به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حق وردی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست با فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرستانهای تهران شامل پردیس زینبیه پیشوا و مفتح شهر ری گفت: اصل خصوصی سازی در آموزش و پرورش مخالف قانون اساسی بوده و ما نیز با آن مخالف هستیم؛ لذا ما هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که باید با روشهای مطلوب انجام شود.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانیهای اخیر خود در خصوص تحول صحبت کردند که بخشی از فرمایشات ایشان به آموزش و پرورش مربوط میشد؛ لذا مبرهن است که ریشه تحول در این مملکت آموزش و پرورش است.
این نماینده مجلس بیان کرد: مهمترین نکته این است که فرایند آموزش و پرورش کاربردی شود. باید حافظه محوری در فرآیند تدریس حذف شده و بر مهارت محوری تاکید شود.
وی تاکید کرد:منزلت و معیشت نیز از مسائل مهم است که باید تأمین کنیم. در رتبهبندی هم فقط مسئله حقوق تا حدودی حل شده است. در واقع آن چیزی که از رتبه بندی مد نظر بود اجرایی نشده است و در انجام اختلاف نظری وجود دارد. ما مطرح کرده ایم که بر اساس برنامه ششم توسعه باید لایحهی رتبه بندی به مجلس بیاید، ولی دولت معتقد است که آیین نامه مربوط را نوشته است و مراجع ذیربط این آیین نامه را مغایر با قانون ندانسته، لذا رتبه بندی همین چیزی است که ما اجرا میکنیم.
حق وردی اظهار کرد: در اولین جلسهی کمیسیون آموزش مجلس اولویتهایی را که باید در ارتباط وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون مورد پیگیری قرار میگرفت را مطرح کردیم.
وی در پایان گفت: درخصوص کمبود معلم بهتر است ما تنها راه جذب و تامین معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی قرار دهیم و از ظرفیت خود دانشجومعلمان استفاده شود. به این صورت که پس از دوسال تحصیل شروع به کار کرده و امکان ادامه تحصیل نیز داشته باشند.
در این جلسه حمیدرضا قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: متاسفانه آنچه که بین مسئولین و عموم جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، مطالبه سی ساله رهبر انقلاب و به تعبیری مطالبه چهل ساله انقلاب است که آن هم تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی افزود: باید محور فعالیتهای خود را بر تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده و در راستای آن تلاش کنیم. مجلس شورای اسلامی میتواند در این مسیر تسهیل گر بوده و برای آن برنامه داشته باشد.
قائم پناه اظهار کرد: در کنار غفلت از مسئله تحول بنیادین، متاسفانه ما شاهد غفلت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و هیچ اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد تا جایی که در آستانه نهمین سال تصویب سند ۱۰ درصد از آن هم اجرایی نشده است.
قائم پناه بیان کرد: برخی از مسئولین در خصوص جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، از چالش فعلی یعنی کمبود معلم سوء استفاده میکنند و درصدد وارد کردن نیروهای غیرمتخصص و ارزان به آموزش و پرورش به عنوان معلم هستند و اجرای طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یک طرح غیرقانونی از مصادیق این تخلف است؛ بنابراین ضرورت دارد مجلس در مقابل آن بایستد.
وی با بیان اینکه فردی که آموزش ندیده است، صلاحیتی در حرفه معلمی ندارد با این وجود دولت در قالب خرید خدمات آموزشی می خواهد فقط به خاطر شعار اشتغال زایی، آنها را وارد بدنه آموزش و پرورش کنند، افزود: مطالبه جدی ما ورود کمیسیون آموزش به مسئله خرید خدمات آموزشی است. صراحتا برنامه ششم توسعه در مواد ۲۵ و ۲۸، خرید خدمات در آموزش و پرورش را ممنوع کرده است با این وجود چرا باید شاهد سکوت مجلس باشیم.
قائم پناه در محور بعدی صحبت خود به مسائل دانشگاه فرهنگیان پرداخت و تصریح کرد: مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از این طریق است، ولی امسال سهم دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو ۲۰ هزار نفر و سهم ماده ۲۸ حدود ۲۸ هزارنفر است. چرا برای توسعه این دانشگاه اقدامی صورت نمیگیرد؟
قائم پناه با بیان اینکه مطالبات فرهنگیان صرفا به مسئله معیشت تنزل پیدا کرده گفت: ضریب بیش از حد به مسئله حقوق و معیشت معلمان آن هم از رسانه ملی و توسط وزیر و معاونان وزیر، آسیب زا است با این وجود کمیسیون آموزش و تحقیقات باید نسبت به این موضوع ورود جدی داشته باشد.
همچنین فاطمه قربان نژاد، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه تهران گفت: نظام آموزشی ما احتیاج به یک تحول واقعی دارد که متاسفانه یا کسی سراغ تحول نمیرود یا اینکه اگر کسی پیگیری میکند، اجازه فعالیت در این حوزه ندارد و با محدودیتهایی روبرو میشود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هم از منظر مقام معظم رهبری و هم از منظر سایر اندیشمندان این حوزه از نقطه مطلوب خودش فاصله دارد، افزود: اجرای سند تحولی که در سال ۹۰ نوشته شد؛ میتواند موجب تحول در آموزش و پرورش شده و ما را به نقطه مطللوب برساند.
قربان نژاد بیان کرد: از منظر مقام معظم رهبری نیز سند تحول یک ریل گذاری برای آموزش و پرورش محسوب میشود. اما متاسفانه اجرا شدن سند تحول همیشه با محدودیتهایی روبه رو بوده است که ما را از تحول اصلی، یعنی تحولی که بتواند نظام آموزشی را به سمت نسل تراز انقلاب برساند، دور کرده است.
محدثه بابازاده، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان نیز گفت:آموزش و پرورش در کنار مسئله امنیت، مسئله اول کشور میباشد، ولی مسئولین در تلاش هستند که در هزینههای آموزش و پرورش صرفه جویی شود.
وی با بیان اینکه خرید خدمات آموزشی ناشی از نگاه هزینهای دولت به آموزش و پرورش و عدم توجه به فرمایشات رهبری است، تصریح کرد: دلیل دولت برای این مسئله کاهش بار مالی تامین نیرو است؛ به طوری که به گفته رئیس جمهور باید هزینه هر دانش آموز از ۴ میلیون به ۱ میلیون کاهش پیدا کند.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: طرح خرید خدمات آموزشی عدالت آموزشی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. از طرفی تامین معلم این مدارس توسط کسانی انجام می شود که مدرسه به دست آنان سپرده میشود و آنها فقط مامور به تامین معلم هستند و برایشان اهمیتی ندارد که آن معلم حتی یک روز معلمی را تجربه کرده است یا خیر.
بابازاده به ضرورت تکریم و ارتقاء شان معلم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: طرح خرید خدمت آموزشی ارتقای شان معلم را هدف قرار داده است. با این وجود برخی از معلمان، می گویند با اجرای طرح خدرید خدمات طرح خرید خدمات آموزشی ما مثل کارگر روزمزد کار میکنیم با این تفاوت که کارگران روزانه دستمزدشان را میگیرند. اما ما حتی ماهانه هم حقوق نمیگیریم بلکه هرچند ماه یکبار مبالغی به عنوان حقوق پرداخت میشود که مقدار مشخصی هم ندارد و بیمه مان هم ۱۵ روزه است.
همچنین حامد شریفی، جانشین بسیج پردیس شهید مفتح گفت: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه آموزش و پرورش قرار نمیگیرد و آموزش عالی هم به تبع آموزش و پرورش این دانشگاه را اصلاً دانشگاه نمیداند؛ لذا این دانشگاه با یک سری مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم میکند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب به پشتیبانی آموزش عالی از دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند، اما آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است و این را میشود از بلاتکلیفی اساتیدی که حتی سابقه ۲۰ ساله دارند فهمید.
وی اظهار داشت: طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه میتواند در رشتههایی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس نمیشود، از فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر جذب کند و آنها با یک سال دوره کاراموزی در دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت بشوند. اما اکنون این روش به یک راه اصلی برای تامین نیرو تبدیل شده است و نیروهایی وارد میشوند که حدودا ۳۰ سال سن دارند و درس معلمی را نخوانده اند.