دبیر ستاد توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: درصورت عدم ورود استارتاپها به حوزههای جدید به جز فعالیت در حوزه خدماتی دچار شکست میشوند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین رویداد "نوروز نوآوری " که همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار شد با اشاره به اینکه تمامی استارتاپها در حوزه خدمات وارد میشوند اظهار کرد: با توجه به وجود حوزههای مختلفی برای فعالیت استارتاپی، آنها بیشتر روی حوزه خدماتی متمرکز شده اند و به همین دلیل با ورود استارتاپهای جدید به حوزه خدمات دیگر موفقیتی پیش روی آنها نیست و با شکست مواجه میشوند.
وی درادامه به بررسی طرح تحول اکو سیستم استارتاپی و نوآوری اشاره کرد ودرباره اهداف این طرح ادامه داد: جهت دهی، تعهد آفرینی، ترویج تجربیات بین المللی، یاری گری، مدل کسب و کار از جمله اهداف طرح تحول اکو سیستم استارتاپی و نوآوری در کشور است.
محمدی همچنین به محورگزارشهای بررسی تجربیات جهانی شرکتهای استارتاپی اشاره کرد و افزود: بررسی تجربیات استارتاپهای مساله محور، بررسی تجربیات استارتاپهای فعال در بخشهای صنعتی و بررسی تجربیات استارتاپها از منظر فناوری محورهای اصلی گزارشهای بررسی تجربیات جهانی شرکتهای استارتاپی است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره نتایج گزارشهای بررسی تجربیات جهانی شرکتهای استارتاپ، یادآور شد: معرفی بیش از هزار استارتاپ، بررسی ۱۸ حوزه ومساله و تبیین نقش استارتاپها در آن و بررسی بیش از ۲۵۰۰ استارتاپ محورهایی بود که درباره نتایج فعالیت آنها در این گزارشها تحقیق و بررسی شد وتوسط ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان منتشر و به جامعه استارتاپی عرضه شد.
محمدی تصریح کرد: در موضوع نقش آفرینی استارتاپها محور توسعه پایدار، دیجیتال سازی و هوشمند سازی موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است.
وی همچنین به پرکاربردترین مدلهای درآمدی و فناوریهای حوزههای استارتاپی نیز اشاره کرد و گفت: واسطه گری، فروش مستقیم و حق اشتراک از پرکاربردترین مدلهای درآمدی حوزههای استارتاپی و پلت فرم آنلاین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و داده کاوی، واقعیت گسترش یافته و بلاک چین نیز از پرکاربردترین فناوریهای حوزههای استارتاپی است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سه ستون استراتژیها و اقدامات ستاد اقتصاد دیجیتال نیز اشاره کرد و بیان کرد: متنوع سازی اکو سیستم با رویکرد نیاز محور و مساله محور، تقویت اکو سیستم موجود با رویکرد رگولاتوری، زیر ساختی و میانجیگری و متنوع سازی اکو سیستم با رویکرد فناورانه و آینده محور سه ستون اصلی اقدامات این ستاد است.
وی به مسیر برنامههای ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و تصریح کرد: ترویج و توانمند سازی عمومی، ترویج و توانمند سازی تخصصی، جهت دهی به پزوهش و خلق دانش، گسترش فضاهای استارتاپی و کمک به متنوع سازی استارتاپها، جهت دهی به تامین مالی اکو سیستم، تعامل سازنده با شرکتهای بزرگ و پیشگامان اقتصاد دیجیتال، همکاری در سطح ملی در جهت بهبود فضای کسب و کار و رگولاتوری اکو سیستم و همکاری در سطح بین المللی در جهت تعامل و بهره گیری از ظرفیتهای نهادها و بازارهای بین الملی از جمله برنامهای مسیر توسعه این ستاد است.
درادامه این مراسم نیز پنلی با عنوان پنل سیاستی نوآوری برگزار شد که در این پنل مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: افراد معمولا به سمت گذشته میروند و در آن گرفتار میشوند، زیرا با تصویر گذشته راحت هستند، این در حالی است که تمرکز بر گذشته امکان نوآوری را محدود میکند. وی با اشاره به وجود دوگانگی نسبت به آیندهنگری و گذشتهنگری در کشور گفت: هنوز بخش بزرگی از اقتصاد کشور که غالبا وابسته به نفت است، در گذشته مانده است.
نخستین رویداد «نوروز نوآوری» با محور متنوعسازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی درمحل سالن همایشهای قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.