به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام صادقی شب گذشته در اختتامیه پانزدهیمن دور مسابقات قرآنی کارکنان با رویکرد زندگی مومنانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در مسجد الزهرا این دانشگاه برگزار شد، در خصوص طب سنتی گفت: پزشکی در گذشته به عنوان حکمت شناخته می شود و پزشکان حاذق را حکیم خطاب میکردند.
وی با طرح این سوال که چرا طبیبان را حکمی خطاب میکردند؟ افزود: چون که طبیت بودن حکمت طبابت تمام محسوب نمیشود؛ اما باید توجه داشت که طبابت فقط علم نیست.
معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: چنانچه به فرهنگ لغت عربی هم نگاه کنید خواهید دید که در ذیل طبابت از علم نیز نام برده شده است.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: همچنین در فرهنگ و لغت های عربی علم همراه با رفق و مدارا آمده است، چون که رفق و مدارای طبیب با بیمار عنصر مهمی در طبابت است.
صادقی در ادامه رفق و مدارای پزشک با بیمار را از دیگر موارد مهم در این رشته دانست و تصریح کرد: جسم و روح انسان با هم مرتبط هستند و بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند، بنابراین نمیتوان فقط به یک بعد بیمار توجه داشت.
وی متذکر شد: یکی از نواقص پزشکی جدید این است که فقط به بعد جسمی بیمار توجه و کمتر به ابعاد روحی او میپردازد، این امر باعث میشود که درمان به صورت ناقص صورت گیرد.
غرب با علم پزشکی جدید خود توانست بر دنیا سیطره پیدا کند
معاون فرهنگی قوه قضائیه در ضمن سخنان خود به پزشکی جدید که از کشورهای غربی وارد ایران شده اشاره و بیان کرد: در حال حاضر طب سنتی کنار گذاشته شد و پزشکی جدید با شاخصهای متعدد از غرب وارد شده است.
رئیس دانشگاه قرآن وحدیث متدکر شد: پزشکی جدید زمانی ایجاد شد که نگاه غرب به همه چیز فیزیکالی بود و آنان معنویت را کنار گذاشته و از ریشه های کهنه خود بریده بودند.
صادقی خاطرنشان کرد: غرب با علم پزشکی جدید خود توانست بر دنیا سیطره پیدا کند و اکنون میبینیم که شاخصها و استاندردهای علم پزشکی را آنان تعیین میکنند و دیگر نظامات پزشکی کشورها را به رسمیت نیز نمیشناسند.
نباید این طب سنتی را طب اسلامی بدانیم
وی ضمن اشاره به این نکته که گروهی از طب اسلامی سخن میگویند در حالی که در روایات و قرآن کریم موضوعی به نام نظام جامعه درمانی و بهداشتی اسلامی مشاهد نمیکنیم، متذکر شد: بیش از آنکه کار این گروه طب اسلامی باشد، طب سنتی است که ریشه در طب یونانی، هندی و ایرانی دارد و از تلفیق آنها طب سینوی ایجاد شده و تاکنون اثربخش نیز بوده است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: نباید این طب سنتی را طب اسلامی بدانیم چون که بسیاری از مسائل آن به صورت تجربی بدست آمده است.
حدود شش هزار حدیث مرتبط با مسائل پزشکی داریم
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با طرح این موضوع که نسبت بین قرآن و طب سنتی چیست؟ گفت: در روایات و قرآن کریم یکسری دستورات در زمینه بهداشتی، پیشگیری از بیماریها و مختصری از دستورات درمانی آمده است که تمامی این دستورات در چند دسته قرار دارند.
صادقی بیان کرد: در آیات قرانی یکسری دستورالعملهای بهداشتی وجود دارد که چنانچه به آنها عمل کنیم، بسیاری از مشکلات بهداشتی کاهش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر که در درمان باید طبق قرآن و روایات به آن توجه داشت این است که معتقد باشیم شفاء از خداست و پزشک و دارو وسایلی درمانی هستند و بخواست پرودگار است که این وسایل در درمان بیماری تاثیرگذار هستند؛ اما باید در زمان بیماری به دکتر مراجعه کرد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری باید دستورالعملهای بهداشتی که در روایات و قرآن کریم آمده را رعایت کرد مانند کم خوری و خالی نگه داشتن معده در زمان خاص.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این موضوع که حدود شش هزار حدیث مرتبط با مسائل پزشکی داریم که اکثر آنها سند ندارند، گفت: تنها ۱۵ درصد از این احادیث سند دارند و از این تعداد سند پنج درصد درست است و مابقی سند شان ضعیف میباشد.
صادقی افزود: از پنج درصد احادیث و روایاتی که سند قوی داردند فقط یک درصد مربوط به حوزه درمان است.
وی با انتتقاد از کسانی که تشبیهات نادرستی از برخی آیات قرآن در زمینه درمان انجام میدهند، بیان کرد: نباید از قرآن استفاده نادرست کرد و برخی مسائل بهداشتی و درمانی را به روایات و آیات قرآنی استناد داد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در قرآن و روایات یکسری محکماتی وجود دارد مانند حرام شدن برخی چیزها که برای پی بردن به دلایل علمی آن باید مطالعات علمی انجام شود که بتوان از آنها بهره برداری کرد.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: این محکمات روایات و قرآن را باید از طریق تجربی سعی کنیم بفهیم که بتوانیم تعلیم بهتری داشته باشیم البته منظور من این نیست که از طریق تجربی حقانیت قرآن را بفهیم بلکه این حقانیت را باید از جای دیگری گرفت.
صادقی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این نکته که طب جدید باید همچنین درس توحید، انسانیت، زیست انسانی و معنویت را از قرآن بیاموزد، گفت: مشکلات فعلی حوزه درمان و بهداشت به دلیل این است که علم پزشکی غرب را به همان شکل که وارد کشور شده پیذیرفتهایم در حالی که باید ان را با توجه به موضوعات دینی خود تکمیل میکردیم.
وی با یادآوری این مطلب که چنانچه بیمار روحی و امید داشته باشد درمان او بهتر انجام خواهد شد بنابراین باید به درمان روحی او نیز پرداخته شود، افزود: یکی دیگر از مواردی که در درمان موثر است جلب اعتماد بیمار توسط دکتر است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در خصوص تاثیر و اهیت اخلاق پزشکی در درمان بیمار، خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکان کشور حوصله حرف زدن با بیمار را ندارند و فقط علائم بالینی او را نگاه میکنند و این نوع پزشکان تنها نسخه نویس هستند.