عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس دهم گفت: آمریکا ابتدا باید تحریمها را بردارد تا بعد از آن در مورد اینکه این کشور به برجام برگردد یا نه بحث کنیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در همایش پلاک دیپلمات که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به عملکرد سایر بخشهای این دولت مطلوبتر بوده و مورد تایید بنده است، ولی مفهوم این حرف این نیست که سیاست خارجه دچار نقص، ضعف و مشکلاتی نبوده است.
وی با بیان اینکه بنده قبول دارم که دست وزارت امور خارجه برای اینکه بخواهد در سیاست خارجی قدرت مانور داشته باشد خیلی باز نیست، افزود: بر اساس قانون اساسی شورای عالی امنیت ملی مهمترین نقش را در تبیین سیاست خارجی کشور دارد ضمن اینکه دولت، مجلس، نهادهای حکومتی و رهبری هم در این حوزه تاثیر گذار هستند، ولی در مجموع باید مرکز ثقل تبیین و تشریح سیاست خارجی را شورای عالی امنیت دانست.
کواکبیان با بیان اینکه از همین امشب رهبر معظم انقلاب میتوانند تصمیم بگیرند تا از برجام بیرون بیاییم، ولی منافع، مصالح و فوایدی همچنان به قول آقایان از جنازه برجام برمی آید که ما همچنان در این توافق مانده ایم، اضافه کرد: بزرگترین دستاورد برجام این بود که قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان برداشته شد و این دستاورد مهمی بود و از طرفی ما به دنبال این بودیم که فعالیتهای هستهای مسالمت آمیز کشورمان به رسمیت شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه دنیا تا پیش از توافق برجام به ما به عنوان یک قاچاقچی نگاه میکرد که در حال پنهان کاری هستیم، اضافه کرد: با توافق برجام معلوم شد که ما اساسا دنبال سلاحهای کشتار جمعی و سلاح هستهای نبودیم و هدف ما دستیابی به انرژی مسالمت آمیز هستهای است و برجام به این فعالیتها رسمیت بخشید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم با بیان اینکه تا پیش از برجام ما شعار میدادیم که انرژی هستهای حق مسلم ماست، اما دنیا فعالیت هستهای ما را به رسمیت نمیشناخت، گفت: مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب ما به دنبال دستیابی به بمب اتم و سلاحهای کشتار جمعی نیستیم و این یک فتوای فقهی بوده و شعار سیاسی نیست با این وجود حرفهایی که اخیرا در خصوص بمب اتم مطرح شد حرفهای درستی نیست، چون آن چیزی که مبنای اساسی نظام جمهوری اسلامی است این است که ما به دنبال انرژی هستهای مسالمت آمیز هستیم.
ورود آمریکا به برجام پس از رفع کامل تحریم ها قابل بحث است
کواکبیان با تاکید بر اینکه پس از روی کار آمدن بایدن باید تمام تحریمهای یکجانبه و ظالمانه که پس از خروج آمریکا از برجام علیه کشورمان وضع شدند برداشته شوند و این تحریمها اصلا قابل مذاکره نیستند، تصریح کرد: یک دیدگاه این است که تحریمها را رفع کنیم و یک دیدگاه هم این است که تحریمها را بی اثرکرده و دور بزنیم و اتفاقا رهبر معظم انقلاب بر هر دو دیدگاه تاکید دارند.
وی با بیان اینکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام حتما با اجرای این توافق گشایشی به وجود آمده بود، افزود: اینکه رئیس بانک مرکزی گفته گشایشی با برجام ایجاد نشده به خاطر این بوده که میخواستند امتیاز بیشتری بگیرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس دهم با اشاره به اینکه پس از توافق برجام شرکت توتال بنا بود پنج میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند و این فقط یک نمونه از دهها شرکتی بود که میخواستند در کشورمان سرمایه گذاری کنند، گفت: بنده همان زمان بگومگویی با فراکسیون روحانیت مجلس دهم داشتم و دعوا بر سر این بود که توتال باشد یا نباشد و در نهایت اولین شرکتی هم که بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران رفت توتال بود.
وی با بیان اینکه اگر یک آدم نامتعادل، نابخرد و بیزینس منی مثل ترامپ از برجام خارج نمیشد شاید مسیر برجام طور دیگری پیش میرفت، اضافه کرد: بحثی که مطرح میشود این است که با خروج ترامپ از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورمان خسارت وارد شده و جبران این خسارت نیز میتواند یکی از ادعاهای ما باشد.
کواکبیان با تاکید بر اینکه آمریکا ابتدا باید تحریمها را بردارد تا بعد از آن در مورد اینکه این کشور به برجام برگردد یا نه بحث کنیم، افزود: رفع تحریمها باید اصلیترین اولویت ما باشد، چون مردم با مشکلات معیشتی مواجه اند و هیچ کسی هم نباید بگوید که یک رضایتمندی عمومی نسبت به وضع اقتصاد وجود ندارد در واقع همه باید نارضایتی جدی نسبت به وضعیت اقتصادی را بپذیرند.
آمریکا حق ورود به مسائل موشکی ما را ندارند
وی با بیان اینکه اگر بناشد آمریکاییها نسبت به غنی سازی ۲۰ دصد یا کاهش تعهدات پنج گانه هستهای کشورمان ادعایی داشته باشند ما هم مدعی هستیم که ترامپ با خروج از برجام این همه خسارت با ما وارد کرده، اضافه کرد: اگر قصد آمریکاییها راستی آزمایی است آنها باید به تعهداتشان پایبند باشند تا ما هم به تعهداتمان عمل کنیم با این وجود مذاکره در مورد دیگر ادعاهای آنها مربوط به مراحل بعد است؛ مثلا ممکن است آمریکاییها روی مسائل موشکی، مسائل حقوق بشر یا نفوذ منطقهای ما بحث داشته باشند خب ما هم میگوییم بی خود این همه پایگاه نظامی را در منطقه ایجاد کردید این پایگاهها را از منطقه خارج کنید تا بعد از آن در مورد مسائل منطقهای با شما مذاکره کنیم و یا آنها اصلا حق ورود به مسائل موشکی ما را ندارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: امروز برخیها میگویند که تیم بایدن دنبال مسائل موشکی، منطقهای و حقوق بشر است بله هستند، ولی مگر قرار است که ما تابع حرفهای آنها باشیم من این ایجاد ترس را قبول ندارم و معتقدم رفع تحریم ها، برجام و مذاکرات جدید هر کدام یک بحث است و نباید آنها را با هم قاطی کنیم.
کواکبیان افزود: اگر ما عملا ببینیم که تیم کاری بایدن درست حرف میزند و میخواهد کاری بکند خب ما هم بارها گفتیم از همان روز حاضریم به تعهداتمان عمل کنیم.
ارتباطات ما با دنیا وضعیت مطلوبی ندارد
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با دنیا وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه کرد: تا زمانی که تحریمها برقرار است ما نمیتوانیم در برقراری ارتباطات بین المللی با دنیا دست بازی داشته باشیم به گونهای که دوستانمان هم خصوصی به ما میگویند ارادت داریم، ولی در عمل به تحریمهای آمریکا اشاره میکنند؛ پس این مشکل به هر شکلی که هست باید حل شود.
کواکبیان با اشاره به اینکه کشورهایی مثل چین، روسیه، کره جنوبی و حتی کشوری مثل عراق هم به خاطر تحریمهای آمریکا برای ارتباط با ما دست به عصا حرکت میکنند، چون آنها هم منافع خود را در نظر میگیرند، تصریح کرد: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم هنوز در حد حرف است و ما در حال پیگیری آن هستیم. به هر روی وزارت امور خارجه برای ارتباط با کشورهای مختلف دست بازی ندارد البته نه اینکه اصلا نشود کار کرد، ولی به هر حال محدودیت داریم.
وی با بیان اینکه اگر فرض را بر این بگیریم که تحریمها هم برداشته شود باز هم بحث لوایح FATF، مطرح است، افزود: لوایح FATF هم مانعی پیش روی کشورمان هستند، اما برخی از آقایان میگویند بی خیال به درک که فلان کشور قبول نمیکند با ما کار کند و این یک خود تحریمی به دست خودمان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: یکی از حرفهایی که در انتخابات درست کردند این بود که اگر FATF تصویب شود یعنی اینکه باید سردار قاسم سلیمانی را تحویل بدهیم خب ما این طرح را در مجلس تصویب کردیم و میدانیم که به خدا قسم این حرفها نبود ما همه شرطها را با تحفظ قبول کردیم.
وی با بیان اینکه ایرادهایی که به دو لایحه FATF گرفته میشود حتما اشتباه است و این لوایح هیچ مشکلی ندارند، افزود: به همان دلیلی که دو لایحه دیگر FATF را تصویب کردیم و مشکلی نداشتیم به همان دلیل هم میتوانیم دو لایحه باقیمانده را تصویب کنیم و مشکلی هم نخواهیم داشت.
امیدواریم حضور آقای قالیباف در روسیه منافعی برای نظام داشته باشد
کواکبیان در خصوص سفر رئیس مجلس به روسیه نیز بیان کرد: آقای قالیباف از اول نباید اصرار میکرد که میخواهد پوتین را ببیند و بخواهد با او عکس بگیرد و این از اول یک اصرار بیجایی بود؛ البته در پروتکلهای روسیه ملاقات رئیس جمهور این کشور با رئیس مجلس کشور دیگری مرسوم نیست و اینکه پوتین در گذشته با لاریجانی دیدار داشته این دیدار در حاشیه یک اجلاس بوده است. به هر روی امیدواریم حضور آقای قالیباف در روسیه منافعی برای نظام داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنده یکی از بزرگترین مخالفین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بودم و شاید بارها تذکر دادم که این شورا در قانون اساسی وجود ندارد و تا کی این شورا باید وجود داشته باشد که گفتند تا مادامی که تحریم هستیم، افزود: اگر روزی قانون اساسی بازنگری شود باید شوراهایی که اصلا در قانون اساسی جایی ندارند برچیده شوند؛ البته حالا که این شورا وجود دارد سران قوا باید بنشینند و در خصوص رفع و یا خنثی سازی تحریمها تصمیم گیری کنند.
کواکبیان با اشاره به اینکه بنده بعد از مجلس دهم با لطف آقای ظریف مشاور وزیر امور خارجه شدم و گاهی در جلسات مطالعات راهبردی شرکت میکنم، تصریح کرد: بنده از ابتدا با مصوبه مجلس در خصوص خروج داوطلبانه از پروتکل الحاقی مخالف بودم و این خروج یعنی اینکه خود را در چالهای بیندازیم که در پی آن مواجه با شورای حکام و شورای امنیت است. با این وجود شورای عالی امنیت ملی باید در خصوص جوانب اجرای این مصوبه بحث کند.
نباید برای بازگشت آمریکا به برجام له له بزنیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه هم و غم وزارت امور خارجه در دوران ظریف این بوده که سر سوزنی از منافع ملی کوتاه نیاید، گفت: تصور بنده این است که آقای بایدن بر خلاف ترامپ در مورد ایران با طمانینه و با مشورت عمل میکند؛ البته او امروز با مسائل به جای مانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ، کرونا، رقابتهای اقتصادی با چین و رقابتهای امنیتی با روسیه و مسائل نژاد پرستی مواجه است و یکی از مسائل او هم سیاست خارجی به شمار میآید و من بعید میدانیم ایران جزو اولویتهای سیاست خارجی آمریکا باشد و شاید این به ضرر ما نباشد مگر اینکه خودمان دست به کارهایی بزنیم که دیده شویم.
کواکبیان تصریح کرد: اگر تا فروردین و اردیبهشت تیم بایدن اقداماتی را انجام دهد که بشود با آنها صحبتهایی داشت ما مطمئنیم که در همین دولت هم میتوانیم نتیجه بگیریم والا اگر کار به دولت بعدی بکشد نمیدانیم چه اتفاقی میافتد.
وی با بیان اینکه بنده جزو کسانی بودم که از اول گفتم نباید با آمدن بایدن عجله داشته باشیم که خیلی زود مشکلات حل شود، اضافه کرد: اگر خوب عمل کنیم ممکن است، بایدن برای ما یک فرصت باشد و اگر هم نتوانیم اتفاقا قدرت اجماع سازی او از ترامپ بهتر است و اگر بخواهد میتواند اروپاییها را بهتر هماهنگ کند؛ لذا ما باید این فرصت را نسوزانیم و از آن استفاده کنیم، ولی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام عجله کنیم و له له بزنیم.