کد خبر:۶۶۱۴۷۹
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد

امکان کسب درآمد پایدار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی با اخذ عوارض شماره‌گذاری خودرو‌ها

طباطبایی مزدآبادی گفت: اگر در تهران ۱۰ درصد قیمت خودرو به عنوان عوارض نخستین مرتبه شماره‌گذاری دریافت شود و قیمت متوسط یک خودرو را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد عایدی پایدار برای شهرداری تهران به دست خواهد آمد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر و نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه ارتقای سطح و کیفیت درآمد‌های پایدار در همه شهر‌های پیشرو جهان امروز یک دغدغه مهم است، گفت: ارتقای کیفیت زیست انسان‌ها در حوزه شهری ارتباط بسیار معناداری با میزان پایدار بودن درآمد شهرداری‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه درآمد پایدار با سه مولفه کلیدی شناخته می‌شود، خاطرنشان نمود:این درآمد‌ها از یک سو باید ماهیت مستمر داشته باشند و از نوع درآمد‌های غیر مستمر و اتفاقی نباشد، در مرحله دوم کسب این درآمدها، وضعیت بهینه شهری از منظر کالبدی، زیست محیطی و ... را بر هم نزند و در گام سوم ماهیت انعطاف پذیر داشته باشد یعنی پایه درآمدی در طول زمان به موازات گسترش مخارج بتواند ارتقا پیدا کند.

طباطبایی مزدآبادی با تاکید براینکه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران راهکار‌های مشخصی برای ارتقای درآمد‌های پایدار شهری دارد و آن‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، یادآور شد: یکی از جنبه‌های مغفول عوارض نخستین شماره گذاری خودروهاست.

کارشناس مسائل شهری کل مبلغی که از این ردیف درآمدی در بودجه سال ۹۶ شهرداری دیده شده است را ۲۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: این در حالیست که سالانه جدای از موتورسیکلت، بیش از ۳۵۰ هزار خودرو در تهران پلاک می‌شود و بر این مبنا عوارض اولین شماره گذاری یکی از درآمد‌های فراموش شده شهرداری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این مبلغ می‌تواند چشمگیر باشد و هم یک منبع درآمدی باشد و هم بخاطر بالابردن هزینه شماره گذاری خودرو و تردد در تهران به کاهش شمار وسایل نقلیه در این شهر کمک کنند و به نوعی یک مالیات زیست محیطی نیز محسوب می‌شود، افزود: در بسیاری از شهر‌های جهان مالیات ثبت خودرو کسر بالایی از قیمت خودرو است، برای مثال در ایرلند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، در فنلاند بین ۱۰ تا ۴۰ درصد و در دانمارک ۱۰۵ درصد قیمت خودرو و مقدار آن بر مبنای میزان انتشار دی اکسید کربن تعیین می‌شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: اگر در تهران ۱۰ درصد قیمت خودرو بعنوان عوارض نخستین شماره گذاری دریافت شود و قیمت متوسط یک خودرو را ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد عایدی برای شهرداری به دست خواهد آمد.

مدرس دانشگاه همچنین گفت:نکته دیگر در مورد خودرو، عوارض سالانه خودرو این است که در بیشتر شهر‌های جهان بخصوص اتحادیه اروپا این عوارض بر مبنای قدرت موتور و بخصوص بر مبنای میزان نشت co۲ به ازای هر گرم بر کیلومتر قیمت گذاری می‌شود و هرچه میزان انتشار این گاز بالاتر باشد عوارض بالاتر است، اما در ایران بر مبنای سال تولید خودرو قیمت گذاری شده است و اگر عوارض بر حسب آلایندگی دریافت شود ضمن آنکه مبلغ آن بسیار قابل توجه خواهد بود به بالارفتن کیفیت خودرو‌ها و کاهش آلودگی هوا و از رده خارج شدن ماشین‌های آلاینده کمک خواهد کرد.

وی همچنین گفت: موضوع مهم دیگر در ارتباط با عوارض شماره گذاری اینست که عوارض شماره گذاری در هر شهر باید به همان شهر اختصاص پیدا کند در حالیکه اکنون اینگونه نیست و این عایدی به حساب خزانه داری کل واریز شده و از آنجا طبق قانون و بر مبنای درصد‌های مصوب، سهم شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

طباطبایی در پایان گفت: باید در نظر داشت عوارض نخستین مرتبه شماره گذاری عوارض ملی و مصوب مجلس شورای اسلامی است و اگر قرار بر اصلاح آن باشد شورای عالی استان‌ها می‌تواند با تنظیم مصوبه و ارسال آن به بهارستان راه این تغییرات را هموار کند و یا اینکه شورا شهر مصوبه‌ای تحت عنوان بهای خدمات تسهیل عبور و مرور تنظیم کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار