معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است، گفت: به خاطر ۱۵ هزار دانش آموز، ۷.۵ میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد میکردیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مناظره شبکه یک سیما در خصوص حذف مدارس سمپاد متوسطه اول، اظهار داشت: دولت و آموزش و پرورش امکانات ویژهای را برای دانش آموزان استعدادهای درخشان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت، پاسخگویی به ویژگیهای خاص دانش آموزان است و این وزارتخانه باید شرایطی را فراهم کند تا در این خصوص پاسخگویی و ارائه طریق دهد و آن اقداماتی است که انجام دادیم و به شناسایی و آموزش دانش آموزان استعدادهای برتر میپردازد.
زرافشان با اشاره به مصوبه حذف آزمون گفت: هدف از این مصوبه، حذف آزمون از مدارس ابتدایی به جهت آسیبهای این آزمون هاست که در دبستانها ایجاد میکرد و این در حالیست که آزمون و امتحان باید در خدمت یادگیری باشد.
وی افزود: آزمونهای مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در مسیری که رشد اجتماعی دانش آموزان را در پی داشت، حرکت نمیکرد به عنوان مثال در آزمون استعدادهای درخشان از ۲۵۰ هزار شرکت کننده، ۱۵ هزار نفر پذیرفته میشدند که عدد ۱۶ به یک بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر در کنکور تجربی از هر دو نفر، یک نفر پذیرفته میشود و این در حالیست که در این آزمون فرد ۱۸ ساله شرکت میکند، اما در آزمون سمپاد متوسطه اول باید دانش آموز ۱۲ ساله در یک ماراتن نفسگیر شرکت کند.
وی اضافه کرد: در آزمون مدارس نمونه دولتی از ۳۵۰ هزار دانش آموز شرکت کننده، ۵۰ هزار نفر پذیرفته میشوند که از هر ۷ نفر، یک نفر است؛ به عبارت دیگر این فشار آزمون، آموزش ابتدایی را از مسیر خود خارج کرده بود.
زرافشان با بیان اینکه در مصاحبهها هم افراد مختلف بر آسیب زا بودن روش شناسایی دانش آموزان تیزهوش که روش برگزاری آزمون است، تأکید کردند، گفت: ۱۶۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور نامه نوشتند و در آن نامه به مشکل برگزاری صرفا آزمون کتبی برای شناسایی نخبگان و نگرانی اولیا و صرف هزینه برای حضور دانش آموزان در مدارس سمپاد تأکید کردند.
وی با اشاره به اینکه در آزمون سمپاد به جای آنکه ملاک استعداد باشد، مهارتهای تست زنی است، افزود: حتی این مهارتهای تست زنی از کلاسهای اول و دوم شروع شده بود که نتجه آن صرفا تک بعدی شدن و دور شدن از آموزش است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجماع حرفها نیز در این جلسه این است که روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است.
وی در خصوص روشهای جایگزین به جای سمپاد گفت: ۳ جلسه بحث بر سر این بود که روشهای جایگزین چه باشد که جز طرح شهاب، ۲ روش درون مدرسهای و برون مدرسهای مطرح شد.
زرافشان ادامه داد: در روش درون مدرسه ای، غنی سازی است و برون مدرسهای نیز مثل مسابقات، جشنوارهها و نمایشگاهها است. مثلا جشنوارههای جابربن حیان، نوجوان و جوان خوارزمی، مسیر شناسایی استعدادهاست، اما در آزمون فقط هوش ریاضی را میسنجد و به ابعاد دیگر هوش توجه ندارد.
وی در پاسخ به اینم پرسش که بهتر نیست برای دانش آموزان پایههای پنجم و ششم آزمونهای استعدادیابی برگزار شود، اظهار داشت: ما یک جامعه آزمون زده هستیم و فکر میکنیم همه راه حلها به آزمون ختم میشود بلکه میتوان شناسایی استعداد در موقعیت، پوشه کار و فعالیتها و جشنوارهها صورت گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلایل حذف آزمون گفت: ما به خاطر ۱۵ هزار دانش آموز، ۷.۵ میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد میکردیم؛ البته به دنبال روش جایگزین برای آزمون سمپاد بودیم، اما چون جمعیت ۲۰۰ هزار نفری بود، روش جایگزین وجود نداشت و راههای دیگر را برای شناسایی استعدادها انتخاب کردیم.