آخرین اخبار:
کد خبر:۶۶۸۵۱۳
لاریجانی:

دانشگاه‌های علوم پزشکی شبکه‌های منطقه‌ای راه اندازی کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواست از برنامه تحول و نوآوری در آموزش به طور جدی حمایت کرده و دانشگاه ها شبکه های منطقه ای راه اندازی کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مجازی با روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار شد هدف از این جلسه را طرح مسائل مهم آموزشی در ایام پایانی سال برای برنامه ریزی سال آتی عنوان کرد.

لاریجانی با بیان اینکه چهار دهه از انقلاب می‌گذرد و در این مدت تلاش‌های زیادی در نظام سلامت انجام شده است، گفت: خیلی از این طرح‌ها خوب پیش رفته و در جا‌هایی که با چالش روبرو بوده ایم باید در بررسی نیاز‌های واقعی کشور و جلب مشارکت‌های محیطی تلاش بیشتری صورت می‌گرفته.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اولین برنامه بلندمدت و آینده نگارانه حوزه آموزش علوم پزشکی است گفت: این برنامه هم به مشکلات فعلی آموزش می‌پردازد و هم نگاهی به آینده آموزش کشور دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بحث بسیار مهمی است و در این مسیر دانشگاه‌ها به سمتی هدایت می‌شوند که ضمن توجه به برنامه‌های دانشگاهی ماموریت‌های ویژه‌ای را در سطح ملی در آموزش انجام دهند.

وی افزود: اکنون خیلی از دانشگاه‌ها برنامه‌هایی در آموزش دارند و باید این برنامه‌ها باید با شرایط کشور منطبق شوند و در سطح ملی پیگیری شوند. البته این در کنار حجم بالای کار روزمره‌ای است که مدیران حوزه آموزش در دانشگاه‌ها پیگیری می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولین آموزش دانشگاه‌ها و ستاد تدوین شد و برنامه‌های ملی اقدام این بسته‌ها در سطح ستاد، منطقه و دانشگاه نیز با نظر مسئولین در هر سطح نهایی شد.

وی تاکید کرد: مسئولین در مناطق و ستاد وزارت بهداشت باید تلاش کنند برنامه‌ها به صورت جدی دنبال شود. هر یک از برنامه‌های اقدام قسمتی‌هایی از پازل کلی است که در ارتقای آموزش علوم پزشکی دنبال می‌شود و دستیابی به اهداف این برنامه مستلزم اجرای تک تک برنامه‌های اقدام به صورت اثربخش است.

لاریجانی ایجاد گفتمان تحول در دانشگاه‌ها را نکته مهمی ذکر کرد و گفت: اساتید دانشگاه‌ها باید در اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی درگیر شده و مشارکت داشته باشند.

وی بر لزوم مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در اجرای برنامه‌های حوزه آموزش تاکید کرد و گفت: این اقدام در برخی دانشگاه‌ها به خوبی انجام شده و سایر دانشگاه‌ها نیز باید به طور جدی کار را پیگیری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ایجاد گفتمان تحول در بدنه دانشگاه‌ها می‌تواند تحول چشمگیری در آموزش ایجاد کند. ما نمی‌خواهیم برنامه تحول به عنوان حاشیه در دانشگاه‌ها دنبال شود بلکه این برنامه باید به عنوان محور اصلی در نشست‌ها و زیرمجموعه دانشگاه‌ها مثل دانشکده، گروه، مراکز تحقیقاتی تبدیل شود.

لاریجانی گفت: بحث آموزش نیاز به حمایت دارد و علیرغم چالش‌هایی که در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستید از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم اجرای برنامه‌های تحول در حوزه آموزش را به صورت ویژه حمایت کنند.

وی از پایش خروجی محور بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: ابزار‌های مختلفی برای پایش این برنامه وجود دارد و تاکنون، چون شروع کار بود بحث فرایند‌ها را در ارزیابی اجرای بسته‌ها در دانشگاه‌ها خیلی جدی می‌گرفتیم، ولی از این پس بیشتر روی خروجی‌ها تمرکز می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری ماموریت گرایی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اجرای آمایش خیلی مهم است و در حوزه سلامت تاکنون به خوبی پیش رفته است. ماموریت گرایی باعث شده دانشگاهها، حتی دانشگاه‌های کوچک روی ماموریت‌های خاصی تمرکز داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه ماموریت‌های مناطق و دانشگاه‌ها در حال بازبینی است گفت: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را به وزارت بهداشت وصل می‌کند. دانشگاه‌ها در ماموریت‌هایی که به عهده می‌گیرند همکار وزارت بهداشت هستند و در تجربه‌ای که طی چند سال گذشته کسب شد شاهد بودیم که در بسیاری از کار‌ها مثل توسعه رشته پرستاری، اعتباربخشی، بازنگری کوریکولوم رشته‌هایی مثل دندانپزشکی اقدامات خوبی در سطح ملی انجام شد.

وی افزود: مجموعه این کار‌ها کمک می‌کند که کشور رشد کند و فقط ستاد نمی‌تواند کار‌ها را پیش ببرد. دانشگاه‌ها به هم در مناطق کمک کنند و شبکه‌های منطقه‌ای را راه اندازی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شده و زیرساخت‌هایی در این دانشگاه داریم که در برخی از کشور‌های دنیا بی نظیر است. پیگیری توسعه آموزش مجازی باعث می‌شود دسترسی به دروس همه دانشگاه‌ها در سراسر کشور آسان شود.

لاریجانی گفت: زیرساخت‌های خوبی برای برگزار الکترونیکی آزمون‌ها در مناطق موجود است و توسعه برگزاری الکترونیکی آزمون‌ها در حال پیگیری است. ضمن توجه به این برنامه باید سعی شود کیفیت سوالات به قوت خود باقی بماند و مناطق آمایشی و ستاد باید با استفاده از تجارب گذشته روز به روز کیفیت سوالات آزمون‌ها را بالا ببرند.

وی از محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار داشت: این اولین بار است که به یک توافق ملی برای نیاز‌های منابع انسانی دست یافته ایم، در شورای گسترش تصویب شده و برش‌های منطقه‌ای این برآورد‌ها نیز به زودی تدوین می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش می‌شود دانشجویان با مشکلات اصلی سلامت مردم آشنا شوند گفت: امیدواریم با مباحثی که در این نشست مطرح می‌شود دانشگاه‌ها در این روز‌های پایانی سال ۹۶، برنامه سال آینده خود در حوزه آموزش را ترسیم کنند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار