دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی گفت: ایران در زمینه نرم افزار نویسی هنوز به بلوغ نرسیده است و در این صنعت بازار بزرگی نداریم.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم رونمایی از نخستین هاب صادراتی محتوای دیجیتال کشور، بیان کرد: بستر مناسبی برای صادرات محتوای دیجیتال کشور فراهم شده است. با توجه به تواناییهای موجود باید از این بستر فراهم شده برای توسعه صادرات توانمندی جوانان به بازارهای جهانی بهره بگیریم.
وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان تسهیل گر در صادرات محتوای دیجیتال وارد میدان میشود.
به گفته وحدت، مشکلات موجود بر سر راه توسعه صادرات محتوای دیجیتال مانند صحت سنجی صادرات این محتوا باید رفع شود.
صنعت نرمافزار نویسی در ایران به بلوغ نرسیده است مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این مراسم با انتقاد از عدم رشد مناسب صنعت نرم افزار در کشور، گفت: ایران در زمینه نرم افزار نویسی هنوز به بلوغ نرسیده است و در این صنعت بازار بزرگی نداریم.
وی افزود: بر اساس آمار کافه بازار در حال حاضر حدود ۲۲ هزار نرم افزار کاربردی در کشور فعال است که از این تعداد ۱۳۰ اپ در کافه بازار بالا آمده و ۳۰ هزار بازی آنلاین ایرانی نیز تولید شده است که این تعداد نرم افزار طراحی شده تنها ۲۵۰ میلیارد تومان فعالیت اقتصادی در کشور ثبت کرده اند.
به گفته محمدی، بر اساس این آمار، هر فرد در ماه تنها یک میلیون تومان درآمد از اپ طراحی شده خود به دست میآورد که این رقم بسیار کم و ناچیز است.
وی ادامه داد: بازار نرم افزارهای کاربردی و اپهای طراحی شده در کشور بسیار ناچیز و کوچک است و جهش مناسبی ثبت نکرده است. هاب صادراتی محتوای دیجیتال کشور با هدف ایجاد این جهش در بازار جهانی نرم افزارهای داخلی طراحی شده است.
وی همچنین تصریح کرد: هاب صادراتی محتوای دیجیتال به فعالان این حوزه گوشزد میکند که اگر نرم افزاری طراحی میکنند با هدف کسب بازارهای جهانی باشد و استانداردهای مورد نیاز این حوزه را رعایت کنند. باید نرم افزارهای ایرانی هم طراز با دنیا تولید شوند.
شرکتهای تولیدکننده محتوای دیجیتال را حمایت میکنیم همچنین محمدحسین سجادی نیری دبیر توسعه فناوریهای نرم و هویت سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم، گفت: یکی از دغدغههای ستاد در طی این چند سال توسعه محتوای دیجیتال و صنایع خلاق است. ایجاد هاب صادراتی محتوای دیجتیال نیز به همین دغدغه ما مربوط میشود.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامهای تحت عنوان توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق را اجرایی کرده است که هم راستا و موازی با برنامه حمایت از شرکتهای دانش بنیان حرکت میکند. در این برنامه به شرکتهای خلاق کمک میکنیم که ایدههای خود را از مسیری کوتاهتر و با سرعت بیشتری به بازار برسانند.
به گفته نیری، شرکتهای خلاق به شرکتهایی اطلاق میشود که در حوزه صنایع فرهنگی مثل تولید محتوای دیجیتال و کسب و کارهای خدماتی آی تی محور فعالیت میکنند.
وی همچنین عنوان کرد: ستاد در تلاش است تا به صورت غنیتر و در مسیری درستتر از این شرکتهای خلاق حمایت کند. به نظر میرسد هاب صادراتی محتوای دیجیتال نیز یکی از همین مسیرهای درست است که میتوانیم در آن قدم بگذاریم.
محتواهای ادبی و مذهبی در بازارهای بینالمللی امیر سرکندی موسس شرکت توسعه محتوای بینالمللی پارس دیجیتال در این مراسم گفت: تولیدکنندگان محتوا در بازار ایرانی فعالیت میکنند و به بازارهای منطقهای دسترسی ندارند که با استفاده از این هاب، محتوای آنها در بازار بینالمللی قرار میگیرد.
وی، محتوا را شامل انیمیشن، ویدئو و اپلیکیشن اعلام کرد و افزود: این محتواها در زمینههای مختلف از جمله علمی، فرهنگی، ادبی و مذهبی تهیه و از طریق بسترهای انتشاراتی خارج از کشور در بازارهای بینالمللی قرار میگیرد.
سرکندی با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان محتوا با فرهنگ صادراتی آشنا نیستند، گفت: ما به عنوان یک شتاب دهنده به صاحبان محتوا کمک میکنیم تا محصول خود را به بازارهای بینالمللی عرضه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در فرهنگ صادراتی بسیار مهم است، پس گرفتن محصول در صورت عدم رضایت مشتری است؛ اعلام کرد: تولیدکنندگان در این صورت باید محصول خود را پس گرفته و هزینه را به مشتری عودت کند.
موسس شرکت توسعه محتوای بینالمللی پارس دیجیتال به استقبال خوب تولیدکنندگان محتوا اشاره کرد و گفت: تا کنون تعداد زیادی محتوا دریافت و ۵۰ محتوا در فراخوان اولیه پذیرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه خام فروشی ممنوع است؛ بیان کرد: خام فروشی سبب میشود تا محصول با قیمت بسیار ارزانتر به بازارهای بینالمللی عرضه شود که باید جلوی این کار گرفته شود.
نخستین هاب صادارتی محتوای دیجیتال کشور با حمایت ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و صندوق نوآوری و شکوفایی از رونمایی میشود.