مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان از ارائه ابزارهای توانمندساز و مشاوره به سازمانها برای حرکت به سمت تحول دیجیتال خبر داد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، تحول دیجیتال دغدغه امروز کسبوکارهای بزرگ و کوچک است. بازارهای سنتی اگر نتوانند خود را با تحول دیجیتال همسو سازند، سرنوشتی غیر از واگذار کردن بازار به رقبای هوشمند خود که پیشتر جای پای خود را در حوزه تحول دیجیتال محکم کردهاند، ندارند.
مجموعه دانشبنیان «راشا»، با اقتباس از نمونههای اجرا شده موفق بینالمللی، سعی دارد با ارائه ابزارهای توانمندساز، تعیین استراتژی و مشاوره به سازمانها برای حرکت به سمت تحول دیجیتال، در کنار کسبوکارهای داخلی و منطقه باشد.
احسان محمدی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان «توسعه ارتباطات راشا» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو میگوید: این شرکت فعالیت خود را در زمینه تحول دیجیتال از سال ۹۶ آغاز کرده است. از اواسط سال ۹۵ همکاریهایی را با برخی شرکتهای فرانسوی داشتیم و پروژه مشترکی را با یک شرکت انگلیسی به پایان رساندیم. طبق صحبتها و تعاملاتی که با نمایندگی شرکتهای خارجی داشتیم به این نتیجه رسیدیم موضوع تغییر و تحول دیجیتال در اروپا کاملا جدی دنبال شده، اما در ایران هنوز در این حوزه کاری انجام نشده است.
محمدی در مورد محصولات این شرکت دانشبنیان اظهار کرد: راشا تلاش کرده با ایجاد یک پلتفرم توانمندساز در حوزه کسبوکار، با هدف ایجاد تجربه دیجیتال بینظیر برای مشتریان صنایع مختلف، به بالغتر شدن زیرساخت ارائه شده به کسب وکارها کمک کند تا از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتری در دسترس مشتریان قرار دهند. در حال حاضر نیازهای معمول کسبوکارها از جمله طراحی محصول، مارکتینگ، فروش و پشتیبانی محصولات دیجیتال به کمک پلتفرم ارائه شده توسط راشا قابل پاسخدهی است.
وی در مورد مزیتهای این پلتفرم میگوید: سامانه BSS (پلتفرم مدیریت کسبوکار) راشا کمک میکند تمام ارتباطات و تعاملات مشترکان آن، از همه درگاهها شامل وب سایت، فروشگاه آنلاین، مرکز تماس و شبکههای اجتماعی، یکپارچه شده و تجربه لذت بخشی از خرید و ارتباط با مشتریان، برای مخاطبان شرکت استفاده کننده از این سیستم، به همراه داشته باشد. پلتفرم BSS توسعه ارتباطات راشا از ۴۵ زیر نرمافزار و ماژول تشکیل شده است.
وی قابلیتهای این محصول را اینگونه شرح داد: از این محصول میتوان به مواردی، چون ارائه پلتفرم Omni-Channel برای کسبوکارها و صنایع مختلف، اتوماسیون فرآیندها و سیستمهای کسبوکار و پیادهسازی فرایندهای مشتری محور و پشتیبانی از استانداردهای BPMN، شناخت دقیقتر مشتری و ایجاد یک ارتباط دراز مدت با مشتری و افزایش شاخص NPS، افزایش ۸۰ درصدی بهرهوری و کاهش ۵۰ درصدی هزینههای عملیاتی کسبوکار و کاهش چشمگیر زمان ورود به بازار و در آخر ارائه گزارشهای کامل از فرایند کسبوکار، محصولات و هزینههای عملیاتی کسبوکار برای اتخاذ تصمیمهای بهبود عملکرد اشاره کرد.
چشمانداز و اهداف مدیرعامل شرکت ارتباطات راشا در مورد چشمانداز شرکتش میگوید: پیادهسازی پلتفرم ابری BSS را در برنامه کاری خود داریم تا این امکان را برای تمام کسبوکارها فراهم کند که با کمترین نگرانی در حوزه زیرساخت دیجیتال، صرفا تمرکز خود را روی کسبوکار خود بگذارند و در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند از خدمات ابری شرکت راشا بهرهمند شوند.
وی یکی از اهداف بلندمدت این شرکت را بهکارگیری هوش مصنوعی دانست و گفت: الگوبرداری از نمونههای موفق بینالمللی همچون پلتفرمهای ابری Salesforce و Zoho از اهم برنامههای میان مدت راشاست تا بتواند تکیهگاهی مناسب برای بازار داخلی و منطقه باشد. از سوی دیگر به کارگیری هوش مصنوعی در دراز مدت میتواند کسبوکارها را در جهت شخصیسازی فرایند فروش و توسعه کسبوکار کمک کند. شرکت راشا مصمم است در بازه زمانی کوتاهی به عنوان شرکت توانمندساز در حوزه کسبوکار دیجیتال، شریک مطمئنی برای بازار داخل و منطقه قلمداد شود.
محصولات تجاری شده محمدی در مورد محصولات تجاری شده شرکتش میگوید: در حال حاضر نسخه تجاری محصول BSS شرکت راشا در صنعت مخابرات به بلوغ قابل توجهی رسیده و توانسته نظر مثبت اپراتورهای این عرصه همچون مخابرات ایران و ایرانسل را به خود جلب کند. از سوی دیگر محصول راشا توانسته در منطقه نیز حضور یابد و در این عرصه محصول قابل رقابتی را برای یکی از شرکتهای آذربایجانی تامین کند.
مشکلات و چالشها مدیرعامل شرکت ارتباطات راشا چالش اصلی این شرکت را ریسک استفاده از پلتفرم جدید از سوی سازمانها میداند و میگوید: بزرگترین مشکل و نگرانی مشتریان ما مدیریت ریسک استفاده از پلتفرم جدید است. امیدواریم دولت بتواند در زمینه بیمه محصولات و کاهش ریسک به ما کمک کند.
وی از دیگر مولفههای چالشی در بازار هدف محصولات راشا را نبود آگاهی کافی در بازار هدف روی مفاهیم تحول دیجیتال و موضوع Omni-Channel، عدم تخصیص بودجه کافی سازمانها جهت پیادهسازی پلتفرم Omni-Channel CRM و اکتفا به سامانههای تک بعدی جهت رفع نیازهای فعلی سازمان، زمانبر بودن پیادهسازی محصول مبتنی بر توسعه On-Premise با توجه به ابعاد و بلوغ سازمانی مشتریان، تهدید امیز بودن مفهوم Omni-Channel Platform برای برخی از نقشهای سازمانی و مقاومت در پیادهسازی و نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی که مستلزم حمایت همه جانبه مدیریت ارشد سازمان در جاری سازی پلتفرم دانست.
مدیرعامل شرکت ارتباطات راشا در مورد شرکت یا سازمانهایی که این شرکت را حمایت کردهاند، میگوید: ما با حمایت شرکت فناپ کار خود را شروع کردیم و تا زمان شکلگیری نمونه اولیه محصول ما، این همکاری ادامه داشت.
به گفته محمدی، شرکت توسعه ارتباطات راشا امسال به عنوان یکی از دو شرکت برگزیده مستقر در مرکز رشد فناوری نخبگان در میان برگزیدگان انتخاب شده بود.