تهیه کننده فیلم آبادان یازده ۶۰ گفت: فیلم ما نه قهرمان بازی داشت نه چیزی و بیشتر یک مقاومت مردمی را تصویر میکرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری فیلم آبادان ۱۱۶۰ با حضور عوامل فیلم و خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در این نشست مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم اظهارداشت: این فیلم نسخه نهایی نبود و تا لحظه نمایش فیلم مراحل صداگذاری و تصویر آماده شد و در نسخه نهایی برخی مشکلات اصلاح میشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره نزدیک بودن این فیلم به واقعیت، گفت: این فیلم با نگاهی به واقعیت ساخته شد وبه جز سکانس آخر فیلم همه اتفاقات برگرفته از واقعیت بود و سکانس آخر در واقعیت کاری بود که بچههای مخابرات انجام دادند، اما ما در داستان از آن استفاده کردیم.
کارگردان فیلم آبادان ۱۱۶۰ درباره انتخاب بازیگر با تاکید بر اینکه نمیخواستیم اشخاص به صورت فردی و جداگانه در فیلم برجسته شوند، افزود: میخواستیم فیلم به واقعیت نزدیک شود و به همین خاطر سعی یکی از اهدافمان این بود که از بازیگر ستاره استفاده نکنیم. به قول یکی از دوستان این ۱۰ نفر درواقع مانند دست و پا و مغز رادیو نفت آبادان بودند و رادیو به شخصیت اصلی تبدیل شده بود.
علیرضا کمالی بازیگر این اثر هم اظهارداشت: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافهای ندارم و جهت ادای احترام آمدم و توضیح اضافه به زیر متن احتیاج دارد که من هنوز به این زیر متن دسترسی پیدا نکردم.
همچنین حمیدرضا محمدی دیگر بازیگر این فیلم هم عنوان کرد: امیدوارم عضو خوبی برای این رادیو باشم و راضی از سالن بیرون آمده باشید این از همه چیز برای این اعضای ده نفره و عوامل پشت دوربین مهم است.
* عاشق فضای جنگی هستم
شبنم گودرزی از بازیگران «آباده یازده ۶۰» هم بیان کرد: نقش من وجدانی داشت که قبول کرد در فضای جنگی بماند. من همیشه عاشق فضای جنگی هستم و عرقی برای این موضوع دارم البته نه اینکه جنگ را دوست دارم بلکه یک عرقی به جنگ (دفاع مقدس) دارم و خیلی خوشحالم که در این فیلم بازی کردم.
ویدا جوان بازیگر این فیلم هم گفت: واقعیت این است که این نقش را دوست داشتم، چون تحولی در بازیگر رخ میداد، او از تهران میآید و در نهایت خود را قربانی میکند و این تحول جذابترین قسمت این فیلم بود.
* اگر به دنبال فیلم ملی میگردیم باید سراغ آبادان یازده ۶۰ را بیگریم
کیوان امجدیان منتقد این نشست هم عنوان کرد: اینجا این حرفها به معنای نقد نیست و صرفا یک سری کد است. سینمای ما اگرچه به سوپرهیرو و فیلمهایی با پروداکشن عجیب و غریب نیاز دارد، ولی اگر دنبال فیلم ملی میگردیم باید سراغ فیلم آبادان یازده ۶۰ را بگیریم؛ این فیلم مخاطب را تا آخر با خود میکشید.
* قهرمان داشتیم، اما قهرمان بازی نداشتیم
وی افزود: درواقع لوکیشن محدود فیلم حس حبس را به مخاطب منتقل میکرد حبسی که به وجود آمده بود تا حیاتیترین شریان زندگی در یک شهر از بین نرود. ما در این فیلم قهرمان داشتیم، ولی قهرمانبازی نداشتیم. فکر میکنم یکی از بهترین فیلمهای جشنواره از امروز تاکنون بوده است.
بهزاد عبدی آهنگساز این اثر هم گفت: من به تمام عوامل تبریک میگویم و افتخار کردم که در این فیلم بودم آبادانی که ۳۴۵ روز پدر حصر بود و سرنوشت جنگ را تغییر کرد. موسیقی فیلم هم در همه جای فیلم وجود داشت من یک ساعت موسیقی برای فیلم ساختم. من خودم موسیقی را در سالن به خوبی میشنیدم. در این فیلم اگر دقت میکردید صدای موج رادیو میآمد من آن موج را در تیتراژ به ریتم و موسیقی تبدیل کردم.
* میخواستیم رزمندگانی که در خط مقدم نبودند را به تصویر بکشیم
حسن کلامی تهیهکننده این فیلم آبادان یازده ۶۰ درخصوص فرایند تامین مالی و انتخاب این فیلم گفت: مثل همه تهیهکنندهها من فیلمنامهای خواندم البته فیلمنامه اولیه متفاوتتر از این بود، اما اصل داستان همین بود که دیدید. فیلم ما نه قهرمان بازی داشت نه چیزی و بیشتر یک مقاومت مردمی را تصویر میکرد ما میخواستیم بگوییم در جنگ ما فقط افراد حاضر در خط مقدم رزمنده و جنگنده نبودند ما پشت خط افرادی داشتیم که جانفشانی کردند که البته خیلی یادی از آنها نشد. ما خواستیم از آنها یاد کنیم.
وی درباره هزینههای فیلم اظهارداشت: هیچ تهیهکنندهای ندیده ام که رقم تمام شده فیلم را بگوید و اگر بگوید واقعیت نیست یا آنقدر بالا میگویند که همه تعجب کنند با پایین.
* به دنبال ستاره نبودیم
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت عدم انتخاب بازیگران ستاره برای این فیلم گفت: ستارههایی در سینما هستند که به فروش کمک میکنند، اما آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد و قیمتشان هم بالا است، اما قرار نبود فیلم ما گران تمام شود. دنبال این نبودیم که ستاره بیاوریم و ما به دلایل مالی و فنی به سراغ ستارهها نرفتیم.
* طراحی لباس پس از بررسی ۲ هزار عکس و راش انجام شد
زهرا صمدی طراح لباس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تیپ ولباس بازیگر نقش نبی شبیه به تیپ جوانان مذهبی امروز است و شباهتی به تیپ دهه ۶۰ ندارد، گفت: ما قبل از اینکه کار را شروع کنیم بیش از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ عکس و راش مستند را دیدیم و لباس کاراکترها دقیقا بر اساس همان مستندها انتخاب شد.
خوشبخت درباره منابع تحقیقاتی این فیلم گفت: من از کتاب «فرکانس یازده ۶۰» عناوینی را به دست آوردم. من با همه بچههای رادیویی که در دسترس بودند مصاحبه کردم.
* این فیلم درباره رسانه است
وی تاکید کرد: ما فیلم میسازیم و شما از ما حمایت کنید ما به شما نیاز داریم و شما هم فیلم ما را میبینید. این فیلم درباره رسانه است و هرچقدر به آن کمک کنید به جوان ترها کمک کرده اید که آن زمان را ندیده اند. در این روزگار مدام درباره امروز و سینمای اجتماعی صحبت میکنیم، اما گذشته بسیار مهم است و با شناخت گذشته است که میتوانیم آینده را بسازیم.
* فیلم نشان داد یک رسانه چه نقش مهمی میتواند ایفا کند
در ادامه این نشست کیوان امجدیان منتقد دعوت شده به این نشست اظهار کرد: فیلم درباره رسانه و اهمیت آن است، اما برخی از اهالی رسانه دچار رخوت شده اند در این شرایط این فیلم یادآوری میکند که چگونه رسانه میتواند به شریان حیاتی یک کشور تبدیل شود. در فیلم نکتهای که به چشم میآمد ریتم مناسب آن بود گویا با رهبر ارکستری رو به رو بودی که همه چیز را کنترل میکند.
خوشبخت درباره نقش کمرنگ ارتش در این فیلم توضیح داد: ما در فیلم تکاوری داریم که ارتشی است ضمن اینکه با سختی توانستیم تصاویر آرشیوی را پیدا کنیم. تا همین چند روز پیش این فیلمها را پیدا نکرده بودیم. تصاویر خیلی کمی از منطقه ذوالفقاری در دسترس است، اما ما به این مسأله پرداختیم.
خوشبخت مطرح کرد: از این فیلم حمایت کنید، چون دوران تیر و ترقه گذشته است و ما توانستیم اوج را راضی کنیم و بگوییم دوران تیر و ترقه گذشته است و دیگر باید به موضوع مقاومت مردم پرداخت، چون مردم جنگ را پیش بردند بسیاری و از آنها با چاقو به مقاومت پرداختند.