به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان، رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور عصر امروز در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی برنامه 2030 و اقدامات دولت در این خصوص گفت: در مورد اقدام دولت در خصوص برنامه آموزشی 2030 در چند هفته اخیر اختلافاتی ایجاد شد و اخیرا هم دولت عنوان کرده که این برنامه با عنوان چارچوب اقدام ملی نام گذاری شده است.
وی افزود: در جلسه امروز نظرات کارشناسان ارائه شد اما متاسفانه وزیر علوم که نمایندگی یونسکو را به عهده دارد حضور نداشت و قرار شد که ادامه این بحث در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.
وی اضافه کرد: اما در جلسه امروز که اعضای کمیسیون آموزش مجلس و نصیری قیداری نماینده ایران در یونسکو حضور داشتند مفصل بحث شد و همگی اعضای نسبت به این برنامه انتقاد داشتند و جمع بندی ما این شد که ما سال ها بود که برنامه ای برای نظام آموزشی نداشتیم اما در دهه های اخیر افراد بالادستی بسیار خوب در حوزه آموزش، پژوهش و علم و فناوری تدوین کردیم اما این اقدام اخیر دو در مورد برنامه آموزشی 2030 تناقض صریح با سند جامع علمی کشور دارد و بخش هایی از آن مغایرت های اساسی دارد.
کبگایان گفت: سوال تمامی اعضای جلسه این بود که ضرورتی ندارد در مجموعه ای در اجلاس یونسکو پیشنهادهای کشورهای دیگر به صورت کامل پذیرفته شود و این باعث می شود تعهدی از سوی نظام ایجاد شود.
رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر علوم در مورد امضا نشدن این سند گفت: اینکه می گویند امضایی نکردند چون نیاز نیست کسی امضا کند اما وقتی اعتراضی به پیشنهادات نمی شود جزو تعهدات محسوب خواهد شد.
وی یادآور شد: 25 شهریور ماه دولت برای اجرای کامل قانون 2030 به خصوص کمیته مربوطه را ملزم به اجرای آن کرده و نکته این است که ما نباید در این خصوص منفعل باشیم این سند به زبان های مختلف ترجمه شده است و درخواست داده که در فعالیت های بعدی این اسناد ارائه شود که بندهای آن تاثیرات یا سود بالایی برای بسیاری از کشورها دارد و در خوش بینانه ترین حالت سکولار است اما منفعل بودن مسئولان ما به صلاح نیست.
کبگانیان افزود: سند جامع علمی کشور به زبان های مختلف ترجمه شده و سند آموزش و پرورش تا جایی که من می دانم به یک زبان ترجمه شده است که در اجلاس مسقط پیش نویس ها تهیه و در آنجا نهایی و به تصویب رسیده است وقتی به یونسکو رفته و تصویب شده بنابراین قوی ترین نوع مصوبه است و این مصوبه آموزشی باید اجرا شود.
رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: ما نگفتیم این سند الزام حقوقی دارد اما روشی برای زیر سوال بردن کشورهاست و نباید منفعلانه با آن برخورد کنیم.
کبگانیان با انتقاد از مصوبه دولت گفت: دولت مصوب کرده که همه دستگاه ها ملزم به اجرایی کردن کامل چارچوب 2030 هستند.
رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور در خصوص جمع بندی نهایی این سند آموزشی گفت: باید جمع بندی های جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم داشته باشیم و اگر مغایرتی با اسناد بالادستی دارد این چارچوب علیه اقدام ملی است و رسمیت ندارد.
وی یکی از تناقض های این سند آموزشی را رعایت نکردن عدالت بین زنان و مردان عنوان کرد و گفت: ما این تساوی را قبول داریم و نباید این تناقض ها ایجاد شود یونسکو در این سند بحث های ریز زیادی ایجاد کرده و حق راهبری آموزش ها را برای خود حفظ کرده است براساس آن باید گزارش ها و اطلاعات دقیقی که هیچ دولتی موظف نمی داند به مجامع دیگر بدهد ما ارائه کنیم که می تواند تبعات فرهنگی زیادی داشته باشد.
وی در پایان گفت: متن مصوبه یونسکو دقیق ترجمه نشده و در جلسه شورای نیز به ترجمه 2030 نقدهایی وارد شد.