مسئول علمی دانشگاه سهند تبریز گفت: وجود مشکلات در سیستم آموزشی باعث شد تا قشر نخبگان و اساتید از نیازهای جامعه فاصله گرفته و در یک فضای ایدهآل و غیرواقعی ادامه حیات دهند.
اشکان بیگی، مسئول علمی دانشگاه سهند تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره بازدید وزیر علوم از دانشگاههای این استان گفت: در ابتدای امر ما دانشجویان از زمان حضور وی در استان و دیدار از دانشگاهها آن هم در تعطیلات تابستان متعجب شدیم.
بیگی مطرح کرد: در فصل تابستان تعداد زیادی از دانشجویان در دانشگاهها حضور ندارند وآن تعداد اندک هم دانشجویان ارشد و دکتری که درگیر کار پژوهشی خود هستند.
مسئول علمی دانشگاه سهند تبریز تصریح کرد: ما دانشجویان از وزیر علوم انتظار داشتیم زمانی این استان تشریف بیاورند که دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند و بتوانند طی جلسه با تشکلهای دانشجویی جلسهای داشته باشند.
وی در ادامه گفت: اگر وزیر علوم در دفاع از خود بخواهد به دانشجویان وعده دیدار را به دفعات آینده موکول کند برای ما اصلا قابل قبول نیست مگر وی چند بار فرصت میکنند به استان آذربایجان شرقی سفر کنند باتوجه به هزینههای گزافی که مسئولین دولتی در سفرهای استانی میتراشند به نظرم این کار هدر دادن بیت المال است.
بیگی با اشاره به مشکلات موجود در دانشگاهها و وزارت علوم بیان کرد: در سازکار دانشگاه و وزارت علوم مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات تاثیر مستقیم بر جامعه و معیشت مردم میگذارد چرا که اگر دانشگاه اشتباه کار کند صنعت دچار ضعف میشود و در نتیجه اشتغال در استان کاهش پیدا میکند و تولید کننده رغبتی برای تولید ندارد و درکل اقتصاد استان ضربه میخورد.
مسئول علمی دانشگاه سهند تبریز اظها رکرد: از جمله مشکلات موجود در دانشگاهها و کشور، مدرک گرایی و بی تناسبی آموزشهای دانشگاهی با نیازهای جامعه است و یا روش ارزشیابی و ملاکهای جذب دانشجویان نخبه در تحصیلات تکمیلی نظیر تعداد مقالات ISI و عدم توجه به پژوهشهای عملیاتی متناسب با نیاز کشور است؛ و همچنین معیارهای ترفیع رتبه اساتید و مدرسین دانشگاهها هیچگونه ترغیبی برای پژوهش برروی پروژههای ملّی و نیاز کشور ایجاد نمی کند.
وی در ادامه افزود: وجود این مشکلات در سیستم آموزشی باعث شده تا قشر نخبگان و اساتید از نیازهای جامعه فاصله گرفته و در یک فضای ایدهآل و غیرواقعی ادامه حیات دهند. به همین دلیل در ذیل وزیر علوم به آذربایجان شرقی، اکثرا از طرحهایی رونمایی شد که نیاز اولیه کشور نبودند و راهحلی برای چالشهای صنعتی استان بهحساب نمیآمدند.
بیگی تاکید کرد: پس نقد ما به معنی زیر سوال بردن زحمات پژوهشگران نبوده بلکه بحث اصلی پژوهش بر روی نیازهای اصلی استان است چرا که اگر نیروی پژوهشگران بر روی مسائلی متمرکز شود که بتواند باری از دوش مردم استان بردارد شایسته است.
مسئول علمی دانشگاه سهند تبریز در خاتمه گفت: ما به عنوان دانشجویان پیرو خط امام هیچ گاه از مسند مطالبه گری پایین نخواهیم آمد و تا ایجاد تغییر در روند کاری وزرات علوم ادامه خواهیم داد امید است تا وزیر علوم در سفرهای بعدی بیشتر دقت کند.