به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس احمد آخوندی ظهر امروز در مراسم افتتاح 10 کیلومتر از چهاربانده کردن محور هراز اظهار داشت: در انجام وظیفه راه و حمل و نقل جادهای مجموعهای از ارگانهای مهمی چون پلیس راه و هلالاحمر همکاری میکنند که در انجام عملیاتی پروژههای راه نیاز به یک هماهنگی بسیار گسترده است.
وی افزود: در اجرای محور هراز نیز با نظارت این ارگانها، سه شرکت خصوصی پارکت، سازهکار و قرارگاه خاتمالنبیا مشغول فعالیت هستند.
آخوندی با اعلام اینکه جادههای شمال مقصد بسیار بزرگی به لحاظ گردشگری، تامین مواد غذایی و تولید قرار دارد و حمل و نقل برونمرزی در دریای خزر است . یکی از محورهای بسیار مهمی به سمت شمال محسوب میشوند، افزود: از سمت شرق منتهی به جاده فیروزکوه است که هماکنون پیمانکاران بخش مهمی از کار را در این محور انجام دادند و بخش بسیار سختی از شیرگاه به قائمشهر به طول 8.5 کیلومتر با کارهایی چون احداث پل، تونل و دیوارسازی در دست اجرا است.
آخوندی با بیان اینکه اکنون این محور با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال انجام است، عنوان کرد: برای عملیات اجرایی این محورها به طور جدی پیگیر کار هستیم و با وجود مشکلات مالی از طریق روشهای مختلف جذب اعتبار را در دست اقدام داریم.
وزیر راه و شهرسازی محور دوم را محور هراز به عنوان پروژه بسیار مهم مطرح کرد و گفت: طبق گزارش ثبتی روزانه تا 45 هزار تردد خودرو داده شده که علاوه برآن یکی از پرترددترین و زیباترین جاده ایران و جزو کمنظیرترین محور در کشور شناخته میشود.
وی با تاکید براینکه بیش از صد کیلومتر از چهاربانده کردن این محور را در دست داریم که طبق گزارش احداث سه کیلومتر پل و ده کیلومتر تونل به اضافه دیوارسازیهای سختی را در دست اقدام داریم، بیان کرد: در بهرهبرداری این 10 کیلومتر نیز فقط 9 کیلومتر دیوارسازی شده است ، بنابراین این پروژه هم به لحاظ مالی و به لحاظ فنی بسیار سخت است و نیاز به سرمایه بالغ بر یکهزار میلیارد تومان است.
آخوندی ادامه داد: در حالیکه به طور میانگین برای یک آزادراه کیلومتری 10 میلیارد تومان محاسبه شده این مبلغ فقط برای یک باند هراز هزینه میشود و این نشان سختی اجرای این پروژه است اگرچه باید این پروژه انجام شود و اکنون نیز در حال اجراست.
وزیر راه پروژه ملی هراز را به سه اولویت بایجان به آمل، آبشار به لاسم و لاسم به تهران تقسیم کرد و گفت: در اجرای مسیر بایجان به آمل از 62 کیلومتر آن 54 کیلومتر زیر بار رفته و 10 کیلومتر آن شامل این فاز بوده که امروز افتتاح شد.
وی با بیان اینکه برای 8.5 کیلومتر باقیمانده نیز سعی داریم تا پایان سالجاری به اتمام برسانیم تا به سمت آمل را به صورت یکپارچه بهرهبرداری برسد، عنوان کرد: در این مسیر تقاطعی برای ساخت سد داریم تا با هماهنگی وزارت نیرو جاده جایگزین ایجاد شود اگرچه مقدمات اولیه با وزرات نیرو و سازمان برنامهریزی بودجه انجام شده و ادامه کار باید به طور جدی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه از منطقه آبشار به سمت لاسم یک منطقهای بسیار سخت است که باید از زیر آبشار احداث یک تونل و منحرف کردن آب انجام شود که کار بسیار تکنیکی و سخت است، تصریح کرد: در بازدید از این محور تاکنون کار تونل انجام شده و در مرحله اجرای کف هستند و دو گالری ورودی و خروجی تونل نیز انجام شده است که امیدواریم تا پایان سالجاری این پروژه را به اتمام برسانیم.
آخوندی درباره محور چالوس و آزادراه شمال این محور را یکی از بزرگترین پروژه ملی خاطرنشان کرد: این آزادراه که یک وضعیت افسانهای بین اذهان عمومی پیدا کرده هماکنون قطعه اول آن کاملا فعال است که براساس تعهد با سرمایهگذار مشترک که بنیاد مستضعفان است، این قطعه اول برای بهار سال آینده زیربار ترافیک میرود.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه محورهای شمال در مازندران همه فعال هستند، گفت: در گیلان نیز محور منجیل به رودبار به عنوان یک پروژه بسیار بزرگی حدود 11 کیلومتر آن اجرا شده و بخش دیگر آن امسال به پایان میرسد.
وی با بیان اینکه دو پروژه راه الموت و رحیمآباد به کلاچای گیلان هماکنون آغاز شده و پیمانکاران مشغول به کار هستند، افزود: اکنون شش محور اتصال به شمال را در دست داریم که سه محور برای استان مازندران و سه محور شامل استان گیلان میشود.