اجرای مصوبه حذف تنوع مدارس سوق دادن آموزش وپرورش به سمت امر خصوصی سازی، پایین آمدن سطح کیفیت آموزش و از بین رفتن عدالت آموزش است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد اسحاق روستا؛ * آموزش وپروش حساس ترین و حیاتیترین نهاد هر کشوری است چرا که آینده هر کشور در گرو امروز آموزش و پرورش آن کشور است و طبق فرمایشات رهبری معظم انقلاب اموزش و پرورش کانون ساخت آینده است.
با توجه به اهمیت والای آموزش وپرورش سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق در زمینه آموزش و پرورش کشور امری اجتناب ناپذیر و ضروری است و باید زیر نظر افراد خبره و کارشناس انجام شود. هرگونه اقدام غیر کارشناسی و نسنجیده در این زمینه عواقب بیار خطرناکی را برای آینده کشور خواهد داشت.
در تاریخ ۹۸/۰۷/۲۱ مصوبهای در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که اجرای آن به مثابه زنده به گور کردن نظام تعلیم وتربیت کشور است. متن این حکم اعدام (اموزش وپرورش) به شرح زیر است:
دولت (وزارت آموزش و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ کلیه واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصرا به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به گونهای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد.
تبصره این ماده نیز «تأسیس هر نوع مدارس خاص» را صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکانپذیر دانسته است. بسیار جای تعجب و تاسف است که نمایندگان مجلس بدون هیچ تحقیقی و بدون انجام کار کارشناسی شده دست به تصویب چنین طرحی زده اند. تصویب این طرح، قشر دانشجو را در خصوص صلاحیت برخی از نمایندگان متعجب کرده، چراکه مصوبه مذکور علاوه بر اینکه با اسناد بالادستی ومنویات رهبری مغایرت دارد، دارای ابهامات و مشکلات اساسی داخل متن مصوبه است.
اشکال اول؛ در بند اول این مصوبه آمده است که دولت موظف است مدارس را به دو صورت دولتی و غیر دولتی اداره کند، در حالی که در حال حاضر بدون این مصوبه مجلس نوع سومی برای مدارس در داخل کشور وجود ندارد به همین دلیل مجلس باید مقصود خود را از این بند مشخص کند یا این بند را از مصوبه حذف کند که حذف این بند حذف کل مصوبه را در پی خواهد داشت.
اشکال دوم؛ بر اساس بندهای بعدی این مصوبه، دولت موظف است مدارس رو به گونهای اداره کند که به جز مدارس استثنایی هیچ گونه مدرسه متنوعی در کشور نباشد، دوم اینکه در این مصوبه ملاک تنوع مدارس گفته نشده و این برای ما مبهم است؛ که باید مشخص شود.
اگر قرار است مدارس متنوع در کشور وجود نداشته باشد، مجلس و دولت برای تحصیل اقلیتهای مذهبی، دانش آموزان بزرگسال، دانش آموزان نخبه و افراد نخبه مناطق محروم که مشغول تحصیل هستند، چه تدبیری اندیشیده اند. در متن این مصوبه هیچ جایگزینی برای مدارس سمپاد، اقلیتهای مذهبی و بزرگسال نیامده است و اگر این مصوبه با این شکل اجرا شود آموزش و پرورش با نابسامانیهای بسیار عظیمی روبه رو خواهد شد.
علاوه بر این ابهامات و مشکلات اساسی که در متن مصاحبه مشاهده میشود، این مصوبه با اصل ۷۵ قانون اساسی و منویات رهبری مغایر است. اصل ۷۵ قانون اساسی بیان میکند که؛ طرحهای قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان میکنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی میانجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. در حالی که اجرای مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ باعث افزایش هزینه عمومی خواهد بود و مجلس بدون توجه به اصل ۷۵ قانون را تصویب کرده است.
رهبر معظم انقلاب (مدظله) نیز در دیداری که سال ۱۳۹۸ با معلمان و فرهنگیان داشتند صراحتا فرمودند که مدارس استعدادهای درخشان نباید تضعیف شوند؛ «مدارس استعدادهای درخشان است که خیلی مهم است، نخبهپروری خیلی مهم است، مدارس استعدادهای درخشان نبایست تضعیف بشود، هر چه میتوانید اینها را تقویت کنید» درحالی که این مصوبه مدارس استعدادهای درخشان را کاملا حذف خواهد کرد و با کلام رهبری کاملا مغایرت دارد.
این مصوبه با راهکار ۳_۵ سند تحول بنیادین نیز مغایرت دارد. از معایب دیگر اجرای این مصوبه میتوان به سوق دادن آموزش و پرورش به سمت امر شوم خصوصی سازی، پایین آمدن سطح کیفیت آموزش و از بین رفتن عدالت آموزشی اشاره کرد.
با توجه به ادله گفته شده و تناقضات این مصوبه با اسناد بالادستی و منویات رهبری و همچنین با توجه به ابهامات و مشکلات اساسی این مصوبه جریان دانشجویی در استان قزوین از شورای نگهبان درخواست رد این مصوبه به مجلس را دارد و همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست میکنیم که بدون انجام کار کارشناسی شده نسخه برای آموزش وپرورش نپیچند. این حرکت نمایندگان مجلس اعلام جنگ علیه آموزش وپرورش است که جریان دانشجویی را بسیار خشمگین ساخته است.
محمد اسحاق روستا، فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است