گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل
برنامههای ترکیبی و به اصلاح چند آیتمی همیشه در شبکههای مختلف صداوسیما، به عنوان بازوان حرکتی شبکهها عمل کردهاند و از سویی میتوان سسیات گذاریهای مدیران شبکهها را در محتوای برنامههای ترکیبی شبکه هایشان به وضوح مشاهده کرد و گاهی نیز این نوع برنامهها از سریالها نیز در جذب مخاطب پیش گرفته و در نتیجه ببیشتر از همیشه در کانون توجه مخاطیبان و منتقدان قرا میگرند، گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نیز در همین راستا در سلسله گزارشهایی سعی خواهد کرد نگاهی منصفانه با بیان نقاط ضعف و قوت به برنامههای شاخص ترکیبی شبکههای سراسری داشته باشد که در ادامه نخستین قسمت این گزارش از نظرتان میگذرد.
باز هم پای سلبریتی در میان است
همین چند وقت پیش بود که با پایان همزمان فصل های آخر «خندوانه» با اجرای رامبد جوان، «دورهمی» با حضور مهران مدیری و «شب کوک» با اجرای پژمان بازغی شاهد افت شدید مخاطبان شبکه نسیم بودیم ، شبکه ای که کاملا مبتکی بر سلبریتی ها شده بود، با این روند اهالی رسانه امیدوار شده بودند که این موضوع درس عبرتی برای مدیران شبکه نسیم شود تا به تولید برنامه هایی با اولویت محتوا محور دست بزنند اما پس از چند ماه انگار دوباره روز از نو، روزی از نو .
طی این مدت مدیران شبکه نسیم با هر زحمت و راهکاری بود بالاخره توانستند مهران مدیری را به بازگشت دورهمی به تلویزیون مجاب کنند تا بلکه با بازگشت مدیری بتوانند مخاطبان خود را مجددا جذب کنند و از سویی رامبد جوان هم اواخر سال جاری خندوانه را به روی صحنه میبرد اما این پایان کار نیست و شبکه نسیم در این مدت برنامه هایی را با حضور سلبریتی هایی چون کامبیز دیرباز و محمدرضا علمیردانی روی آنتن برده داند که در این گزارش به برنامه «دست فرمون» با اجرای کامبیر دیرباز می پردازیم، برنامهای که انگار مجددا برای یک سلبریتی ساخته شده تا درآنتن برای مردم خودنمایی کند.
«دست فرمون» کجای مطالبات مردمی قرار دارد / آخرین تلاش های نسیم برای پرمخاطب شدن
در شرایطی که به اذعان مدیران صداوسیما این سازمان همانند بسیاری از نهادها با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم میکند، از شبکه های مختلف صداوسیما انتظار میرود برنامه هایی را به تولید برساند که با دغدغه و مطالبات مردم همسو باشد و به نوعی حرف مردم را بزند و حتی بتواند مطالبات مردمی را پیگیری کند اما برنامه پر هزینه «دست فرمون» به عنوان جدیدترین برنامه ترکیبی شبکه نسیم هیچ همخوانی با هیچ کدام از این موارد مطرح شده ندارد و بنا بر ادعای سازندگانش نخستین برنامه مسابقه محور شبکه نسیم در قالبی «لاکچری» به دنبال ترویج رانندگی مناسب هستند حال اینکه در این چند قسمت ابتدایی هیچ نشانی از این هدف در برنامه دیده نمیشود و تنها شاهد حضور عده ای عشق رانندگی با حصور ماشین های بعضا لاکچری خود در برنامه هستیم که انصاصا در این چند قسمت ابتدایی برنامه توانسته مخاطبانش را راضی کند حتی برای جذب مخاطب بیشتر سازندگانش برای هر قسمت دست به جیب میشوند و یک سلبریتی دیگر را به عنوان مهمان برنامه در کنار کامبیز دیرباز می آورند.
دکور کیلومتری
شاید مهمترین بخش هزینه برنامه «ـدست فرمون» بعد از دستمزد بالای کامبیز دیرباز به دکور عظیم و میدانی آن بر میگردد، دکورهای عظیمی که از بخش های اصلی چون پیست اختصاصی چند کیلومتری، استودیوی اصلی مسابقه، سالن تعمیرگاه و سالن ضبط پشت صحنه تشکیل شده است که مسلما دکور پیست اختصاصی با آن فضای عجیب، بزرگترین و در عین حال خاص ترین دکور یک برنامه در تاریخ برنامه سازی صداوسیماست و توانسته در این خصوص گوی سبقت را از برنامه استعدادیابی «عصر جدید» برباید.
بطور حتم ساخت چنین دکورهای هزینه های گزافی را به سازندگانش تحمیل میکند و از آنجا که این مسابقه حداقل تا این جای کار اسپانسری نداشته، باید دید جز سرگرمی، مدیران شبکه نسیم چه توجیحی برای ساخت این برنامه پرهزینه داشته اند.
درباره فرم برنامه همینقدر کفایت میکند که بدون شک پس از «عصر جدید» یکی از پرهزینه ترین برنامه های ترکیبی صداوسیما در طی سالهای اخیرهمین برنامه «دست فرمون» محسوب میشود و مطمئننا مدیریان شبکه نسیم ساخت یک مسابقه اتومبیلرانی استودیویی را از نان شب برای صداوسیما واجب تر میدانستند که پای هزینه های بالای آن ایستادند.
خداروشکر که این دیگه کپی نیست!
درباره محتوای این برنامه هم باید گفت، شاید یکی از نکات مثبت «دست فرمون» این باشد که برخلاف اغلب برنامه های ترکیبی پرمخاطب صداوسیما، حداقل تا به این لحظه هیچ نشانه ای از کپی برداری صفر تا صد از برنامه های مشهور امریکایی در آن دیده نشده است و سازندگان آن با اضافه کردن آیتم های مختلف، خلاقیت خود را به رخ کشیده اند و باید دید در ادامه کار این برنامه می تواند مخاطبان بیشتری را برای شبکه نسیم جذب کند یا خیر.