به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بخشنامه تشکیل کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی به منظور بررسی و تصمیمگیری در مورد تمام مسائل مطالعاتی و اجرایی مربوط به مباحث آموزشی، تربیتی و حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش از سوی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
بنابر این بخشنامه، اداره کل آموزش و پرورش استانها موظفند کمیته مذکور را ذیل کارگروه توسعه مدیریت تشکیل و نسبت به برگزاری جلسات آن اقدام کنند.
* کمیته تخصصی آموزش و پرورش
پیرو مصوبات چهاردهمین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش، مورخ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ و به موجب تصویبنامه شماره ۲۰۶.۹۳.۱۱۸۵۲ مورخ پنجم آذر ۱۳۹۳ شورای عالی اداری، موضوع ساماندهی کمیتههای تخصصی مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری، کمیتهای با عنوان «کمیته تخصصی آموزشی و پرورشی» به منظور بررسی و تصمیم گیری در مورد تمامی مسائل مطالعاتی و اجرایی مربوط به مباحث آموزشی، تربیتی و حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش تشکیل میشود.
این کمیته وظیفه تصمیمگیری در موضوعات و مسائل تخصصی حوزههای تربیت و یادگیری را به تناسب وظایف و تکالیف تعیین شده به عهده دارد؛ کارگروههای تخصصی و موضوعی متناظر با این کمیته در ادارات کل آموزش و پرورش استانها تشکیل و تصمیمگیری و در خصوص اهداف، وظایف و فعالیتهای مربوط به این حوزه را در سطوح استانی عهدهدار خواهد بود و اجرا میکند.
اعضای کمیته شامل معاون آموزش متوسطه (رئیس کمیته)، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری (دبیر کمیته)، معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیتبدنی و سلامت، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، رئیس سازمان نوسازی مدارس، یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استانها به انتخاب رئیس کمیته و یک نفر صاحبنظر در حوزه یادگیری و تربیت به انتخاب رئیس کمیته به عنوان اعضای کمیته است.
وظایف این کمیته شامل «تعیین خط مشیهای اجرایی، آموزشی، تربیتی، تربیتبدنی و سلامت، تهیه برنامهها و ارائه پیشنهادهای تربیتی و آموزشی در راستای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»، «مطالعه و برنامهریزی به منظور تحقق اهداف دورههای تحصیلی در ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت»، «رفع موانع فعالیتهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی و فرصتسازی برای تأمین و بسط عدالت آموزشی و تربیتی»، «تصویب برنامههای آموزشی، توسعه حرفهای و شایستگیهای معلمان و مدیران مدارس و بهرهگیری از ظرفیت گروههای آموزشی برای تحقق آن»، «پیرامون استقرار نظام جامع نظارت بر سنجش و پایش کیفیت آموزشی پرورشی، تربیتبدنی و سلامت و اجرای آن»، «مطالعه و شناسایی ایجاد فرصت به منظور بهرهمندی از ظرفیتهای برون سازمانی از طریق تنظیم تفاهمنامههای مرتبط با مسائل تعلیم و تربیت در جهت کیفیت بخشی به حوزه تربیت و یادگیری» و «شناسایی وظایف، فعالیتها و برنامههای قابل واگذاری به سایر دستگاهها و ارائه پیشنهاد به منظور بهرهمندی از ظرفیتها و امکانات برون سازمانی» است.
از دیگر وظایف کمیته میتوان به «پیشنهاد بازنگری در آییننامهها و دستورالعملهای موجود در جهت تمرکززدایی و تفویض اختیار به مدارس»، «راهبری استقرار و نظارت بر واگذاری فعالیتها و تصدیها و واحدهای عملیاتی دستگاه به سایر بخشها و تدارک زیرساختها و منابع مورد نیاز»، «تهیه برنامه علمیاتی، تعیین شیوههای توسعه مشارکتها، واگذاری یا بهرهگیری از خدمات و فعالیتهای آموزشی و تربیتی سایر دستگاهها و فعالان عرصه تعلیم و تربیت و بخشهای اقتصادی جهت موضوع»، «راهبری، طراحی نظام جامع جذب، آموزش، تربیت و نگهداشت مدیران آینده با هدف جانشین پروری»، «بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان»، «تعیین استانداردهای کیفی خدمات آموزشی، پرورشی، تربیتبدنی و سلامت و شیوههای کنترل و نظارت بر آن»، «طراحی و راهبری استقرار مدلهای مدیریتی پیشتیبان نظیر نظام پیشنهادها، نظامهای تصمیمگیری، مدیریت دانش و غیره» و «سایر امور تخصصی در زمینه مسائل آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی و سلامت که نیازمند مطالعه، اظهارنظر و تصمیمات کارشناسی و تخصصی معاونتهای مربوطه است»، اشاره کرد.