گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو -همدان، عرصه فعالیت های تبلیغی و هنری در دانشگاه ها با همه گیر شدن نرم افزار های تلفن همراه و شبکه های مجازی اندکی با اختلال مواجه شده است، به گونه ای که فضای تبلیغی در دانشگاه و به صورت کلی تر عرصه ی فرهنگی و هنری در کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است حال آنکه به نظر می رسد شور و هیجان این شبکه ها و وسیله های ارتباط اجتماعی توسط جونان به صورت مقطعی بوده و پس از مدتی این هیجان استفاده ی بدون حد مرز از این شبکه ها فروکش خواهد کرد. البته یکی از نکات مهمی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و به حق نباید از آن عبور کنیم ارتباط گسترده ای است که فضای مجازی و شبکه های ارتباط اجتماعی می تواند ایجاد کند اما نکته قابل تامل اینجاست که آثار مخرب و ضد فرهنگی استفاده بی رویه از این شبکه های مجازی چگونه می توانند به کمترین حد خود برسند.
یکی از فعالیت هایی که با گسترده شدن استفاده از فضای مجازی و شبکه های ارتباط جمعی رو به فراموشی می باشد اطلاع رسانی از روش های قدیمی همچون روزنامه دیواری در فضای دانشگاهی و آموزشی می باشد. آنچه این روزها در دانشگاه ها مشاهده می شود این است که تابلوهای اعلانات دانشگاه ها فقط مخصوص اطلاعیه های اداره آموزش می باشند و در این بین به دلیل تعدد اطلاعیه های مختلف کمتر کسی به فکر استفاده مجدد از این روش برای اطلاع رسانی و انتقال مفاهیم فرهنگی استفاده می کند.
معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با شروع سال تحصیلی 94 از ابتکاری به نام «کتیبه فرهنگی» در دانشکده های این دانشگاه رونمایی کرد. طرحی که در ابتدا به نظر نمی رسید بتواند مخاطب گسترده ای از جوانان را جذب کند حال آنکه با گذشت چند ماه این طرح توانست مخاطب خود را از بین دانشجویانی که بیشتر اوقات خود را در شبکه های مجازی تلفن همراه سپری می کنند به دست آورد.
برای اطلاع بیشتر از این طرح کارشناس فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا، جناب آقای علیرضا اکبری توضیحاتی را به خبرنگار خبرگزاری دانشجو در همدان ارائه دادند.
اکبری گفت: در نظر داشتیم طرحی را در دانشگاه پیاده نماییم که کارهای فرهنگی که به صورت گسترده در دانشگاه بوعلی سینا برگزار می گردد در معرض دید دانشجویان قرار بگیرد و دیده شود و در کنار این دیده شدن فعالیت های فرهنگی بتوانیم یک سری مفاهیم فرهنگی را به دانشجویان منتقل نماییم. ضمن آنکه مواضع معاونت فرهنگی اجتماعی ، تشکل ها اسلامی ، کانون ها و انجمن های علمی فرهنگی را نیز برای دانشجویان تبیین نماییم.
در ادامه وی افزود: هریک از کارشناسان حاضر در معاونت فرهنگی با یک تخصص فرهنگی خاص در این معاونت مشغول به کار شده اند لذا در نظر داشتیم فضایی را ایجاد کنیم که هریک از کارشناسان بتوانند متناسب با رشته فرهنگی تخصصی خود مواضع فرهنگی که وجود دارد را به دانشجویان منتقل نمایند. از نظر دیگر باید فعالیت های دانشجویان عزیزی که در تشکل های اسلامی، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی در حال تلاش بودند بازتاب پیدا می کرد.
کارشناس فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا گفت: یکی از راهکارهای موجود برای انتقال این مفاهیم سایت معاونت فرهنگی بود که در فضای مجازی قابل اتکا بود اما مجموع نظرات کارشناسان را به این جمع بندی رساند که ما نیاز به فضایی بصری و حقیقی برای انتقال این مفاهیم فرهنگی از طریق اینفو گرافی یا روزنامه دیواری نیاز داریم در نتیجه ابتکار «کتیبه فرهنگی» برای دانشگاه بوعلی سینا به وجود آمد که در حال حاضر پنجمین شماره از آن به مناسبت دهه مبارک فجر در دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا نصب گردیده که مورد استقبال اساتید محترم، کارمندان و دانشجویان عزیز قرار گرفته است.
اکبری در ادامه به تشریح بخش های مختلف این طرح پرداخت و افزود: «کتیبه فرهنگی» بخش هایی مختلفی دارد از جمله "مسابقه" که سوالات آن از مسائل روز انتخاب میگردد، "سوغات هفته" که مسائل مهم مناسبتی می پردازد و به عنوان مثال در این شماره به دهه فجر پرداخته شد و در شماره آینده به مسئله انتخابات که بسیار مهم می باشد خواهیم پرداخت، یادداشت های تخصصی کارشناسان فرهنگی و بخشی که ویژه فعالیت های تشکل های اسلامی ، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی را به خود اختصاص می دهد.
اکبری درپایان گفت: در این طرح جایگاهی را برای استقرار نشریات دانشجویی قرار داده ایم و در آینده با هماهنگی که با نهاد کتابخانه های عمومی استان همدان انجام داده ایم ایستگاه کتاب و مطالعه نیز جهت استفاده هر چه بیشتر و بهتر دانشجویان قرار میگیرد.
کتیبه فرهنگی در دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا
کتیبه فرهنگی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا