کد خبر:۶۷۳۳۰۳
به همت استادیار واحد علوم و تحقیقات؛
الگوی توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست ارائه شد
آیدا احمدی استادیار واحد علوم و تحقیقات با همکاری نبیالله منصوری از اساتید این واحد دانشگاهی و محمد براتچی متخصص در زمینه HSE، ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستمهای مراقبت بهداشتی را ارائه کردند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، آیدا احمدی استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این الگو در قالب مقاله «ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستمهای مراقبت بهداشتی» ارائه شده است، گفت: هدف از این پژوهش بکارگیری پایههای مدیریت دانش برای توانمندسازی فعالیتها در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستمهای مراقبت بهداشتی درمانی کشور است.
وی افزود: مدیریت دانش مجموعه اعمالی است که فرآیند خلق، توسعه و استفاده از دانش را هدایت میکند. به همین دلایل از اهداف مدیران اکثر سازمانها بهویژه مراقبتهای بهداشتی برای رضایت ذینفعان (پرسنل، بیماران و ...)، استفاده و توسعه از مدیریت دانش است.
وی شناسایی و ارزیابی ریسک را جزء مهمترین فعالیتها در کنترل مخاطرات دانست و افزود: در محیطهای پرمخاطرهای مانند سیستمهای مراقبت بهداشتی، کارکنان باید از مخاطرات ایمنی مربوطه و اقدامات ضروری در هنگام بروز حادثه آگاه باشند؛ بنابراین افراد در این حوزه نیاز به اطلاعات درست در زمان مناسب و به شکل صحیح دارند، پس میتوان گفت: مدیریت دانش موضوعی حیاتی است.
احمدی ادامه داد: در پژوهش حاضر تعیین اهداف دانش، شناسایی دانش، اشتراک دانش و توسعه و ارزیابی دانش به عنوان بخشهای کلیدی در الگو معرفی شدهاند.
وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در بخش مراقبتهای ویژه با انسجام دانش و مدیریت آن امکانپذیر است، اضافه کرد: تحقق این مهم در سایه حمایت مدیریت و پایهریزی ساختار مناسب مشارکت و حمایت کارکنان برای تسریع کارها و عملیتر شدن برنامهها است. به این منظور اموال سازمانی، دانش، تجربه و تخصص در سازمان باید به ساختاردهی، توزیع و اشتراکگذاری آن منتهی شده تا از امکانات موجود به نحو احسن استفاده شود.
احمدی ادامه داد: از سوی دیگر توسعه و ارزیابی دانش باعث ایجاد ایدهها، گسترش دانش و بازخورد مناسب در مرحله کنترل و بازنگری مدیریت ریسک خواهد شد.
عضو فعال انجمن متخصصان محیط زیست ایران خاطرنشان کرد: عدم آگاهی و هماهنگی بخشها و واحدهای مختلف سازمان، هزینههای هنگفتی را بر آن تحمیل خواهد کرد. در حقیقت هدف غایی ایجاد سازمان یادگیرنده برای فراگیری، ذخیره و انتقال دانش مدیریت HSE و تداوم آن است. این امر در سازمانهای حیاتی مانند مراکز مراقبتهای بهداشتی باعث پیشبرد کارآمد اهداف سازمان، پیشگیری از دوبارهکاری، هدر رفت منابع و افزایش رضایت ذینفعان در نتیجه ارتقا سطح سلامت و رفاه زندگی در جامعه خواهد شد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.