اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
احسان صنعتکار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص سند ۲۰۳۰ گفت: در سال ۹۴ دولت اهداف هفده گانه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل را امضا کرد و اواسط سال گذشته با ابلاغ مستقیم جهانگیری کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ تشکیل و اندکی بعد سند آموزش ۲۰۳۰ که بیش از ۳۵۰ صفحه است و حدود ۷۰ صفحه آن درباره آموزش و پرورش می باشد، را رونمایی کردند.
وی افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که دولت به صورت سرخود و بدون اطلاع نهادهای مربوطه مثل مجلس شورای اسلامی و شواری عالی انقلاب فرهنگی و در نهایت مخفی کاری تعهد داده اند و اجرا هم کرده اند و بعد از مدتی که آشکار شد آقایان آمدند و گفتند ذیل سند تحول و اسناد بالادستی این سند عملیاتی خواهد شد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تصریح کرد: حال سوالی که پیش می آید این است که اگر واقعا حقیقت این است چرا آقایان از ابتدای کار شفاف سازی نکردند، مگر آنها که حقوقدان هستند نمی دادند که برابر با اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی و همین طور نظریه استفساری شورای نگهبان، مقاولهنامهها، عهدنامهها و به طور کلی هر معاهده یا توافق حقوقی بینالمللی تعهدآور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
صنعتکار بیان داشت: در دولت برای امور بسیار مهم و آنی، کارگروه تشکیل نمی شود و گزارش نمی دهند؛ ولی چگونه برای این سند ۳۰ کارگروه تشکیل داده اند و ۱۸ نهاد و وزراتخانه را درگیر کرده اند و به سرعت گزارش کار به نهادهای بین المللی داده اند؟
وی ادامه داد: جالب است بدانید که این سند را هیچ دولتی در آسیا و اقیانوسیه قبول نکرده؛ ولی دولت ما داوطلبانه و آن هم به این سرعت همچون قضیه برجام اجرا کرده است، معلوم نیست حضرات چه تلاشی در کسب رضایت غربی ها دارند و تازه طرف غربی هم به خاطر این سرعت عمل ایران، از ما تقدیر هم کرده است، یعنی آن ها هم باورشان نمی شده است که ایران به این شکل عمل کند!
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تصریح کرد: باید گفت حتی خود مسئولینی هم که این اقدام را انجام داده اند، نمی دانند اصلا عنوان ۲۰۳۰ چیست؛ سند است، بیانیه، تعهد و یا چیز دیگری و این در سخنان آنها کاملا مشهود است.
صنعتکار تصریح کرد: اصلا با وجود اسناد بالادستی مثل «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «سند برنامه درسی ملی» و «سند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری» چه نیازی به ۲۰۳۰ با این همه اشکالات وجود دارد که بخواهیم ۲۰۳۰ را با آنها انطباق دهیم، اگر نخواهیم بگوییم خیانت واقعا حماقت و ساده اندیشی بعضی مدیران دولتی، تبعات سختی برای نظام تعلیم و تربیت خواهد داشت.
وی افزود: دقت کنید که سند با مبانی دینی ما منطبق نیست، حتی اگر در برخی از موارد در ظاهر شباهت هایی داشته باشد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تصریح کرد: طبق ۲۰۳۰ عدالت جنسیتی برابر است با تساوی جنسیتی و این یعنی اختلاط مدارس و رفع حجاب و بحث نقش مادری یا در قسمت های دیگری از سند که احترام به رفتارهای متفاوت را به میان می کشد، مستقیما به همجنس گرایی مرتبط می شود و یا تضمین صلح بدون خشونت می خواهد عرصه بسیج در ایران را تنگ کند.
صنعتکار ادامه داد: در قمست دیگری از ۲۰۳۰ مستقیما بحث کاهش جمعیت را قبول کرده و این سند را امضا زده ایم، انگار مسئولین یکبار هم دقیق نخوانده اند که این سند را نماد حرکت هوشمندانه جمهوری اسلامی می دانند؛ آیا این حرکت هوشمندانه است که طبق سندی که امضا کرده ایم و طبق بندهای ۱۸،۹۷ و ۱۰۰ آن باید سالانه تمام اطلاعات آموزشی خود را به غربی ها بدهیم و طبق معیارهای به اصطلاح جهانی آنها حرکت کنیم و محتوای کتب درسیمان را تغییر دهیم.
وی افزود: عده ای در کشور می خواهند سند تحول و اسناد بالادستی را دور بزنند، مثلا در بحث خصوصی سازی مدارس که دولت انقدر روی این قضیه کار می کند، می بینیم که کاملا بر اساس سند ۲۰۳۰ حرکت می شود و برخی از آقایان می گویند دوره آموزش و پرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده و این درحالی است که رهبر انقلاب در دیدار با معلمین نسبت به خصوصی سازی و نقش دشمن برای تعلیم و تربیت هشدار جدی دادند و فرمودند نظام سلطه در این عرصه برنامه دارد و دولت باید نقش آفرینی کند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان خاطرنشان کرد: در پایان سوالی که از مسئولین داریم این است که چرا نسبت به اسناد بالادستی کشور که بومی هم است کاملا بی انگیزه و کم توجه هستند؛ ولی نسبت به اسناد غربی انقدر خوش بین و رغبت دارند و داوطلبانه انجام می دهند و کار می کنند؟