سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه یادگیری «لذتبخش» در آموزش و پرورش متاع کمیابی است، گفت: یادگیری نباید محدود به کلاس درس شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان امروز در گردهمایی مشترک مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور که در محل کانون برگزار شد با اشاره به اهمیت یادگیری «لذتبخش» اظهار داشت: یادگیری لذتبخش حرف رمزی برای یادگیری است و لذتبخشی عین یادگیری است.
وی ادامه داد: تربیت یعنی دستکاری در هویت و افزوده شدن بُعدی به اضلاع هویتی موجود است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت تربیت، یادآور شد: موضوع تربیت محدود به ابعاد خاصی نیست و اصلاً نظام آموزشی ما نظام تربیتی است و تربیت معنای فراگیری دارد. در نتیجه اگر در فرد رخداد هویتی ایجاد شود، آن زمان تربیت ایجاد شده است.
مهرمحمدی با بیان اینکه یادگیری بدون تجربه زیباشناختی، یادگیری نبوده و شبه یادگیری است، گفت: یادگیری لذتبخش در آموزش و پرورش متاع کمیابی است.
وی با اشاره به اهمیت یادگیری لذتبخش در نظام آموزشی تصریح کرد: همواره در پاسخ به این پرسش دانشآموزان که چرا باید مطالب مختلفی از دروس را یاد بگیریم، این پاسخ را میدهیم که شما بزرگ میشوید و میفهمید که چه این مطالب چه فایدهای برایتان دارد که باید گفت: این بزرگترین آفت یادگیری است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با مذموم شمردن اصل رقابت دانشآموزان با یکدیگر خاطرنشان کرد: اگر جریان رقابت با دیگران مدیریت نشود، محیط مدرسه به تنور رقابت تبدیل میشود و در این حالت آن کس که میسوزد یادگیری حقیقی است و باید رقابت با خویشتن جایگزین رقابت با دیگران شود.
مهرمحمدی با طرح این پرسش که چطور اشتباهات دانشآموزان در نظام تعلیم و تربیت پذیرفتنی است و این موضوع مایه سرافکندگی آنها نمیشود، گفت: اگر بهطور مرتب از اشتباهات به عنوان تهدید استفاده کنیم، ریسکپذیری و جرأتپذیری بروز نمیکند.
وی با تأکید بر اینکه نباید فضای یادگیری محدود به چهار دیواری کلاس باشد، گفت: نباید دانشآموز را در کلاس درس محدود کنیم و اگر از کلاس و چهار دیواری آن به صورت مدیریتشده استفاده کنیم، نتیجه بهتری میگیریم و تجربه یادگیری از طبیعت نیز بسیار مفید است.