عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: نقصان در کیفیت آموزشی فارغالتحصیلان، نمیتواند منجر به پژوهشهایی شود که گرههای جامعه را رفع کند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلالی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی در برنامه رادیویی «گفتوگوی علمی» با اشاره به افتخارات نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: متناسب با نیازهای جامعه باید یکسری تغییراتی را در سیاست های کشور در حوزه های مختلف از جمله تحصیلات تکمیلی ایجاد می کردیم. در دهه های گذشته هیچ برآوردی از ورودی در دانشگاه نداشتیم و به همین دلیل دانشگاه ها را بی رویه گسترش دادیم و امروز با صندلی های خالی رو به رو هستند.
وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور با سیستم بزرگ شده فاقد متقاضی رو به رو است و این یک معضل محسوب می شود، عنوان کرد: در دو دهه گذشته پرداختن به تحصیلات تکمیلی یک امر ضروری بود اما این روند غیر کنترل شده بود و امروز دانشجوی ورودی به مقطع کارشناسی و همچنین فارغ التحصیلان این مقطع رو به افول هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: اگر نگاهی به متقاضیان کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بیندازیم، تفاوت فاحشی بین خروجی های کارشناسی و ورودی های کارشناسی ارشد می بینیم. این اختلاف سبب می شود ورودی های کارشناسی ارشد از لحاظ کیفیت و کمیت دچار نقصان باشند.
جلالی بیان کرد: فارغ التحصیلان ارشد و تحصیلات تکمیلی قرار است به مشکلات جامعه و صنعت بپردازند و نقصان در کیفیت آموزشی این افراد، نمی تواند منجر به پژوهش هایی شود که گره های جامعه را رفع کند.
رئیس دانشکده مهندسی فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی همچنین تاکید کرد: باید حلقه های کناری آموزش عالی مانند صنایع و وزارت خانه های جهاد کشاورزی، نفت و صمت را ایجاد کنیم تا این وزارت خانه ها نیز به کمک تحصیلات تکمیلی بیایند و در نتیجه سودمندی و کارایی دانشجویان و اساتید افزایش پیدا کند. بنابراین بار کارآمدی دانش آموختگان نباید صرفا بر عهده وزارت های آموزش عالی باشد و دیگر وزارت خانه ها و صنایع کشور نیز باید در امر پژوهش و فناوری کمک یار دانشگاه باشد و اساسا این روال منطقی و رایج در کشورهای توسعه یافته در جهان است.