معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: نحوه دفاع از پایاننامههای دانشجویی از حالت واقعی و حضوری به حالت مجازی تبدیل شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، یعقوب فتحاللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره نخستین دفاع مجازی رساله دکتری در دانشگاه گفت: آییننامه و شیوهنامه برگزاری دفاعیات و تمام فعالیتهای پژوهشی از جمله دفاع از پروپزال، گزارشهای شش ماهه دانشجویان، گزارشهای سه ماهه دانشجویان و پیش دفاع مقطع دکتری در شرایط فعلی به صورت مجازی برقرار است.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از رویهها، روالها، قانون و مقررات قبلی تغییر نکرده، بلکه تنها شیوه برگزاری دفاعیه تغییر پیدا کرده و از حالت واقعی و حضوری به حالت مجازی تبدیل شده است؛ افزود: شیوه کار به این گونه است که در یک بستر اینترنتی دانشجو در هر مکانی که هست پس از طی مراحل مقدماتی کسب مجوزِ دفاع و با تایید استاد راهنما همان روالی که در عالم واقعیت وجود دارد را در عالم مجازی انجام دهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما آییننامه این کار را ابلاغ کردیم و در این هفته موارد و مصادیق آن مشخص میشود. اگر شخصی قصد داشته باشد رساله خود را در بستر مجازی ارائه دهد از روز شنبه میتواند نسبت به کارهای ارائه خود اقدام کند.
وی با ارزیابی از وضعیت آموزش مجازی در دانشگاهها به ویژه دانشگاه تربیت مدرس گفت: در دانشگاه تربیت مدرس که از وضعیت آن مطلع هستم تقریبا همه اعضای هیئت علمی ما که در ترم جاری کلاس داشتند، فعالیتهای آموزشی خود را در بستر مجازی تدوین کرده و با دانشجویانشان کار کردند.
فتح اللهی در تشریح برنامههای پژوهشی دانشگاه اظهار کرد: همچنین تلاش شد در حوزه پژوهش آییننامهها و مقررات را تدوین و به گروههای آموزشی ارائه شود که طبق آن نیز پیش بروند. دانشگاههایی که در زمینه آموزش مجازی آمادگی بیشتری داشتند، بهتر توانستند شرایط را مدیریت کنند و دانشگاههایی که آمادگی نداشتند به تدریج این کار را انجام دادند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره مشکلات موجود در زمینه اینترنت بیان کرد: تقریبا در تابستان سال گذشته در زمان احداث زیرگذر گیشا مشکل اینترنت وجود داشت، اما اکنون دیگر مشکل خاصی نیست، زیرا کار زیرگذر در تابستان تمام شد و مشکلات اینترنت ماهم برطرف شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر آموزش مجازی گفت: این مساله باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، فعلا نمیتوان سخنی گفت. اکنون که در این شرایط مجازی هستیم، باید مزایا و معایب این گونه سیستم آموزشی را بسنجیم، نه در شرایطی که میتوانیم در عالم واقعی کار کنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: مسلما هیچ روشی جای عالم واقعی را نمیگیرد و رابطه رو در روی استاد و شاگرد و شاگردان با هم اهمیت خاص خود را دارد. اکنون این شرایط ایجاد شده است و نباید آن را با عالم واقعی مقایسه کنیم و باید آن را با خودش در شرایط فوق العاده مقایسه کنیم. این روش باید مورد بررسی قرار بگیرد و از دانشجویان و اعضای هیئت علمی و ذی نفعان نظرسنجی شود، تا با یک روش سیستماتیک علمی به پاسخ درباره کارکرد آن برسیم و بدانیم تا چه اندازه موثر بوده است.