به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از کرمانشاه، دانشگاه رازی کرمانشاه روز گذشته میزبان معاونان پژوهشی دانشگاههای منطقه ۵ کشور شامل استانهای کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان بود و در جلساتی کاملا فشرده با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آخرین وضعیت دانشگاههای منطقه ۵ کشور در زمینه توجه به مقوله پژوهش و چالشهای پیشروی آن مورد بررسی قرار گرفت.
وحيد احمدي در نشست معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه هاي منطقه ۵ كشور که در دانشگاه رازي کرمانشاه برگزار شد، گفت: اكنون آموزش و دانشگاههاي كشور در مرحله گذار هستند، تا به صورت جدي وارد چرخه علم، فناوري، پژوهش و توليد ثروت شوند كه اين كار بسيار بزرگي است كه با ابلاغ سياست هاي كلان مقام معظم رهبري در حوزه علم و فناوري آغاز شد.
وحيد احمدي، معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري با بيان اينكه اين دوره تغيير و تحول باعث تغيير نگاه به دانشگاهها ميشود، تصریح کرد: با اين تغيير شاهد ورود دانشگاه به تصميمسازيهاي بزرگ مملكت و نظام توسعه خواهيم بود.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به تغييرات دانشگاههاي جهان گفت: امروزه ديگر ماموريت دانشگاهها انتقال صرف مجموعه علوم از اساتيد به دانشجو نيست؛ بلكه محوريت در حوزه پژوهش، فناوري و خصوصا ارتباط با صنعت است كه دانشگاههاي مهم دنيا به اين سمت ميروند.
وي افزود: دانشگاهها بايد به سمت توليد علم و تبديل آن به ثروت و نيز تربيت كارآفرين در دانشگاه حركت كنند. همچنين تغييراتي در نظام آموزشي و ساختار علمي بوجود آورند، و ارتباط بيشتري با بخش صنعت برقرار كنند، طوري كه بتوانيم ايجاد اشتغال كنيم.
احمدي خاطر نشان كرد: متاسفانه اكنون اشتغال پس از تحصيل در دانشگاههاي ما بسيار پايين است و اين در حاليست كه دانشگاههاي دنيا كه به سمت ارتباط با صنعت رفتهاند اميد به اشتغال بيشتري در دانشجويان ايجاد كرده و فارغ التحصيلان اين دانشگاهها راحتتر جذب بازار كار ميشوند.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: در اين بين نبايد از ارتباط با مراكز رشد و استفاده از ظرفيت آنها نيز غافل شويم.
احمدي گفت: موضوع مهم ديگر كه به پژوهش محور شدن دانشگاهها كمك ميكند، توجه به پژوهش در حوزه كارشناسي است، نه اينكه صرفه به تحصيلات تكميلي بپردازيم.
وي با اشاره به جمعيت ۴.۸ ميليون نفري دانشجويان كشور، خاطرنشان كرد: از اين جمعيت حدود چهار ميليون نفر در حوزه كارشناسي هستند كه پتانسيل زيادي در حوزه پژوهش و نوآوري دارند و نبايد از آنها غافل شويم.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري بر لزوم تغيير رويه اساتيد دانشگاهها به عنوان اصل مهم ديگر هم تاكيد و تصريح كرد: متاسفانه در دانشگاههاي ما تاكيد نميشود كه اساتيد پروژه بياورند و با همين روند و فقط با ارائه مقاله چند سال بدون دغدغه فعاليت ميكنند و دانشجو ميگيرند.
احمدي افزود: به دنبال ايجاد اين فرهنگ در دانشگاهها هستيم كه هر استادي كه پروژه دارد بتواند دانشجو تحصيلات تكميلي بگيرد و دانشگاهها هم بايد در اين زمينه سختگيري كنند.
وي با بيان اينكه بايد به سمت ماموريتگرا كردن تحصيلات تكميلي برويم، تصریح كرد: تا زمانيكه اساتيد به شيوه يارانهاي، اتوماتيك و بدون تلاش دانشجو تحصيلات تكميلي ميگيرند شرايط همين است و اساتيد ما احساس امنيت كاذب خواهند داشت.
به گفته اين مسئول، اين امر باعث كاهش استقبال اساتيد دانشگاهها از طرحها شده و اكنون تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد اساتيد به گرفتن طرحهاي پژوهشي روي ميآورند.
معاون پژوهش و فناوري وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه بايد اين رقم را به ۶۰ تا ۷۰ درصد برسانيم، خاطرنشان كرد: اكنون از بخشهاي مختلف مانند وزارت نيرو، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت دفاع، وزارت نفت براي دانشگاهها طرح داريم؛ اما از آن استقبال نميشود.
احمدي گفت: موضوع ديگر كه نبايد از آن غافل شويم پذيرفتن و استفاده از طرحهاي بينالمللي است كه در اين حوزه هم پتانسيل و امكانات خوبي داريم.
وی تاكيد كرد: بر اساس اين قانون رفع موانع توليد دانشگاهها ميتوانند از آن براي پژوهش استفاده كنند كه اگر بخش صنعت براي حوزه پژوهش هزينه كند، از معافيت مالياتي برخوردار خواهد شد كه دانشگاهها بايد از اين ايجاد انگيزهاي كه براي بخش صنعت شده استفاده كنند.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: همچنين ما در حال پيگيري از سازمان مديريت و برنامه ريزي هستيم كه دانشگاهها نتوانند رديف ۱۵ درصدي بودجه پژوهشي را تغيير دهند و معاونان پژوهش و فناوري هم بايد در اين بين مطالبهگر باشند.
اعلميآلآقا، رئيس دانشگاه رازي در نشست معاونان پژوهشي و فناوري دانشگاههاي منطقه ۵ كشور با اشاره به اهميت توجه به پژوهش در دانشگاهها گفت: ملزوميت امر پژوهش در كشور شامل بستر مناسبي از نيروهاي مختلف اعم از اساتيد و دانشجويان مي باشد كه بايد با شتاب بيشتري پيش بروند.
وی تصریح کرد: اگر به اين حوزه توجه نكنيم، حيات دانشگاهها در آينده به خطر ميافتد، زيرا در حوزه آموزش هم ديگر تقاضايي براي گسترش فعاليتها وجود ندارد و بايد بيشتر به اين بخش تكيه كنيم.
رئيس دانشگاه رازي از آمار بالاي فارغالتحصيلاني كه با بيكاري مواجه هستند، ياد كرد و افزود: به همين دليل ديگر تقاضايي براي گسترش آموزش وجود ندارد.
اعلميآلآقا به كمبود بودجههاي پژوهشي در كشور اشاره كرد و ادامه داد: اگرچه مشكلات خارجي و تحريمها باعث محدوديت بودجه و اعتبار در كشور شده، اما با برنامهريزي خوب تصميمسازان كشور ميتوان اين مشكلات را تا حدودي مديريت كرد.
وی، خاطرنشان كرد: دولت با شعار تدبير و اميد فعاليت ميكند و ما دانشگاهيان مطالبات خود را مبتني بر همين شعار مطرح خواهيم كرد.
رئيس دانشگاه رازي ابراز اميدواري كرد، با همكاري دولت منابع مالي دانشگاهها در برنامه ششم توسعه افزايش يابد و به پژوهش توجه بيشتري شود تا بتوان مسير پژوهش را در كشور هموار كرد.
اعلميآلآقا بیان داشت: ما دانشگاهيان و پژوهشگران بايد مطالبه گر باشيم كه در صورت گسترده تر شدن دامنه استانداردها از كيفيت و منابع مالي استفاده شده بهره مند شويم.
وی، در ادامه با بيان اينكه پژوهشها بايد بر مبناي نياز مردم و مشكلات و خواست جامعه باشد، تصریح كرد: متاسفانه پژوهشهايي كه صورت ميگيرد بر اساس اولويتهاي امروز نيست.
رئيس دانشگاه رازي ادامه داد: در برخي از موارد درد مردم را ميبينيم و ميدانيم چه مشكلاتي دارند، مانند معضل ريزگردها كه براي مردم مشكلآفرين شده، اما در پژوهشها به آن توجه نميكنيم.
اعلمي آل آقا خاطرنشان كرد: پتانسيلهاي خوبي هم در حوزه نيروهاي پژوهشگر داريم، اما به خوبي از آن استفاده نميشود.
وی در پايان بر اينكه پژوهشهاي ما بايد پيوست استاندارد داشته باشند تاكيد كرد.