نماینده مجلس گفت: نبود ضوابط و وجود رابطه مسیر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان را تهدید میکند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در سومین نشست تخصصی مسیر جذب معلمان گفت: معلم از جایگاه ویژهای در جامعه برخوردار است که متاسفانه در سالهای اخیر شاهد این بودیم که شان و جایگاه معلمی دچار نقصان شد. شروع این مسئله از واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی همانند سایر نهادها بود. این برون سپاری در آموزش و پرورش موجب تنزل جایگاه و حقوق معلم و همچنین افت تحصیلی دانش آموزان شد.
وی افزود: مجلس دهم تا حدودی تلاش کرد که واگذاری مدارس دولتی به خصوصی متوقف شود و مسیر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. ولیکن این مسائل ادامه دارد. متاسفانه دانشگاه فرهنگیان به دلیل وجود مشکلات پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نبود و آموزش و پرورش نیز از سایر مسیرها شروع به جذب کرده است.
صباغیان تصریح کرد: متاسفانه شان معلم دچار خدشه شده است. باید فضای مطالبه گری پررنگ شود. باید خود معلمین در تصمیم گیریها دخیل شوند. متاسفانه روابط موجب شده است تا هرکسی بتواند وارد آموزش و پرورش شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از طرح استخدام معلمان نهضتی و حق التدریسی گفت: مسئله اینجاست که یک معلم که وارد این نهاد شده و تدریس کرده است؛ اکنون همهی آنها از ما انتظار دارند.
وی تصریح کرد: نبود ضابطه و وجود رابطه مسیر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان را تهدید میکند. عوامل این اتفاقات باید به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد. متاسفانه این بستر مشکل دارد. قوانین به درستی عمل نمیشوند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش که این رویه را در پیش گرفته است باید پاسخگو باشد. باید فکری به حال این افراد شود.
صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این جلسه اظهار داشت: آموزش و پرورش اصلا دغدغه ذهنی مسئولین نیست. چطور در وزارت بهداشت و بیمارستانها کسی بدون تخصص لازم اجازه کار ندارد، ولی در آموزش و پرورش افراد را بدون بررسی صلاحیتهای لازم وارد میکنیم. چطور ما برای جان آدمها ارزش قائل هستیم، ولی برای روح انسانها این ارزش را قائل نیستیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری مکررا فرموده اند که اولویت اول ما آموزش و پرورش است. کسی که به این حوزه ورود پیدا میکند باید خاک آموزش و پرورش را خورده باشد. در وضعیت فعلی کسانی مسئولیت برعهده دارند که اصلا معلمی نکرده اند.
صدیقی گفت: اکنون ۱۰۰ هزار نیروی نهضتی داریم؛ با این اوصاف باید ۱۰۰ هزار هم کلاس درس داشته باشیم، ولی اصلا کلاس نهضتی تشکیل نمیشود. سطح سواد علمی و مدرک نهضتیها فوق العاده ضعیف است. نیروهای نهضتی باید کامل حذف شوند.
وی تاکید کرد: اگر واقعا دغدغه شغلی این افراد را دارید، میتوانید آنها را در سایر ارگانها استخدام کنید. آموزش و پرورش که بنگاه اشتغال نیست.
در ادامه این جلسه، دانشجویان به بحث و تبادل نظر پیرامون طرح استخدام معلمان نهضتی و حق التدریسی پرداختند و نماینده مجلس پاسخگوی سوالات آنان بود.
همچنین حمیدرضا قائم پناه معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با گله مندی از نبود طرح جامعی درخصوص جذب معلمان گفت: متاسفانه طرحی درمورد جذب معلمان نهضتی و حق التدریسی از سوی جناب صباغیان به مجلس معرفی شده است که در تضاد با اسناد فرادستی است.