فراخوان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای پذیرش پژوهشهای HSR در حوزه آموزش جهت پاسخگویی به نیاز پژوهشهای کاربردی در نظام سلامت منتشر شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فراخوان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای پذیرش پژوهشهای HSR در حوزه آموزش جهت پاسخگویی به نیاز پژوهشهای کاربردی در نظام سلامت منتشر شد، بر اساس این اطلاعیه اولویتهای طرحهای پژوهش در نظام سلامت، معاونت آموزشی در حوزههای مختلف به شرح زیر است:
اولویتها در حوزه ارزشیابی، انواع روشهای ارزشیابی برنامههای آموزشی (بالینی، پایه) در دانشگاه، بررسی وضعیت فعلی ارزشیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه و مقایسه آن با وضعیت مطلوب، ارزشیابی اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سطح کمیتههای دانشگاه و بررسی وضعیت تحلیل آزمونها در ارتقای آزمونها و در حوزه برنامهریزی درسی، طراحی فرایندهای تمرکز زدایی برنامهریزی درسی، بررسی راههای توسعه برنامههای درسی بین رشتهای، بررسی روشهای توسعه برنامههای درسی پاسخگو به نیاز جامعه در گروههای آموزشی، ارائه راهکارهای افزایش انگیزه برای مشارکت دانشجویان در فرایند آموزش، ارائه الگوهای بهکارگیری Inter-professionalism در برنامههای درسی و تاثیر مشارکت کمیته مشورتی دانشجو در انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است.
همچنین در حوزه روش تدریس، این اولویتها شامل ارائه مدلهای بهبود کیفیت تدریس در برنامههای درسی، الگوسازی روشهای تدریس بالینی در عرصههای بستری و سرپایی و اتاق عمل، در حوزه رهبری آموزشی، توسعه مدلهای توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاهها، تاثیر نتایج اعتباربخشی در بهبود فرایندهای مدیریتی و در حوزه نسل سوم، این اولویت ها عبارتند از ارزیابی اقتصادی برنامهها و مداخلات آموزشی، ارائه راهکارهای جذب دانشجویان بینالمللی و حرکت به سوی دانشگاه بینالمللی، ارائه راهکارهای تقویت کارآفرینی و خلق ثروت دانشبنیان در دانشگاه، بررسی پیشنیازها و ملزومات دستیابی به دانشگاه نسل سوم، بررسی تاثیر مشارکت رشتههای مختلف علوم پزشکی در ارائه خدمات به جامعه و ذینفعان، بررسی مهارتهای مورد نیاز دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه جهت خلق ثروت برای دانشگاه و ارائه مدلهای درآمدزایی دانشگاه از طریق ارتباط با صنعت و جامعه است.
بر اساس این گزارش، بررسی وضعیت فعلی ارتباط اساتید با دانشجویان و ارتباط بین اساتید از بعد اخلاق حرفهای و ارائه الگوهای حمایتی و تشویقی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه از اولویتها در حوزه اخلاق حرفهای و همچنین بازنگری برنامههای آموزش مداوم (تدوین، اجرا، ارزشیابی) و ارائه الگوهای بهبود و ارتقای برنامههای آموزش مداوم در حوزه آموزش مداوم است.
مهمترین محورها در حوزه امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، بررسی و ارتقای فرایندهای امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، بررسی مشکلات آموزشی، معیشتی و اجتماعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، بررسی فراوانی پروندههای ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص و منطقهای دانشجویان دکتری تخصصی در ۱۰ سال اخیر و بررسی موارد افت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ۵ سال اخیر است.
در حوزه آموزش مجازی، بررسی روشهای توسعه آموزش مجازی در آموزش پزشکی و ارزیابی اقتصادی برنامههای آموزش مجازی از طراحی تا اجرا و در حوزه استعداد درخشان، ارائه راهکارهای استفاده از ظرفیتهای دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه مطرح است.