بحث گرانی و افزایش قیمت عوارض خدمات رسانی در شهرداری تهران مربوط به امروز و دیروز نیست و این موضوعی است که حتی پیش از آمدن اعضای جدید اصلاح طلب به شورا در محافل این طیف رد و بدل میشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی در پایتخت قرار است تا چند روز دیگر اعمال شود و در برخی از موارد تا ۱۰۰ درصد افزایش داریم.
فرنوش نوبخت با اشاره به اعمال نرخهای جدید بلیت مدتدار مترو اظهار کرد: بلیتهای مدت دار سه ماهه، شش ماهه و یک ساله مترو به ترتیب با مبالغ ۱۵۰، ۲۵۰ و ۴۵۰ هزار تومان و تخفیف ۲۵ درصدی به فروش خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به اینکه سامانه eticket.tehran.ir از شنبه به روز رسانی میشود، افزود: متقاضیان میتوانند با مراجعه به این سایت و انتخاب بلیتهای مدت دار مورد نیاز خود، بلیت خریداری شده را از ایستگاههای منتخب دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه نرخ بلیتهای تک سفره درون شهری و حومه از ۸۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نرخ بلیتهای اعتباری نیز براساس جدول تخفیف در ۱۲ ناحیه به تناسب مسافت طی شده متغیر خواهد بود که بیشترین تخفیف برای مسافت سه کیلومتری ۶۶ درصد و در مسافت بالای ۴۰ کیلومتر همان نرخ ۱۰۰۰ تومانی اعمال میشود.
این در کنار افزایش نرخ بلیت فرودگاه امام خمینی از ۶ هزار تومان به ۷۵۰۰ تومان است. حمل و نقل عمومی تهران که تا اواسط سال گذشته تقریبا در حال پیشرفت بود به یکباره با کندی در توسعه خطوط و تجیهز روبه رو شده و با توجه به این موضوع باید اذعان کرد هیچ اتفاق درخوری در این حوزه صورت نگرفته که افزایش قیمتها با افزایش خدمات رسانی در کیفیت و کمیت همراه بوده باشد.
اما ورای این موضوع باید به این امر نیز پرداخت که دغدغه مدیران جدید شهری تنها به بحث قیمت گذاری و افزایش قمیتها خلاصه شده است. گران کردن خدمات شهری نقل محافل هم اندیشی و رسمی اعضای شورای شهر است و مرتضی الویری یکی از اعضای شورا صراحتا در یک اظهارنظر از لزوم گرفتن ۱۰ میلیون تومان در سال از هر نفر بابت عوارض سالیانه خدمات شهرداری سخن گفته بود و این امر را در کلانشهرهای جهان یک امر عادی و رویهای دانسته بود.
همچنین این فکتها را باید در کنار اظهارنظر پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری قرار داد که پیشنهاد اخذ عوارض برای استفاده شهروندان از پل ها، تونلها و بزرگراهها را داده بود.
این فضای ذهنی در مدیریت جدید در حالی است که در بحث سخت افزاری یعنی شروع پروژههای جدید یا افتتاح طرحهای نیمه تمام اتفاق خاصی صورت نگرفته و برخی از پلها و بزرگراهها با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی در دوره قبل تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
نگاه صرف درآمدزایی از شهروندان و از جیب کسانی که با مشکلات عدیده مالی و اقتصادی روبه رو هستند میتواند آسیبهای فراوانی در بعد اجتماعی و افزایش نارضایتی ایجاد کند.
در همین حال افزایش قیمت خدمات حمل و نقل عمومی میتواند به کاهش استفاده شهروندان از این حمل و نقل پاک منجر شود. از سوی دیگر در بسیاری از کشورها برای ترغیب شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی قیمت خدمات با توجه به سرانه ملی این کشورها، در حد بسیار پایینی تعیین میشود و در برخی مقاطع نیز رایگان میشود.