مدیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: کارگزارها حلقه میانی فناوران و صاحبان صنعت و سرمایه هستند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، میلاد صدرخانلو، مدیر شبکه فن بازار ملی ایران، درباره علت انتخاب موضوع هفدهمین فستیوال نوآوری در زمینه صنعت دارویی گفت: شبکه فن بازار ملی ایران، تلاش میکند حساسیت ویژهای بر مقولات راهبردی کشور داشته باشد. دارو و درمان، از همین موضوعات راهبردی است که در شرایط فعلی بازار ارز و تحریم اهمیت ویژهای دارد.
صدرخانلو ادامه داد: امروز، دارو هم میتواند باعث خروج حجم زیادی ارز از کشور شده و هم میتواند ارزآور باشد. علاوه بر این، دارو برای بیمارانی که به آن نیاز مبرم دارند کالایی صنعتی و تجاری نیست، بلکه کالایی حیاتی است؛ بنابراین نمیتوانند از خرید آن صرفنظر کنند یا کالای مشابه آن را، با کیفیت پایین تهیه کنند. ضمن اینکه با وجود تحریمها تامین دارو بسیار سخت یا غیرممکن شده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این عرصه وارد شویم و امید داریم با رساندن بخشی از این طرحها به تولید، قدم خوبی در جهت پیشرفت و بومی سازی صنعت دارو برداریم.
مدیر شبکه فن بازار ملی ایران ضمن ابراز رضایت از طرحهای ارائه شده در این رویداد، افزود: از شرکت هانا سلامت گستر ایرانیان به خاطر تلاشی که برای ارائه این طرحها کردهاند، تشکر میکنم. طرحهای خوبی بعد از داوری داورانی خوب انتخاب و مطرح شدهاند. اما اصل کار آنها از اینجا به بعد است. آنها باید تلاش کنند، تا این طرحها به مرحله تولید و تجاری سازی برسند.
صدرخانلو در توضیح نقش کارگزاران تبادل فناوری در فستیوال نوآوری گفت: کارگزارها حلقه میانی فن آوران و صاحبان صنعت و سرمایه هستند و چند وظیفه دارند. از وظایف آنها میتوان به همزبانی و همرسانی، اشاره کرد.
وی درباره همرسانی و همزبانی، توضیح داد: فن آوران و صاحب صنایع و سرمایه دو سر یک طیف هستند. کارگزار تبادل فناوری باید، ایدهها و سرمایه گذرانی را که مناسب هم هستند، پیدا کرده و با هم مرتبط کنند. اما همه چیز بعد از برقراری ارتباط تمام نمیشود. فن آوران و صاحبان صنایع از دو جامعه و دو زیست بوم متفاوت هستند. یکی از صنعت و بازار و دیگری از فضای علمی و دانشگاهی؛ بنابراین ادبیات متفاوتی دارند و نمیتوانند تعامل مثبت داشته باشند. لازم است که کارگزار بین آنها همزبانی ایجاد کنند تا ادبیات آنها یکی شود. ممکن است هر دو به یک مفهوم و موضوع، با دو نگرش و ادبیات متفاوت اشاره کنند. کارگزار در این مرحله ادبیات هر طرف را برای طرف دیگر، رمزگشایی میکند.
صدرخانلو در ادامه توضیح وظایف کارگزاران تبادل فناوری افزود: زمانی که طرحهای فن آوران در مسیر تولید و تجاریسازی قرار گیرد، آنها با چالشهای متفاوتی روبرو میشوند. مثلا گرفتن تسهیلات مالی، مجوزها یا رویارویی با موارد حقوقی و تجاری عبور از این چالشها کار فناور و صاحب صنعت و سرمایه نیست. کارگزارن در زمینه تسهیلات مالی و غیرمالی، به آنها کمک خواهند کرد. به این موضوعات اشراف دارند و حل کردن این چالشها کار آنهاست. در واقع این فوت کوزه گری است که کارگزار تبادل فناوری در حالی که کمک فن بازار ملی را دارد، میتواند به کار ببندد. اگر صاحبان ایده و سرمایه، اجازه بدهند، کارگزارن در این زمینه کمکشان میکنند.
مدیر شبکه فن بازار ملی ایران، با بیان اینکه به اعتقاد او بعد از برگزرای هفده فستیوال نوآوری مهمترین چالش ارتباط موثر صاحبان ایده و سرمایه با کارگزارن تبادل فناوری است، ادامه داد: من امیدوارم که بخش صنعتی و فن آوران ما به شرکتهای کارگزار توجه داشته و اهمیت بیشتری برای آنها قائل شوند. همکاری بیشتر فنآوران با کارگزاران باعث میشود که ارائههای بهتری برای صاحبان صنایع داشته باشند.
صدرخانلو تصریح کرد: من احساس میکنم هنوز هم از سمت فن آورها و سرمایه گذاران، برای ارتباط گرفتن با کارگزارها دافعه وجود دارد. فناور فکر میکند نباید با کارگزار ما صمیمی شود، چون میترسد طرحش لو رود. صنعت احساس نیازی به کارگزار نمیکند. ولی اگر بیشتر به کارگزار اعتماد کنند و با آنها همکاری بیشتری داشته باشند، به نفع خودشان است. من به فنآوران و سرمایهگذران و صاحبان صنایع توصیه میکنم که پذیرش بیشتری در مورد کارگزارن ما داشته باشند و به آنها اعتماد کنند. چون کارگزارن ما شریک استراتژیک آنها هستند و نه بار اضافهای بر دوش آنها.
وی ضمن ابراز این موضوع که فستیوالهای ابتدایی با فستیوالهای اخیر، تفاوتهایی داشته اند، توضیح داد: فستیوالهای اخیر تفاوتهای اساسی با فستیوالهای اولیه پیدا کرده اند. تمرکز اصلی فستیوالهای اولیه بر اخذ سرمایه بود. اما در فستیوالهای اخیر فنآورها بیشتر از اینکه دنبال سرمایه گذار باشند، به دنبال شریک تجاری و توسعه بازار هستند.
بعد از برگزاری شانزده فستیوال نوآوری حدود ۳۵ قرارداد به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال، بین صاحبان فن و صنعت منعقد شده است. میلاد صدرخانلو در جواب این سوال که از نظر او چه تعداد از طرحهای ارائه شده به مرحله قرارداد خواهند رسید؟ گفت: من امیدوارم که هر هشت طرح به مرحله قرارداد برسند. اما با پتانسیلی که در طرح ها دیدم فکر کنم حداقل ۴ طرح در انواع شریک تجاری، توسعه بازار و سرمایه گذاری، موفق به عقد قرار داد خواهند شد.