استاد تمام دانشگاه بقیهالله با بیان اینکه سیستم آموزشی دانشگاهها پاسخگوی نیازهای کشور نیست، گفت: باید ساختار قانون ارتقای اساتید از طریق افزایش تعداد مقالات را اصلاح کنیم.
علی کرمی، استاد تمام دانشگاه بقیهالله در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره ارزیابی فعالیتهای آموزشی پژوهشی دانشگاهها بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با وجود فشارها و تحریمهای ظالمانه، دانشگاههای ما رشد خوبی داشتهاند.
وی با بیان اینکه مشکلات بودجههای پژوهشی باعث شده تا پژوهشها در سطح ملی نتیجه خوبی نداشته باشند، ادامه داد: تجاری سازی مقالات از جمله آسیب دیگری است که پژوهشها را تهدید میکند؛ درواقع وجود دلالها و واسطهها در این حوزه باعث شده تا برخی افراد بدون هیچ تلاش و تحقیقی موفق به اخذ مدرک شوند.
کرمی فعالیتهای آموزشی دانشگاهها را گسترده توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه سیستم فعلی آموزش دانشگاهها پاسخگوی نیازهای کشور نیست و دانشگاهها ضمن حرکت به سمت مدرک گرایی، نقش کارآفرینی خود را از دست دادهاند.
وی افزود: با تغییر در سیستم نظام آموزشی و دانشگاه میتوان سبک زندگی مردم را تغییر داد، در ضمن منابع آموزشی ما با فرهنگ ایرانی اسلامی منطبق نیست و متاسفانه نظام آموزشی و وزارتخانههای ما در این باره فکری نمیکنند.
استاد دانشگاه بقیه الله با تاکید بر بومی سازی علم در جامعه عنوان کرد: باید در تمام زمینههای آموزشی فرهنگ ایرانی اسلامی را پیاده کنیم؛ بعنوان مثال در پزشکی از فرهنگ طب سنتی ایرانی اسلامی بیش از پیش بهره بگیریم و استفاده از علوم غربی را به حداقل برسانیم.
وی بیان کرد: همانطور که کشورهای غربی ابتدا مشکلات را شناسایی میکنند و سپس به فکر نوشتن مقالات میافتند ما نیز باید ساختار قانون ارتقای اساتید از طریق افزایش تعداد مقالات را اصلاح کنیم.
کرمی ادامه داد: برخی اساتید ایرانی باوجود آنکه مقالهای نمینویسند و ثبت اختراعات متعددی دارند، اما براساس قانون ارتقای اساتید نمیتوانند در دانشگاه ارتقا پیدا کنند. این مورد در حالی است که کشورهای غربی از این نکته به نحو مطلوب بهره میگیرند و اینگونه اساتید را به دانشگاههای خود جذب میکنند؛ بنابراین باید برای این مسئله چاره اندیشی کرد.
استاد تمام دانشگاه بقیه الله تصریح کرد: در خارج از کشور صنعت، طرح مسئله و بودجه مورد نظر را در اختیار دانشگاه میگذارد و از آنها برای حل مسئله کمک میگیرد؛ اما در ایران به دلیل نظام پژوهشی اشتباه، ارتباط اساتید و صنعت محکم نیست.