به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید محمدزاده در نشست هفته حمل ونقل با اشاره به اهمیت بخش راه اهن در بودجه سال اینده بیان کرد: در بودجه سال ٩٨ به سمت بهره وری باید پیش برویم و در کشور باید به موضوع هدفمندی توجه ویژهای شود.
وی در ادامه افزود: براساس امار دومین مصرف کننده انرژی در کشور حوزه حمل و نقل است و اگر ظرفیت حوزه حمل و نقل به سمت ریل سوق داده شود سهم ریل از ١٣ درصد در جابجایی بار به ٢٨ درصد افزایش مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یاداور شد: در برنامه ششم توسعه رهبر معظم انقلاب به بخش راه اهن توجه ویژهای شده است.محمد زاده تصریح کرد: در داخل راه اهن نهاد تنظیم مقررات را ایجاد کردیم تازمشکلات این بخش مرتفع شود.
وی تاکید کرد: در چند سال گذشته به حوزههای حمل و نقل توجه نشده و در بخش مسافری افزایش نرخ از سال ٨٤ نداشتند و پس از بررسیها این افزایش به ١٠ درصد رسید و همزمان شد و با تورم نرخ ارز این امر با مشکلاتی مواجه شد.
مدیر عامل راه اهن گفت: برای رشد بخش ریلی نیازی به ارز ٤٢٠٠ تومانی نداریم ولی باید قیمتها در این بخش واقعی شود و هزینه استفاده از بخش ریلی پرداخت شود.
محمد زاده اظهار کرد: راندامان بخش ریلی با توجه به تحریمها در سال گذشته مثبت بوده است و براساس امار جابجایی بار در بخش راه اهن از سال ٩٢ تا سال گذشته از ٢٢.٥ میلیارد تن کیلومتر به ٣٠.٥ میلیارد تن کیلومتر رسیدیم.
وی خاطر نشان کرد: برای تامین مالی بخش خصوصی در راه اهن اوراق صکوک منتشر کرده ایم.