یک شرکت دانش بنیان ۵ کیت سنجش آب تولیدکرده که در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریومهای آب شور و شیرین کاربرد دارد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه در حدود ۴۷ درصد از ماهیان و آبزیانی که در جهان به مصرف انسان میرسد، از طریق صنعت پرورش آبزیان تولید میشود. بر اساس پیش بینی فائو تا سال ۲۰۳۰ سهم تولیدات آبزی پروری از صید آبزیان پیشی میگیرد. با توجه به افزایش تاثیر فناوری در میزان تولید ماهیان و عدم کارایی روشهای سنتی، ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کرد تا شرکتهای دانش بنیان را با فرصتهای کاری جدید در حوزه شیلات آشنا کند. بومی سازی پرورش ماهیان در قفس یکی از طرحهای موفقی است که توسط این ستاد راهبری شد. تزریق دانش به این بخش و هدایت نیروی متخصص و شرکتهای دانش بنیان به این حوزه باعث شد تا تولید آبزیان با احتساب «پرورش ماهی در قفس» در سال ۹۷ به ۴۹۰ هزار تن برسد.
یکی از فناوریهای موثر در ازدیاد تولید ماهی، کیت سنجش آب است. میزان کیفیت آب و مواد درون آن، تاثیر چشمگیری در کیفیت و کمیت ماهیان پرورش یافته دارد. به همین منظور کیتهای سنجش جداگانهای برای پایش کیفیت آب تولید میشود. کیتهای سنجش کنترل کیفیت آب شامل کیتهای آمونیاک، نیترات، نیتریت، پی اچ و فسفات هستند که دانش فنی تولید آن به صورت کامل در داخل کشور بومی سازی شده است.
کیتهای مذکور، برای استفاده در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریومهای آب شور و شیرین کاربرد دارد.
بیتا ارچنگی مدیر عامل شرکت پیام آبزیان اروند بیان میکند این شرکت موفق شده تا فناوری ۵ کیت کنترل کیفیت آب را بومی سازی کند. این کیتها قابلیت استفاده هم زمان در آبهای شور و شیرین را دارد. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اضافه کرد که واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان توانسته دو کیت جدید برای سنجش غلظت قلیایی آب و همچنین کیت سنجش میزان اکسیژن آب را تولید کند.
محصولات آنها با یک پنجم قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه میشود، با این همه از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نمونه خارجی ندارند. مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: تیم کاری ما شامل متخصصین و اساتید دانشگاهی هستند، به همین خاطر محصولات تولید شده از نظر کیفیت بسیار خوب هستند، اما هنوز موفق به معرفی کامل این محصولات به بازار نشده ایم، به همین خاطر هنوز واردات محصولات مشابه خارجی بالا است. وی افزود این مسئله نشان میدهد که بازاریابی تا چه اندازه در معرفی محصولات دانش بنیان موثر است و علاوه بر کار علمی باید به جنبههای تجاری کار نیز توجه ویژه داشت.