به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علی عابدزاده امروز در نشست خبری که حاشیه مراسم ورود اولین ایرباس 330 و دومین ایرباس پسابرجامی به ناوگان هوایی کشور برگزار شد،بیان کرد: برای آنکه بتوانیم اقتدار صنعت هوایی کشور را حفظ کنیم باید تغییرات ساختاری در مجموعه حمل و نقل هوایی ایجاد شود و اعتبار صنعت در سطح بینالمللی ارتقاء یابد.
وی ادامه داد: باید رضایتمندی مسافر فراهم شود و حفظ حقوق شهروندی در صنعت به درستی رعایت شود. در این راستا نوسازی ناوگان و حفظ ایمنی پرواز صورت گرفت.
عابدزاده گفت: امروز 4 میلیون مسافر داخلی ما به دلیل ناوگان مسافر در کشورهای همسایه جابجا میشوند و سهم عمده جابجاییهای بینالمللی ما توسط کشورهای همسایه انجام میشود.
وی درباره ورود هواپیماهای با سن بالا به ناوگان هوایی کشور، گفت: دستورالعمل ورود هواپیما مصوبه شورایعالی هواپیمایی کشوری است که بر حسب تعداد نشست و برخواست، تعداد پرواز و غیره همه در دستورالعملها دیده شده است و همه هواپیماها براساس دستورالعمل وارد کشور شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از سال گذشته طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، مجوز خرید هواپیماهای با سال تولید پایینتر از 1998 میلادی صادر نمیشود و اگر تعدادی هم هواپیما با سن بیشتر وارد شده است مربوط به مجوزهای قبل از یک سال پیش است.
وی گفت: در یکسال اخیر موفق شدیم متوسط سن ناوگان را یک سال کاهش دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: به هر حال این ناوگان 30 سال افزایش سن داشته است. جوان کردن ناوگان نیازمند زمان است که امیدواریم با کمک سیستمهای مالی و همسو با سیاستها، نوسازی ناوگان دنبال شود.
وی با بیان اینکه آزادسازی نرخها موجب امکان استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل هوایی شده است، گفت: در یکسال اخیر افزایش صندلی ناوگان کمتر از 10 درصد بوده است اما 21 درصد افزایش مسافر داشتهایم.
عابدزاده درباره نرخهای نجومی برخی پروازها در ایام نوروز گفت: شرکتها نرخها را تعیین میکنند و باید در مقابل مسافر پاسخگو باشند ضمن آنکه در سیستم چارتری هم شرایط را زمانی قبول میکنیم که مشمول مقررات چارتری باشد یعنی در مقصد هم خدمات به مسافر داده شود.
وی بیان کرد: شاهد افزایش نجومی نرخها در یکسال اخیر نبودهایم ضمن آنکه نرخهای تعیین شده از سوی ایرلاین مناسب است و با نرخهای بالاتر برخورد میشود.