اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با صدور بیانیهای نوشت: نظام آموزش این کشور نیازمند الگوهای بومی و متناسب با فرهنگهای دینی و ملی خود است؛ نه الگوهای خارجی که کفایت لازم را نداشته و حتی موجب تخریب باورهای جوانان این کشور شود.
در این بیانیه آمده است:
آموزش و پرورش کشور پیشران جامعه و کارمایه پیشرفت و توسعه، دانش آموزانی هستند که صحت و اتقان تربیتشان، سبب اعتلای علمی ـ عقیدتی ایران عزتمند است. دیاری کهن و بهره مند از تاریخ و فرهنگ غنی که به اسلام نبوی و ایمان علوی مزین گشته و به جان نثاری هزاران لاله گم گشته پاسداری شده است. نظام آموزش این کشور، نیازمند الگوهای بومی و متناسب با فرهنگهای دینی و ملی خود است؛ نه الگوهای خارجی که کفایت لازم را نداشته و حتی موجب تخریب باورهای جوانان این کشور شود.
تاریخ گواه آن است که وضع غالب قوانین و الگوهای جهانی از سوی سازمانهای بین المللی در حوزههای مختلف سیاسی اجتماعی، عمده به هدف حفظ منافع قدرتهای بزرگ و تحقیر و اغفال دولتهای دیگر است. جهانیان دانستهاند اعمال فشارهای گوناگون بر جمهوری اسلامی، به سبب پیشرفت کشوری است که عرصه یکه تازی قدرتهای جهان را به خطر میاندازد. هیچ دلسوز و عاقلی تعامل با کشورهای دنیا را نفی نمیکند، اما برخی مسئولین نظام تعامل را به وابستگی و اظهار ضعف در مقابل خود بزرگ بینان جهان میدانند و تنها راه پیشرفت را همراه شدن و هضم شدن در معادلات جهانی میپندارند.
توافق برجام در حوزه انرژی هسته ای، معاهده FATF در حوزه پولی و بانکی قرارداد IPC در فروش نفت، توافق پاریس در زمینه محیط زیست و دهها قرارداد دیگر که ثمره تدبیر دولت یازدهم است، موید خط فکری دولت مردان در نگاه پایین به بالا در جهان و قبول محدودیتهای فراوان به امید کسب آبرو و دفع سایه جنگ و بهانههای واهی است و متاسفانه این تفکر مسموم به حوزه فرهنگ و نظام آموزش کشور نیز رخنه کرده است و امضای سند آموزش 2030 به کارنامه پرافتخار این دولت اضافه شده است.
متن بین المللی آموزش 2030 (بیانیه اینچئون) که ذیل هدف چهارم اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و با محوریت یونسکو و مشارکت کشورها در اجلاس اینچئون کره جنوبی طرح و تأیید شده است؛ دارای ابهامات، نواقص و تعارضاتی با سیاستهای کلان دین و نظام مقدس ما و اسناد بالادستی مصوب دارد. از جمله در این سند بر برابری جنسیتی (Gender Equality)، آموزشهای جامع جنسیتی و حتی بازبینی محتوای کتابهای درسی و آموزش پرداخته است. حال آنکه نسبت به آموزشهای دینی سخنی نگفته و نسبت به آن سکولار میباشد. هرچند در این سند بر حقوق شهروندی و پرهیز از آموزش خشونت تاکید شده است، اما به تجربه معلوم است که منظور آنها از این اصطلاحات، مصادیقی چون آیات جهاد، شهادت و درس حسین فهمیده خواهد بود.
در تاریخ 25/6/1395 هیئت وزیران ایجاد کارگروه ملی آموزش به منظور هماهنگی و ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش 2030 تصویب مینمایند تا این کارگروه برنامه اجرایی و نظارتی "تحقق کامل آموزش 2030" را در سطوح ملی و استانی تهیه کند. امضای این مصوبه و ابلاغ توسط معاون اول ریاست جمهوری در شرایطی انجام میپذیرد که هیچ یک از نهادهای قانونی و سیاست گذار فرهنگی کشور در جریان آن قرار نمیگیرند و دولت اعتدال نیز سعی در اجرای شتابزده آن دارد.
کافی است این نکته را نیز مدنظر داشت که طبق بیانیه اینچئون، ایران همانند سایر کشورهای پذیرنده، علاوه بر اجرای آن، متعهد به تهیه گزارشهای دقیق و دورهای از وضعیت آموزشی کل کشور و ارسال آن به یونسکو شدهاند و این گزارشها و اطلاعات میتوانند مورد سوء استفاده نهادهای بین المللی و تهیه گزارشهای ضد حقوق بشری علیه کشورمان گردند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان ستاد فرماندهی فرهنگ کشور در این برهه حساس تاریخی موظف است که از ثمرات انقلاب فرهنگی راسخ دفاع نماید و اجازه ورود اندیشههای غربی را به کشور ندهد.
جنبش بیدار دانشجویی از فرهیختگان محترم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه میدارد که مانع از اجرای این سند ننگین در جامعه فرهنگی شود و در ابلاغ و اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پروش و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری همت گمارد. تشکلهای دانشجویی و مردمی تا الغای کامل سند 2030، هر اقدامی را که برای صیانت از نظام آموزشی ایران اسلامی لازم بداند، به منصه ظهور خواهد رساند.