رئیس دانشگاه فنی حرفهای گفت: در تجربیات موفق دنیا نکته مهم در بحث رشد و توسعه اقتصادی بحث تقاضامحوری آموزش بجای عرضه محوری است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه فنی حرفهای، همایش مهارت آموزی با عنوان پنجههای کارآمد - سرباز ماهر با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و ستاد کل نیروهای مسلح و حضور برگزیدگان برتر مسابقات و جشنوارههای مهارتی دانش آموزان دبیرستانها و هنرجویان هنرستانهای کشور در مرکز همایشهای بین المللی امام علی «ع» برگزار شد.
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای که به نمایندگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش حاضر شده بود با مروری بر تجربیات بینالمللی در حوزه آموزش بالاخص آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی گفت: عمدتاً توجه به آموزش در کشورهای توسعه یافته دنیا پس از جنگ جهانی دوم با طرح موضوعی با عنوان «بازسازی» با مؤلفههای مهمی همچون توجه به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت.
وی افزود: یکی از مهمترین سرمایه گذاریها و زیر ساختهای مهم برای دستیابی به پیشرفت همه جانبه توجه به نظامهای آموزشی، رشد و گسترش آن بالاخص در بخش آموزش عالی است.
صالحی عمران با عنوان اینکه در طرح بازسازی، انسان را به عنوان یک سرمایه تلقی کردند و مفهوم سرمایه انسانی در این دوران مطرح شد؛ گفت: تا آن زمان رابطهی چندانی بین اقتصاد و آموزش و رشد و توسعه اقتصادی جدی نبود لذا ابتدا آموزشهای عمومی و بعدها آموزش عالی توسعه پیدا کرد و بسته به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترش در نظامهای آموزشی ایجاد شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم برای شکل گیری دولتها آموزش عالی مورد توجه زیادی قرار گرفت چرا که تقاضا به آموزش و مدارک آموزش عالی، ناشی از نیاز به کادری بود که بایستی در بدنه دولتی شروع به کار و فعالیت میکردند.
وی با اشاره بر اینکه در دهه هفتاد میلادی بخشهای خصوصی در کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی پیدا کرد؛ افزود: طی این سالها آموزش عالی مورد نقد واقع شد چرا که دیگر به تنهایی برای رشد و توسعه اقتصادی در جامعه کافی نبود. در اواخر همین دهه محققین بسیاری از جمله شخصی به نام کارینز، نگاهها را به سمت اینکه نباید جامعه به سمت مدرک گرایی حرکت کند سوق میدهند و در این برهه نوع سوم از آموزشها که همان آموزشهای مهارتی است مورد توجه قرار میگیرد.
صالحی عمران تصریح کرد: در ایران نیز پس از پایان جنگ تحمیلی توجه و سرمایه گذاری بر روی آموزش عالی قرار گرفت و اوج شکل گیری و گسترش مراکز آموزش عالی در این زمان اتفاق افتاد و بر کارشناسان بر این باور بودند که توسعه آموزشی میتواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند، ولی بلافاصله با مشکلاتی مواجه شد که رشد کمی آموزش عالی و عدم اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان مهمترین مولفههای آن بود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه بحمدالله طی سالهای اخیر توجه زیادی به آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای شکل گرفته است؛ تاکید کرد: در صورتی که از تجربیات و پژوهشهای بینالمللی انجام گرفته مخصوصاً توجه به کیفی سازی این نوع از آموزش پرداخته نشود از مسیر اصلی منحرف خواهد شد.
وی ادامه داد: نکات مهم در بحث رشد و توسعه اقتصادی در تجربیات موفق دنیا بحث تقاضا محوری آموزش بجای عرضه محوری است. توجه به نیازهای اقتصادی و نیاز جامعه به نیروی انسانی کشور و شناسایی مشاغل و نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده بسیار مهم و اثر گذاراست.
صالحی عمران با بیان اینکه باید از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته استفاده کنیم؛ اظهار کرد: یکی از مهمترین فاکتورهای آموزشهای مهارتی اطلاعات دانشگاه از بازار کار است. حرفه گرایی در آموزش عالی بسیار مهم است و مشاهده میشود در اکثر کشورهای توسعه یافته ۴۰ درصد دانشجویان در دورهها و رشتههای تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزشهای مهارتی را جزء امنیت ملی محسوب میکنند به طوری که در برنامههای استراتژیک جایگاه ویژهای برای آن باز کردهاند.
وی در پایان با اشاره به اینکه باید اقدامات عملیاتی در توجه به عنصر کیفیت در آموزشهای مهارتی انجام پذیرد،؛ خاطر نشان کرد: نزدیک ۲۰ درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیدهاند و معتقدم اطلاعات بازار کار و شناسایی مشاغل عامل تأثیر گذاری در این خصوص است. استانداردهای آموزش مهارتی بایستی براساس استانداردهای شغلی و نیازهای حرفهای نوشته شود و نظامهای آموزشی در این راستا باید با هم ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.