آخرین اخبار:
کد خبر:۵۲۶۹۹۹

دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت در مازندران در حال برگزاری است

دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت، با موضوعات «غرب‌شناسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی» در دو سطح ویژه برادران طلبه و دانشجو از ۲۵ تیر تا ۳۱ تیرماه به همت بنیاد علمی فرهنگی حیات در استان مازندران در حال برگزای است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ‌دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت همچون سنوات گذشته با حضور طلاب و دانشجویان فعال فرهنگی سراسر کشور از ۲۵ تیر تا ۳۱ تیرماه در استان مازندران با بهره‌گیری از اساتید صاحب‌نظر ملی و منطقه‌ای در حال برگزاری است.


در روز سوم دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت، مظفرپور، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبحث «مؤلفه‌های طب سنتی و طب مدرن» را ارائه کرد، در ادامه جلسات حجت‌الاسلام موسوی هوایی، معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور با موضوع «علم نافع» با دانش‌پژوهان علاقه‌مند به گفت وگو پرداخت و در نهایت روز سوم دوره با سخنرانی حجت‌الاسلام امینی‌خواه با موضوع «آسیب‌شناسی اردوهای فرهنگی» به پایان رسید.


مظفرپور درباره تاریخچه طب سنت در ایران بیان داشت: مقدمه طب سنت ایرانی سابقه ۷۰۰۰ ساله دارد. ولی بعد از اینکه اسلام حکومت را در دست گرفت در چهارچوب اسلام قرار گرفت؛ ولی دیدگاهی که در پشت زمینه طب مدرن رایج است، دیدگاه اومانیستی است. ( humanism)


وی در مورد یکی از اهداف طب غربی افزود: علم غربی در تلاش است که انسان را جای خدا بنشاند و هدفشان همین است و تلاش می‌کنند که به انسان ابدیت بخشند.


این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه «طب سنتی با طب رایج غرب تفاوت‌هایی دارد که این دو را از هم متمایز و جدا می‌کند.» در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های خداوند خلق کردن است. انسان مدرن هم با استفاده از طب مدرن ادعای خلق کردن را دارد، عمل می‌کنیم طحال مریض را درمی‌آوریم یا عمل زیبایی می‌کنیم. یا IVF می‌کنیم، تخمک و اسپرم را باهم قاطی می‌کنیم و خارج از رحم انسان تولید می‌کنیم.


مظفرپور در مورد یکی از تفاوت‌های طب مدرن و طب سنتی گفت: تفاوت‌های دیگری هم در طب سنتی و مردن وجود دارد. اولین تفاوت در تعریف از انسان و بیماری است. دومین تفاوت مفهوم مزاج ( تفاوت‌های فردی انسان‌ها) است.


در ادامه سخنرانی‌های روز دوم حجت‌الاسلام موسوی هوایی، معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با دانشجویان علاقه‌مند به گفتگو پرداخت.


حجت‌الاسلام موسوی هوایی اظهار داشت: اگر روی یک سنگ با خط بسیار زیبا یک شعار بسیار زیبای الهی یا انقلابی بنویسید تا کی باقی می‌ماند؟ زمانی که در معرض آفتاب و باران قرار گیرد آن نوشته زیبا از بین می‌رود. حالا اگر همین خط نوشته زیبا را یک نفر حکاکی کند و به آن عمق دهد، تا مدت‌ها باقی می‌ماند.


وی در مورد اثرات برگزاری چنین دوره‌هایی تصریح کرد: درجایی که جوانان جمع می‌شوند و به اراده خودشان می‌آیند حکم همان حکاکی کردن را دارد. انسان بی‌نهایت است. این دوره مثل جعبه لایتنر است می‌خواهد در عمق وجود شما این مطالب را به‌صورت تأثیرگذار  ثبت و بایگانی کند. همین مطالب بسیار تأثیرگذار است و شما را تبدیل به یک نخبه علمی و فرهنگی می‌کند.


حجت‌الاسلام موسوی هوایی با اشاره به آیه شریف « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» گفت: در ادامه افزود: این دوره می‌تواند سکوی پرشی برای شما باشد و نقطه عطفی در زندگی شما باشد. آیه ۴۳ سوره نحل « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ » ارتباط علم با اهل‌بیت را برایتان بیان می‌کند، اگر مطلبی را نمی‌دانید و قصد یادگیری دارید، فقط سراغ یک عالم صرفاً متخصص نمی‌توانید بروید، باید عالِم اهل ذکر را پیدا کنید!


معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: انسان وقتی مسئله‌ای را درک می‌کند باید صبور باشد، اگر صبور نباشد ممکن است برایش مشکلاتی پیش‌آمد کند. در عالَم طلبگی هرکسی شبیه‌تر به اهل‌بیت بود جزو اهل ذکر است. عالِم باید اهل ذکر باشد و ما باید رونق مجالس اهل ذکر باشیم. خودمان هم همین‌طور، علمی که به ما می‌رسد باید با ذکر باشد و با اخلاص و با توجه باشد. به‌هرحال این قرین بودن باید باشد تا علممان نافع باشد.


این استاد دانشگاه در رابطه با تعریف علم گفت: کشف ارتباط ببین پدیده‌های هستی را علم می‌گویند. این جامع‌ترین و بهترین تعریف از علم است. با این تعریف فلسفه هم جزء علوم خواهد بود. آفریننده هستی کیست؟ پروردگار عالم. ارتباط بین پدیده‌های هستی را چه کسی آفریده است؟ پروردگار عالم. اگر کسی بخواهد ارتباط بین پدیده را کشف و درک کند باید در خانه چه کسی را بزند؟ انیشتین و نیوتن در آخر عمر به این مورد اعتراف کرده‌اند. آن علمی که ما دنبالش هستیم باید از جانب خداوند وارد قلوب ما شود.


وی در رابطه با لزوم یادگیری علوم الهی گفت: آن‌کسی که در راه خدا و خدمت به خلق خدا آرام و قرار ندارد و از این علم در راه درست و نیاز جامعه اسلامی استفاده می‌کند، او اهل ذکر است و نفسش تسبیح خداوند است. همه علوم دنیا از منظر چهار دین بزرگ دنیا فقط تا قبر با انسان است؛ بنابراین بعد از آن تنها دین و دین‌داری است که با انسان می‌ماند. طبق روایات ما کسی که علم الهی را یاد بگیرد و بخواهد انتقالش دهد و تبلیغش کند، مشمول رحمت واسعه الهی می‌شود.


این استاد حوزه در ادامه افزود: «ومَن یَتَّقِ الله یَجعَل لَهُم مَخرَجا و یَرزُقه مَن حَیثُ لایَحتَسِب» طلبگی قصه درازی دارد هر کس وارد این عرصه شد بی‌شک مورد لطف و رحمت مخصوص خداوند قرار می‌گیرد. بنابراین این خیلی مقدس است، خیلی عالی است، به این موضوع خیلی توجه داشته باشید.


وی در پیان گفت: طبق سلیقه و هوای میل خودتان هیچ‌وقت عمل نکنید. طبق سلیقه و میل اهل‌بیت عمل کنید و مطمئن باشید راه نجات همین است، خداوند می‌فرماید عالم متقی هفت نفر از اقوامی را کافر هستند می‌تواند شفاعت کند پس این موضوع بسیار باارزش است.


روز سوم دوره با سخنرانی حجت‌الاسلام امینی‌خواه با موضوع «آسیب‌شناسی اردوهای فرهنگی» به پایان رسید.


این کارشناس مسائل فرهنگی در مورد الزامات اردوهای فرهنگی اظهار داشتند: سفر و اردو بسیار عالی است و باعث می‌شود انسان تجربه کسب کند. اردو رفتن هم یک کار تشکیلاتی است. در اردو و سفر امکان دارد هرلحظه مشکلاتی پیش بیاید، حدیث داریم که اگر از چیزی می‌ترسی با آن مواجه شو.


وی در ادامه گفت: پیامبر صلی‌الله علیه وآله می‌فرمایند: وقتی به سفر می‌روید یک نفر را امین کنید و سه نفر دیگر حرف آن امین را گوش کنند. یعنی سفر رفتن هم باید تشکیلاتی باشد. افراد تشکیلاتی مثل امام بسیار منظم و با ترتیب بودند. طبیب امام(ره) می‌گفت من بیماری بهتر از امام (ره)نداشتم! حرف‌شنوی از دیگری خیلی مبارزه با نفس می‌خواهد. 


 حجت‌الاسلام امینی خواه در رابطه با لوازم کار تشکیلاتی افزودند: کار تشکیلاتی  مدیر می‌خواهد. مهم‌ترین مسئله در کار تشکیلاتی تیمی کار کردن است، یک مشکلی که ما در بعضی مجموعه‌ها می‌بینیم این است که مدیر به دنبال مرید باشد و مدیری که به دنبال مرید باشد آن کار هیچ‌وقت پیش نمی‌رود.


این استاد حوزه با اشاره به نامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر گفت: تشکیلاتی‌ترین روایت ما نامه امیرالمؤمنین به مالک است-نامه ۵۳ نهج‌البلاغه- یکی از کلماتی که امیرالمؤمنین می‌فرمایند این است که مالک این‌طور نباش که من باید امر کنم و دیگران گوش دهند. حضرت آقا می‌فرمایند نظام ولایت‌فقیه، مدیریت انعطاف پذیرانِ است. این مسئله بسیار مهم و در عین حال مبهم است که باید خیلی درباره‌اش بحث شود.


وی در ادامه افزود: پیغمبر صلی‌الله علیه وآله  تشکیلاتی‌ترین فرد بودند- وَشاَور هُم فی الاَمر- باید با دیگران مشورت کرد. جنگ خندق بود که پیغمبر مشورت گرفتند و آنجا سلمان گفت که نظر من این است که خندق بکنیم. همین مشورت کردن با اعضا و کارگروهی یعنی تشکیلات. مشورت درباره راه رسیدن به مقصد نه مشورت در رابطه با مقصود.


حجت‌الاسلام امینی‌خواه در پایان در رابطه با ویژگی‌های کار تشکیلاتی گفت: در کار تشکیلاتی باید کار را خرد کرد وگرنه پیش نمی‌رود. هرچه مسئولیت‌ها بیشتر شود کار تشکیلاتی بهتر پیش می‌رود، حتی اگر با ۱۰ نفر بیرون می‌روید سعی کنید به همه ۱۰ نفر مسئولیت بدهید تا حس مسئولیت‌پذیری القا شود و خودش را دخیل در مجموعه و تشکیلات بداند، این کار هم کار پیغمبر صلی‌الله علیه واله است و گرنه هیچ‌وقت نمی‌توانست عوص وخزرج را به هم پیوند دهد.
 

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار