته باشیم.
وی فضای پرهیجان و گاهی پر تنش در دانشگاهها را نشان از شور جوانی دانست و خاطرنشان کرد: باید با مدیریت خوب این فضا به سمت اهداف عالیه حرکت کرد و یک نفر باید این استعدادها و ظرفیتها را به سمت درست هدایت کند و چنانچه آن شخصی که در حوزه تدریس میکند بتواند این مسیر را مشخص کند بسیار مفیدتر خواهد بود.