کد خبر:۸۱۱۰۰۸
ذوعلم مطرح کرد
پیشنهاد آموزش اختیاری زبان چینی در مدارس/ پژوهش،خلاقیت و زندگی شعار هفته پژوهش در آموزش و پرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پیشنهادی ارائه دادیم که ۲ زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش این موضوع را جهت بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و رئیس ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بحث اصلی ما نگاهی به کاستیهای زیرساختی است که در امر پژوهش در وزارت آموزش و پرورش داریم؛ هر چند که تلاشهایی همکاران قبلی ما انجام دادند، اما همچنان دچار این کاستیها هستیم.
وی با بیان اینکه تحول اساسی در آموزش و پرورش بدون گره خوردن به پژوهش امکان پذیر نیست، گفت: هفته پژوهش در آموزش و پرورش چند جنبه دارد؛ جنبه اول این است که تلاشهای پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان در عرصه پژوهش اطلاعرسانی شود البته گزارش هفته پژوهش را دبیر هفته پژوهش در نشست دیگری اعلام خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: جنبه دیگر این است که یک نگاه کلان به جایگاه و مقوله پژوهش در آموزش و پرورش و کاستیها و بایستگیها شود و رسانهها هم کمک کنند که این بایستگیها محقق شود و ثانیا پیگیری کنید که واقعا انجام شود.
وی با بیان اینکه شعار امسال در خصوص هفته پژوهش در آموزش و پرورش، «پژوهش، خلاقیت و زندگی است»، نامگذاری شده است، ادامه داد: بدون تقویت عنصر خلاقیت، پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر در لایههای مختلف فرایند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به آن تحول مورد نظر دست نمییابیم و متأسفانه امروز عنصر خلاقیت هم در برنامه درسی و هم در تعاملات بین معلمان و دانشآموزان و هم در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته و از کاستیهای ماست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند، افزود: دومین نکته بحث زندگی واقعی است که دانشآموزان دارند؛ برنامه درسی فعلی و کتابهای درسی چقدر با نیازهای واقعی دانشآموزان پیوند برقرار کرده است و ما هم به این نقص اذعان و توجه داریم.
وی با بیان اینکه جهتگیری ما بسیار مهم است و اینکه اسناد تحولی را به طور کامل دنبال کنیم، گفت: مرحله همسوسازی برنامه درسی با اسناد تحولی را پشت سر گذاشتیم و در مرحله اجرای کامل باید حتما بر اساس کبمودها و کاستیها که در زیرساختهاست، شروع کنیم.
* غالباً پژوهشهایمان در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما زیرساخت ساختاری و تشکیلاتی است و خوشبختانه اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است در این راستاست که بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بستههای یادگیری جدا کنیم تا تولید بستههای یادگیری در یک نگاه مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی خیلی شفافتر انجام شود.
وی ادامه داد: در بحث پژوهش دارای نقص ساختار امر پژوهش هستیم و فقط یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ۲۰ عضو هیأت علمی داریم که قطعا کافی نیست و نقص فرهنگ پژوهشی داریم که غالباً پژوهشهای ما در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: گاهی پژوهشهای ما فقط ابزاری برای پژوهشگر است که فقط بتواند ارتقایی پیدا کند در حالی که پژوهشهای ما باید مدرسهمحور باشد و به پژوهشهای مدرسهای نیاز داریم که بتواند چالشها و مسائل مدرسه ما را شناسایی کند و راهکارهای واقعبینانه و قابل تحقق ارائه دهد.
* کمبود اعتبارات پژوهشی داریم
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر فصل بودجه است و درخواست کردیم که افزایش اعتبارات داشته باشیم؛ میدانیم کشور در مضیقه است، اما تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده است.
وی تصریح کرد: نیاز داریم پژوهش تا سقف استانها، مناطق و مدارس تسری پیدا کند و این نکته را عرض کنم، سال گذشته نگرشی بود که معاونت پژوهشی در استانها حذف شود که با پیگیریهایی که انجام شد دیگر این دغدغه وجود ندارد و خوشبختانه بیانیه گام دوم انقلاب هم به کمک ما آمد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ما باید بتوانیم پژوهش را به سطح مدرسه و دانشآموز پیش ببریم؛ خوشبختانه کارهای پژوهشی خوبی توسط محققان تعلیم و تربیت در عرصه مدلسازی برای ورود پژوهش به عرصه فرایند یاددهی و یادگیری شکل گرفته است.
وی افزود: باید بتوانیم با یک نگاه مشارکتی، کل مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی که در کشور وجود دارد و استفاده از دستاوردهای دیگران، به طور واقعی و شعار و تقلیدی و کلیشهای به روند تعمیم پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: یکی از مهمترین چالشهای نظری ما در امر پژوهش در آموزش و پرورش این است که هنوز مبانی نظری تحولی ما به عنوان مفروضات و پیشفرضها و پارادایم اندیشهای در پژوهشهای ما آنچنان که باید ورود نکرده است؛ در حقیقت بسیاری از پژوهشها بر اساس نگاهها و مبانی غربی و سکولاریستی انجام میشود که چالش جدی ایجاد میکند، ولی باید پژوهشهای ما بر اساس اسناد تحولی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، اظهار کرد: کاری که انجام میدهیم استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است و ۳ حوزه آن، یعنی حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه، حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه قرآن و عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط است و دنبال متناسبسازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیتهای دانشآموزی هستیم.
وی ادامه داد: یک پیشنهاد هم ارائه دادیم که دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع داده است؛ مطالبه نمایندگان مجلس، افزایش کیفیت و از انحصار زبان انگلیسی خارجی شویم.
وی با بیان اینکه تحول اساسی در آموزش و پرورش بدون گره خوردن به پژوهش امکان پذیر نیست، گفت: هفته پژوهش در آموزش و پرورش چند جنبه دارد؛ جنبه اول این است که تلاشهای پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان در عرصه پژوهش اطلاعرسانی شود البته گزارش هفته پژوهش را دبیر هفته پژوهش در نشست دیگری اعلام خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: جنبه دیگر این است که یک نگاه کلان به جایگاه و مقوله پژوهش در آموزش و پرورش و کاستیها و بایستگیها شود و رسانهها هم کمک کنند که این بایستگیها محقق شود و ثانیا پیگیری کنید که واقعا انجام شود.
وی با بیان اینکه شعار امسال در خصوص هفته پژوهش در آموزش و پرورش، «پژوهش، خلاقیت و زندگی است»، نامگذاری شده است، ادامه داد: بدون تقویت عنصر خلاقیت، پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر در لایههای مختلف فرایند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به آن تحول مورد نظر دست نمییابیم و متأسفانه امروز عنصر خلاقیت هم در برنامه درسی و هم در تعاملات بین معلمان و دانشآموزان و هم در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته و از کاستیهای ماست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند، افزود: دومین نکته بحث زندگی واقعی است که دانشآموزان دارند؛ برنامه درسی فعلی و کتابهای درسی چقدر با نیازهای واقعی دانشآموزان پیوند برقرار کرده است و ما هم به این نقص اذعان و توجه داریم.
وی با بیان اینکه جهتگیری ما بسیار مهم است و اینکه اسناد تحولی را به طور کامل دنبال کنیم، گفت: مرحله همسوسازی برنامه درسی با اسناد تحولی را پشت سر گذاشتیم و در مرحله اجرای کامل باید حتما بر اساس کبمودها و کاستیها که در زیرساختهاست، شروع کنیم.
* غالباً پژوهشهایمان در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: یکی از مهمترین کمبودهای ما زیرساخت ساختاری و تشکیلاتی است و خوشبختانه اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است در این راستاست که بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بستههای یادگیری جدا کنیم تا تولید بستههای یادگیری در یک نگاه مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی خیلی شفافتر انجام شود.
وی ادامه داد: در بحث پژوهش دارای نقص ساختار امر پژوهش هستیم و فقط یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ۲۰ عضو هیأت علمی داریم که قطعا کافی نیست و نقص فرهنگ پژوهشی داریم که غالباً پژوهشهای ما در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: گاهی پژوهشهای ما فقط ابزاری برای پژوهشگر است که فقط بتواند ارتقایی پیدا کند در حالی که پژوهشهای ما باید مدرسهمحور باشد و به پژوهشهای مدرسهای نیاز داریم که بتواند چالشها و مسائل مدرسه ما را شناسایی کند و راهکارهای واقعبینانه و قابل تحقق ارائه دهد.
* کمبود اعتبارات پژوهشی داریم
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر فصل بودجه است و درخواست کردیم که افزایش اعتبارات داشته باشیم؛ میدانیم کشور در مضیقه است، اما تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده است.
وی تصریح کرد: نیاز داریم پژوهش تا سقف استانها، مناطق و مدارس تسری پیدا کند و این نکته را عرض کنم، سال گذشته نگرشی بود که معاونت پژوهشی در استانها حذف شود که با پیگیریهایی که انجام شد دیگر این دغدغه وجود ندارد و خوشبختانه بیانیه گام دوم انقلاب هم به کمک ما آمد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: ما باید بتوانیم پژوهش را به سطح مدرسه و دانشآموز پیش ببریم؛ خوشبختانه کارهای پژوهشی خوبی توسط محققان تعلیم و تربیت در عرصه مدلسازی برای ورود پژوهش به عرصه فرایند یاددهی و یادگیری شکل گرفته است.
وی افزود: باید بتوانیم با یک نگاه مشارکتی، کل مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی که در کشور وجود دارد و استفاده از دستاوردهای دیگران، به طور واقعی و شعار و تقلیدی و کلیشهای به روند تعمیم پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: یکی از مهمترین چالشهای نظری ما در امر پژوهش در آموزش و پرورش این است که هنوز مبانی نظری تحولی ما به عنوان مفروضات و پیشفرضها و پارادایم اندیشهای در پژوهشهای ما آنچنان که باید ورود نکرده است؛ در حقیقت بسیاری از پژوهشها بر اساس نگاهها و مبانی غربی و سکولاریستی انجام میشود که چالش جدی ایجاد میکند، ولی باید پژوهشهای ما بر اساس اسناد تحولی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، اظهار کرد: کاری که انجام میدهیم استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است و ۳ حوزه آن، یعنی حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه، حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه قرآن و عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط است و دنبال متناسبسازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیتهای دانشآموزی هستیم.
وی ادامه داد: یک پیشنهاد هم ارائه دادیم که دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع داده است؛ مطالبه نمایندگان مجلس، افزایش کیفیت و از انحصار زبان انگلیسی خارجی شویم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.