آزادسازی قیمت خودرو در حالی با بخشنامه ایران خودرو برای ۴ محصول کلید خورد،که به نظر میرسد نامه تهدید آمیز خودروسازان کار خود را کرده و وزارت صنعت معدن و تجارت با موافقت رئیس جمهور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اعلام قیمت جدید ۴ محصول ایران خودرو، قیمت گذاری خودروهای داخلی بر اساس فرمولهای جدید و بصورت شبه آزادسازی در حالی صورت میگیرد که حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت هر خودرو افزوده خواهد شد؛ بر اساس این فرمول قیمت خودروهای داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین میشود تا به شکل رسمی آزادسازی قیمت خودرو در بازار خودروی کشور آغاز شود؛ این تصمیم که در وزارت صنعت معدن و تجارت گرفته شده ظاهراً با موافقت رئیس جمهور بوده و زمزمه موافقت دولت مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر تعیین قیمت خودرو نیز که از هفته گذشته به گوش میرسید و مهر تایید زده است
بر اساس خبری که سایت رسمی ایران خودرو چهارشنبه شب روی خروجی سایت خود قرار داد این شرکت با ارسال بخشنامهای نرخهای جدید خود را اعلام کرده و رسما آزادسازی قیمت را بر اساس فرمول حاشیه بازار کلید زده است
افزایش ۴۰ میلیونی پژو پارس با فرمول جدید قیمت گذاری بر اساس بخشنامه جدید ایران خودرو و وانت آریسان تندر پیکاپ، دانگ فنگ کراس صندوقدار و پژو پارس اتومات رسمی مناسب با فرمول حاشیه بازار و بهصورت شبه آزادسازی قیمت گذاری شده اند به استنادخروجی قرار گرفته در سایت ایران خودرو قیمت پژو پارس اتومات چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است این محصول در بازار ۸۸ میلیون میلیون تومان به فروش میرسید با توجه به قیمت پژو پارس اتومات در بازار که۸۸ میلیون میلیون تومان قیمتگذاری شده است ایران خودرو محصول خود را بر اساس فرمول شبه سازی و مناسب با ۵ درصد زیر قیمت بازار محاسبه کرده است
بررسی سایر محصولات ایران خودرو نظیر وانت تندر و وانت آریسان و همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز نشان میدهد که فرمول حاشیه بازار در بر قیمتهای مذکور کاملاً صدق کرده و ایران خودرو ۴ محصول پرفروش خود را بر اساس قیمت آزادای را ارائه کرده است.
نکته قابل توجه آن است که در ایران خودروییها اعلام کردند محصولات عرضه شده در این طرح تعهد معوق یا تأمین شده ندارد و به عبارتی چهار محصول مورد نظر با قیمت قطعی و به صورت فوری عرضه میشود و قرار است طی ۱۵ روز تحویل مشتری شوند.
خودروهای ثبت نامی با قیمت جدید تحویل مشتری میشوند؟ این در شرایطی است که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی بلاتکلیف مانده و نمیدانند که در نهایت خودروهای ثبت نام شده خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت در قرارداد پیش فروش این خودروها قید شده که قیمتها به روز محاسبه خواهند شد لذا به نظر میرسد خودروسازها خودروهای داخلی ثبت نام شده را با افزایش حداقل ۵۰ درصدی در اختیار ثبت ثبتنام کنندگان قرار دهند.
ابلاغ بخشنامه ایران خودرو به نمایندگیها نشان میدهد طی روزهای آینده باید منتظر افزایش قیمت خودروها بر اساس فرمول حاشیه بازار شد و قطعاً افزایش چند ده میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی موضوعی نیست که به راحتی برای مشتریان قابل هضم باشد.
افزایش قیمت خودرو که همواره مورد اعتراض مشتریان بوده و آنها همواره از سطح کیفی نه چندان مناسب آن خودروهای داخلی گلایه داشتند اکنون در حالی صورت میگیرد که چرخه افزایش قیمت نجومی خودرو به اصرار زنجیره خودروسازی کشور و با لغو قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمتها قیمت در حال شکل گیری است
خودروسازها بدنبال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو بودند رامین نور قلیپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ان با توجه به با اشاره به قیمت جدید خودروهای داخل داخلی گفت: افزایش قیمت خودرو نباید به این سرعت به صورت میگرفت، خودروسازها معتقد به افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمتها بودند، اما اعضای کمیسیون صنایع معادن و مجلس معتقد بودند که باید قیمتها به نوعی مورد تجدید نظر قرار بگیرد که از قدرت خرید مصرف کننده خارج نشده و شوک قیمتی جدیدی به بازار تحمیل نشود.
وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ۴ خودرو بر اساس فرمول تعیین بازار با موافقت وزارت صنعت صورت گرفته است یا خیر گفت: بر اساس جلسات صورت گرفته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مقرر بود افزایش قیمت به شکل تعادلی صورت بگیرد و وزارت صنعت معدن و تجارت زمانی به خودروسازان مجوز افزایش قیمت دهد که فرمولای مناسب و منطقی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد.
وی همچنین تأکید کرد به نظر میرسد افزایش یکباره ۴۰ میلیونی قیمت یک خودرو خودرو باعث شوک تورمی در جامعه شده و اقبال مصرف کنندگان به خودروهای داخلی را کاهش دهد.
انحصار در بازار خودرو باعث چنین تصمیم گیریهایی است سیدمهدی مقدسی عضو دیگرکمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت قرار بود بر اساس تشکیل اتاق فکر خودروی عمل کند و این مشکل ساماندهی قیمت خودروهای داخلی را برای همیشه حل کند.
وی همچنین خاطر نشان میکند: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بر اساس فرمول آزادسازی بازار منجر به افزایش قابل توجه خودروهای داخلی شده و جایگاه خودروسازان را در میان مشتریان تضعیف خواهد کرد.
مقدسی تاکید میکند: در صورتی که بازار خودرو از انحصار خارج شده و بازیگران صنعت خودروسازی تعدد بیشتری داشته باشند افزایش کیفیت و تعادل قیمت کلید خواهد خورد.
وی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور خاطر نشان میکند: هرچند ساماندهی بازار خودرو در شرایط تحریم تحت قواعد خاصی صورت خواهد گرفت، اما نباید فراموش کرد این شرایط تحریم دوره کوتاه و زودگذر است و باید برنامههای صنایع خودرو سازی بر اساس آرامش بازار و در طولانی مدت صورت بگیرد
بخشنامه جدید ایران خودرو مبتنی بر افزایش قیمت محصولات این کارخانه نشان میدهد که به تصمیم نهایی درباره قیمتگذاری خودروها گرفته شده، اما به نظر میرسد مسئولان برای کاستن اثرات روانی افزایش قیمت در بازار خودرو قصد ندارند آن را به صورت علنی اعلام کنند.