رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: برخی از نمایندگان دید مثبتی به ادغام دانشگاهها در سطح استان ندارند، این موضوع سبب میشود تا برخی مجموعهها مانع اجراسازی طرح ساماندهی آموزش عالی به صورت ملی شوند.
وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره دلایل عدم اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی به صورت ملی از سال ۹۶ تا کنون گفت: برای اجراسازی طرح ساماندهی آموزش عالی باید مراحل مختلفی طی شود.
احمدی با بیان اینکه هر یک از مراحل به میزان قابل توجهای انجام شدهاند، تصریح کرد: برخی از ادغامها و اصلاح رشتهها با توجه به ظرفیت استانها تغییر کرده است. اما ملی سازی طرح ساماندهی آموزش عالی نیازمند هماهنگی مجموعههای مختلف در سراسر کشور خواهد بود. به گونهای که نمایندگان مجلس باید حمایتهای لازم برای اجراسازی این طرح را داشته باشند. در حقیقت برخی از نمایندگان دید مثبتی به ادغام دانشگاهها در سطح استان ندارند، این موضوع سبب میشود تا مجموعه افراد ذی نفوذ آن استان در برابر اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی مقاومت کنند و مانع اجرا سازی این طرح به صورت ملی شوند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اینکه ارسال ابلاغیه از سوی وزارت علوم به استانها به تنهایی این طرح را ملی نخواهد کرد؛ اظهار کرد: هدف را باید به نحوی دیگر تعریف کرد. در حقیقت ملی سازی طرح ساماندهی آموزش عالی درصورتی محقق خواهد شد که پشتوانههای اجرایی این طرح در سراسر کشور فراهم شود. از سال ۹۶ تا کنون آن دسته از مناطقی که امکان اجراسازی طرح را داشتند دانشگاههای خود را تجمیع کردند و به بازنگری دروس و رشتههای خود پرداختند.
وی درباره برنامه طراحی آمایش آموزش عالی نیز گفت: طرح آمایش آموزش عالی در دو بخش مدیریت منطقهای که در قالب طرح ساماندهی آموزش عالی مطرح شد و نظام پذیرش دانشجو و مباحث مرتبط با تغییر محتوا، ارتباط مراکز آموزش عالی در ۹ بند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. این طرح نیز با توجه به شرایط منطقهای در مرحله اجرا قرار دارد.