به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، غلامعلی حداد عادل در همایش «پیشدبستانی زیربنای توسعه عدالت آموزشی پایدار» در دانشگاه الزهرا (س)، اظهار کرد: بهترین عدالت، عدالت آموزشی است چرا که یک رفاه مستمر را ایجاد میکند.
وی افزود: مسئله دوزبانگی در کشور ما یک واقعیت است و باید آن را شناخت و عالمانه تدبیر کرد. دوزبانگی باید از طریق دولت و مسئولان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد؛ در غیر این صورت مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار میگیرد که سوءاستفاده خواهند کرد.
حداد عادل بیان کرد: اگر دانشآموز به زبان رسمی و ملی مسلط نشود، دچار ضعف کامل آموزشی میشود. بهترین راه، توسعه و تقویت پیشدبستانیها است، طبق قانون اساسی، خط و زبان رسمی کشور، فارسی است و آموزش زبان و ادبیات قومی و محلی در کنار این زبان بلامانع است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: سیاست نظام جمهوری اسلامی، حفظ زبانهای محلی و قومی است، به طوری که صدا و سیما باید حداقل هشت ساعت به زبان محلی توجه داشته باشد.
حداد عادل با انتقاد از راهاندازی پیشدبستانی غیردولتی در مناطق محروم، گفت: این شیوه در مناطق محروم قابل اجرا نیست. کمیسیون آموزش و تحقیقات 50 میلیارد تومان برای توسعه پیشدبستانی در مناطق محروم تخصیص داده که متأسفانه تنها 15 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه باید پیشدبستانی در روستاهای محروم رایگان باشد، تصریح کرد: در مناطق محروم افراد به دلیل پرداخت هزینه، فرزندانشان را به پیشدبستانی نمیفرستند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای درس زبانهای محلی در دانشگاهها را منوط به بررسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کرده است و ما این آمادگی را داریم که هر دانشگاهی تمایل به چنین واحد یا درسی دارد، همکاریهای لازم را انجام دهیم.