اولین جلسه شورای مدیران آموزشهای تخصصی صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال جاری در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جلسه شورای مدیران آموزشهای تخصصی صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال جاری در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد. در ابتدای این جلسه که با حضور روسای دانشکدهها برگزار شد، رشتچیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفت: گسترش برنامههای آموزشی تخصصی به کمک دانشکدهها از اهداف مهم ما است.
وی گفت: با وجود آنکه ما خودمان انتقاد زیادی به عملکرد دانشگاه داریم، اما از بیرون اعتماد خاصی به دانشگاه شریف وجود دارد.
رشتچیان گفت: در دانشکدهها فعالیتهای خوبی اتفاق میافتد، اما متاسفانه آموزشهای تخصصی مغفول مانده است و باید روی این موضوع کار شود. به کمک آموزشهای تخصصی میتوانیم ضریب نفوذ خود را در جامعه افزایش دهیم و خودمان را به صنایع معرفی نماییم و با کمک آموزشهای تخصصی فارغ التحصیل تربیت میکنیم و پتانسیل خود را افزایش دهیم.
معاون آموزشی دانشگاه اظهار امیدواری کرد: با انجام اقداماتی که در نظر داریم بتوانیم بخشی از درآمدهای دانشگاه در سال آینده را افزایش دهیم.
دانشگاه به عنوان موتور محرک در آموزشهای تخصصی است
در ادامه جلسه اکبری مدیر آموزشهای تخصصی دانشگاه طی سخنانی هدف از برگزاری جلسه را معرفی زیر ساخت، نرم افزار و مقرراتی که در دانشگاه به عنوان موتور محرک در آموزشهای تخصصی است نام برد و افزود: در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در بحث آموزشهای تخصصی شاهد برنامههای خوبی بودهایم و میتوانیم از تجربیات این دانشکده در این راه کمک بگیریم.
وی گفت: تاکنون در دانشگاه صنعتی شریف ساختار رسمی برای آموزشهای تخصصی در شان دانشگاه شریف نداشتهایم و باید این مهم را بهبود بخشیم.
وی افزود: علاوه بر آموزشهای آزاد کلاسیک که دانشگاهها برای دانشجویان برگزار میکنند، دانشگاههای برتر آموزشهای خاصی برای دانش آموختگان، صنعتگران، کارشناسان، مدیران و سایر اقشار جامعه برگزار میکنند که به آنها آموزشهای تخصصی میگوییم. این آموزشها هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی (مجازی) قابل برگزاری است.
اکبری گفت: اثر بخشی اجتماعی هدف اصلی از برگزاری دورههای آموزشی تخصصی است و کسب منابع مالی یکی از اهداف فرعی برای دانشگاه هاست که از این منابع مالی میتوان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاه را بهبود بخشیم.
وی افزود: آموزشهای تخصصی یا کوتاه مدت است یا بلند مدت که این دورهها شامل: کارگاههای آموزشی، تک درس، دورههای فرعی حرفهای، دورههای تخصصی حرفهای، مدارس فصلی، دوره مهندسی حرفهای، دوره فرعی کار آفرینی و دروس است.
مدیر آموزشهای تخصصی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: از این پس باید همه دورههای آموزشی در دانشگاه زیر نظر شورای مدیران آموزشهای تخصصی برگزار گردد تا دیگر شاهد ناهماهنگی و سو استفاده از نام و برند دانشگاه صنعتی شریف نباشیم.
نسبت استاد به دانشجو به رقم یک به ۱۷ خواهد رسید
در ادامه برنامه آراستی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد و مدیر مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف طی سخنانی به برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و افزود: بر اساس این اهداف باید تا سال ۱۴۰۵ دانشگاه صنعتی شریف به رنکینگ بین المللی زیر ۲۰۰ برسد و نسبت استاد به دانشجو از عدد یک به ۲۴ به رقم یک به ۱۷ خواهد رسید.
وی گفت: در اهداف راهبردی ما ۶۰ هدف اصلی تعریف شده است که در بازه زمانی ۸ ساله با دو شاخص امکان پذیری و تاثیر گذاری توانستهایم ۱۸ هدف را استخراج نماییم که از این بین توسعه آموزشهای تخصصی برای مدیران شرکتها و سازمانها و... یکی از این اهداف تعریف شده است.
آموزش آزاد یعنی شروعی برای ارتباط با صنعت
در ادامه این جلسه فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی گفت: با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه باید طی چند سال آینده در امر آموزش، پژوهش، اثر بخشی اجتماعی و استقلال مالی سرآمد دیگر دانشگاههای کشور باشیم.
وی گفت: من معتقدم آموزش آزاد یعنی شروعی برای ارتباط با صنعت و برای شروع این مهم باید از آموزشهای تخصصی آغاز کنیم.
رییس دانشگاه در ادامه افزود: به مدد آموزشهای تخصصی باید پتانسیل دانشگاه صنعتی شریف به صنعت کشور معرفی شود.
کیفیت همیشه خط قرمز دانشگاه صنعتی شریف بوده است
در ادامه برنامه دکتر معاون اداری و مالی دانشگاه به بودجههای عمومی دانشگاه طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: امیدوارم با گسترش در آموزشهای تخصصی در دانشگاه بتوانیم بخش کوچکی از منابع درآمدی دانشگاه را بهبود بخشیم.
وی گفت: البته کیفیت همیشه خط قرمز دانشگاه صنعتی شریف بوده و هست و آموزشهای تخصصی با بالاترین کیفیت به عنوان یک منبع درآمدی برای دانشگاه مد نظر خواهد بود.
در ادامه این جلسه امینی مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه به معرفی مرکز آموزشهای الکترونیک دانشگاه پرداخت و افزود: هدف ما در این مرکز اثر بخشی اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف از طریق عرضه رایگان آموزشهای مرتبط با علوم پایه و مهندسی است.
وی در ادامه به برنامههای کلان این مرکز اشاره کرد و گفت: راه اندازی زیر ساختهای فنی، جذب سرمایه گذار و برون سپاری خدمات جهت تولید محتوا، بازاریابی و برند سازی، برگزاری دورهها و تولید محتوا و راه اندازی دورههای تک درس و کوتاه مدت، خدمات تولید محتوای آموزشی و خدمات ارائه آموزشهای الکترونیکی از جمله مهمترین این برنامه است.
دانشگاه نسل چهارم آینده جامعه را میسازد
در پایان جلسه نیز غفرانی مدیر بنیاد شریف نیز طی سخنانی از اعلام آمادگی کامل این بنیاد برای همکاری و پیشبرد اهداف دانشگاه در بحث آموزشهای تخصصی خبر داد و گفت: ما در بنیاد شریف به دنبال کسب سود نیستیم و میخواهیم این اکوسیستم هرچه سریعتر شکل بگیرد و دانشگاه صنعتی شریف به پیشرفت برسد.
وی به دانشگاه نسل چهارم هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که آینده جامعه را میسازد و دانشگاه صنعتی شریف قطعا این نقش را در جامعه به خوبی ایفا میکند.
غفرانی در پایان به ایجاد صندوقی در بنیاد شریف اشاره کرد و گفت: ما به کمک صندوقی که ایجاد کردهایم میخواهیم به دانشجویانی که استطاعت مالی برای گذراندن دورههای آموزشی ندارند وام دهیم.