
کد خبر:۶۷۳۴۰۸
جمیله علم الهدی:
نباید حوزه فلسفه را از حوزه تجربه جدا کنیم
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مشکل پیش روی ما این است که حوزه مطالعات فلسفی را از حوزه مطالعات تجربی کاملاً جدا میکنیم و حوزه مطالعات تجربی تقریباً به حوزه مطالعات فلسفی بیعلاقه و بیاعتماد است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ دکتر جمیله علم الهدی، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح ملی پژوهشی «تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد انسان بر اساس تعالیم اسلام» نخستین گام در جهت نهادینه شدن مبانی اسلامی رشد است.
دکتر جمیله علم الهدی با بیان این مطلب افزود: این طرح در سال ۱۳۹۱ طراحی و از ابتدای سال ۱۳۹۲ به اجرا در آمد و مطالعه آن نیز در تابستان امسال تقریباً به پایان رسید و پس از داوری طرح و اصلاحات آن، گزارش نهایی طرح در دی ماه همان سال به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: به سبب آنکه طرح مذکور یک طرح کلان ملی است، لذا به طرحهای کوچکتر تقسیم شد و مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفت.
دکتر علم الهدی گفت: این طرح ارتباط مستحکم با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارد و در واقع این طرح در ادامه مطالعات مربوط به مبانی سند است.
وی افزود: بنده در سالهای ۸۴ تا ۸۶ با کمک برخی از اساتید و محققان دانشگاهها و همچنین علمای حوزه علمیه قم عهدهدار انجام طراحی و اجرای طرح پژوهشی فلسفه تربیت رسمی از دیدگاه اسلام بودم و در ادامه همین مطالعات به تدوین این طرح اقدام کردم.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما دست کم دچار سه مشکل علمی بودیم؛ یکی از این مشکلات کم رونق بودن بحثهای نفسشناسی در حوزه فلسفه و مطالعات دینی از جمله تفسیر قرآن کریم و احادیث بود.
وی گفت: مشکل دیگر مربوط به روش تحقیق بود که سبب شد نه تنها برای هر بخش روشهای متنوعی را بهکار بگیریم بلکه به ابداعاتی هم در این زمینه دست زدیم و بررسیهای چند جانبه داشته باشیم.
دکتر علم الهدی افزود: یکی دیگر از مشکلات به مطالعات روانشناسی رشد مربوط بود، زیرا برخلاف تصور اولیه در زبان فارسی و انگلیسی آثار منسجمی در حوزه رشد نداشتیم.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متأسفانه نگاهی که اکنون در کشور وجود دارد این است که میخواهیم از یک مطالعه خاص در مقوله دینی به راه حلهای معینی برسیم، ولی این یک شتابزدگی بیجاست و درست نیست که مطلبی را به عنوان غیراسلامی بودن یکسره کنار بگذاریم یا چشم بسته اجرا کنیم.
وی گفت: این منطق همه یا هیچ! اصلاً نگاهی علمی به مسائل نیست و اصولا در عمل هم معقول نیست.
دکتر علم الهدی افزود: در علوم طبیعی و ذیل نظریه فرآیند تکامل تدریجی نظریههای علمی به چالشهای اجتماعی کمی رخ داده است و حتی در علوم انسانی نیز نظریههای متعدد و متنوعی را میتوان یافت که به صورت مکمل و گاه متعارض هستند، ولی پیشاپیش نمیتوان موضع صریح و قطعی گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در نظریه اسلامی رشد، مفاهیم کلیدی و اصول اساسی تغییر میکنند و به عبارت دیگر این نظریه موازی با نظریههای دیگر نیست، بلکه این نظریه نیز همچون سایر نظریهها میتواند تأثیرگذار یا تأثیرپذیر باشد.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فکر میکنم این پروژه توسط پروژههای متعدد بعدی، میتواند تکمیل شود و وجود طرح پژوهشی حاضر به این معنا نیست که حرف آخر باشد؛ بلکه باید گفت: تازه آغاز کار و حرف اول است یعنی این گام نخستین در جهت نهادینه شدن مبانی اسلامی رشد خواهد بود.
وی افزود: حتی این طرح برای محققینی که اصلاً اعتقادی به مبانی اسلامی هم نداشته باشند میتواند زمینهای برای مواجهه با مبانی جدید و سپهرهای تازه تفکر ایجاد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این طرح، حرفهای تازه زیادی برای گفتن دارد، ولی اگر به موضوع با دید ایدئولوژیک نگاه شود ممکن است راه هر نوع ایدهپردازی بسته شود.
وی گفت: هم به طرفداران تفکر اسلامی که معتقدند برای رشد انسان میتوان مبنایی اسلامی ساخت و هم به مخالفان که اعتقاد دارند اسلام یک دین شرعی است و باید از ساحت علم دور نگه داشته شود میتوان گفت که اگر آزاداندیشانه به موضوعات نگریسته شود و حرفهای تازهای که به استناد مفاهیم قرآن، تفسیر، روایت و حدیث بیان شده است، شنیده شود ممکن است ایدههای جدید خلق شوند و اگر قرآن را به عنوان یک کتاب معرفتبخش قبول داشته باشیم حتی اگر مسلمان نباشیم، میتوانیم از آن بهره کافی ببریم.
دکتر علم الهدی افزود: مشکل پیش روی ما این است که حوزه مطالعات فلسفی را از حوزه مطالعات تجربی کاملاً جدا میکنیم و حوزه مطالعات تجربی تقریباً به حوزه مطالعات فلسفی بیعلاقه و بیاعتماد است؛ یعنی دانشجوی روانشناسی، علاقهای به خواندن مطالب فلسفی ندارد و محقق روانشناس هم علاقهای به خواندن کتابهای فلسفی ندارد؛ این چیزی است که در اروپا و آمریکا کمتر دیده میشود و محققان و دانشجویان غربی به راحتی وارد بحثهای فلسفی کانت میشوند و سعی میکنند مطالعات تجربی خود را با آن هماهنگ کنند و این کمتر در میان محققان و دانشجویان خودمان دیده میشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.