اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه که در دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب نیز حضور داشت، درباره تذکر ایشان نسب به جدی گرفتن زبان فارسی و ترانه و نیز انتقادات وارده به این حوزه، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: متاسفانه در صدر این مسائل مثل صدا و سیما، مدیریت تصور می کند که برای جذب مخاطب، سراغ هر مضمونی در ترانه و مثلا تیتراژ سریالها، برود درحالیکه این امر سطح جریان شعری را پایین می آورد.
وی ضمن توجه به برخی آثار قابل توجه، تذکر داد: تهیه کننده و مدیر ما، لابد برای اینکه به تیم متخصص شعر و خواننده، نخواهد پول حرفهای بدهد، سعی میکند سراغ کسی برود که حتی برای عرضه شعر و صدایش، پول هم بدهد.
این استاد دانشگاه اشاره داشت: من بعید می دانم رسانه رسمی کشورهای دیگر، در زمینه فرهنگ و همین موسیقی، مثل ما اینقدر دچار شلختگی باشند.
نویسنده کتاب «لبخند سعدی» تأکید داشت: کسانی که تصمیمگیرنده هستند، متخصص این حوزه نیستند مثلا در همین صداوسیما و دفتر موسیقی آن، اغلب و نه همه البته اعضا، افرادی هستند که مسئولیت اجرایی دارند. پس چطور میتوان توقع داشت که اینها نگران محتوا و ادبیات ترانهها باشند؟
این شاعر اشاره داشت: مساله زبان و شعر فارسی را باید جزئی از هویت ملیمان بدانیم؛ درحالی که امروز می توان شاهد این شلختگی و دست کم گرفتنها بود؛ و این تاثیرش را بر محتوای دیگر رسانه ها و بعدتر مخاطب ما که عمدتا قشر جوان است، خواهد گذاشت.
امینی با ارجاع به سریالهای پرمخاطب و خاطرهانگیز قدیمی خاطرنشان ساخت: یک قیاس سریال های فعلی با کارهای ماندگار، ما را متوجه این امر میکند که متاسفانه ترانه تیتراژهای الان حتی مثل خوانندگانش یکبار مصرف شده اند.
شاعر «لبخند بر لب شعر» اعتقاد داشت: تهیه کننده موسیقی و سریال و غیره و کسانی که مسئول جدی این حوزه اند، باید دغدغه داشته باشند. ما ترانهسرایان قابلی داریم که میتوانند از آنها کمک بگیرند؛ افرادی که کار میکنند اما نه با هرکس و هر اثری.
اسماعیل امینی گفت: برای ترانهسرای کاربلد، ترانه مهم است و چون کار نازل انجام نمیدهد با هر خواننده ای هم کار نخواهد کرد. همینطور که گفتم نهایتا تهیهکننده فلان سریال سراغ خواننده، ترانهسرا و اهنگسازی میرود که نه تنها به او دستمزد نمیدهد، بلکه از او برای نمایش اثرش، پول هم میگیرد.