به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ادامه پرداختن به موضوع توجه به نقشه جامع علمی کشور برنامه زنده «به وقت ایران» شبکه آموزش سهشنبه شب ۷ اردیبهشت میزبان علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و با مهمانان خود درباره این موضوع به بحث و گفتگو پرداخت.
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر این سند جامع روی رفاه مردم گفت: ما در دنیایی که هستیم علم حرف اول را میزند و زلفهای اقتصاد به علم گره خورده است. کشور ایران از قافله علم عقب نمانده است. ما در ایران ابن سیناها و زکریا رازیها کم نداشتهایم و علم در ۲ جهت برای کشور حرکت کرده است.
وی افزود: علم در حوزه بهره وری بسیار خوب عمل کرده است، اما مهم این است که چگونه در کشور به علم نگاه میکنیم. من هم معتقدم ما کشور جهان سوم نیستیم بلکه ایران توسعه یافته است. ما در دنیا یک رقیبهایی داریم و به آنها دشمن نمیگوییم. یک مجله آمریکایی گفته است علم ایران در ۳۰ سال اخیر به اندازه ۳۰۰ سال رشد کرده است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات ما در برخی موارد از سند جلو زده است و در دیگر موارد همچنان عقب است، تصریح کرد: ما در حوزه مهارت از آنچه که این سند مطرح کرده است، عقب هستیم.
منادی سفیدان درباره نقش مجلس در مانع زدایی مطرح کرد: نقشه جامع یک سند و سیاستگذاری کلی است. در سالی که این نقشه تصویب شد برخی قوانین وجود داشت و امروز ما آنها را به روز کردیم. حرف درستی است که این نقشهها باید هر سال به روز شوند.
وی ادامه داد: من نگاه بدبینانه ندارم، اما به نظر من مجلس شورای اسلامی خود یک مانع برای اجرای این نقشه جامع بوده است. چراکه باید روی هر کدام از موارد مطرح شده بررسی صورت میگرفت. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در اینجا مقصر است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در حوزه علوم انسانی بسیار ضعیف هستیم، تصریح کرد: امیدوارم حاصل این جلسه این باشد که ما بیدار شویم و ببینیم چه قوانینی را میتوانیم تصویب کنیم که دستگاهها را مکلف به اجرای آن کنیم.
در ادامه، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اجرای این سند در ۱۰ سال گذشته مطرح کرد: سند نقشه جامع علمی کشور سند بالادستی است و بسیاری از برنامهها باید متکی بر این سند تدوین شود. زمانی که از موانع صحبت میکنیم ۲ سوال مطرح میشود. آیا ما در چارچوب سند پیشرفت داشتهایم یا نه که به نظر من در زمینه علم پیشرفتهای داشتهایم. سوال دوم هم بر این اساس است که در برنامهریزیها تا چه اندازه به این سند پایبند بودهایم.
وی ادامه داد: نقشه جامع بر حوزه علم و فناوری تمرکز دارد و من روند پیشرفت را از منظر علم و فناوری میبینم. میخواهم بگویم ما در حوزه تولید علم در دنیا رتبه ۱۵ را داریم و در این شرایط بهتر است ایران را حداقل در حوزه علم و فناوری کشوری جهان سوم تلقی نکنیم. ما تعدادی از کشورهای اروپایی را در این زمینه پشت سر گذاشتهایم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: حضور نهادهای علمی در صنایع دفاعی ما بسیار چشمگیر است و بسیاری از توفیقات این بخش به دلیل حضور پژوهشگران است.
رحیمی شعرباف درباره اولویتبندیهایی که در سند وجود دارد، عنوان کرد: من فکر میکنم کشور در جهت اولویتها به سمت جلو حرکت کرده است، اما ضعفی که نقشه جامع علمی کشور دارد این است که به روز نشده است در حالی که باید هر سال و دائما به روز میشد. به عنوان مثال در اولویتبندیها در علوم انسانی درست مشخص نشده، اما در علوم مهندسی این اتفاق افتاده است.
وی افزود: روندهای توسعه در چارچوب این سند است، اما ما در حال حاضر باید روی دانش و فناوری کوانتومی سرمایهگذاری کنیم در حالی که در سند دیده نشده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نبود ارزیابی عملیاتی از این سند تصریح کرد: یکی از بخشهای مهم برنامههای ۵ ساله توسعه موضوع علم و فناوری است که باید باتوجه به این سند نوشته شود که البته ۶۰ تا ۷۰ درصد این برنامهها بر اساس نقشه جامع علمی کشور نوشته شده است.
رحیمی شعرباف درباره موانع اجرای نقشه جامعه علمی کشور اظهار کرد: اولین نکته این است که موقعیت نقشه دقیق مشخص نشده است. دومین نکته اینکه نقشه سعی نکرده خود را با قوانین موجود سازگار کند. سومین مساله این است که تقسیم کار ملی صورت نگرفته است. همچنین این نقشه باید با واقعیتهایی که در کشور وجود دارد خود را تطبیق بدهد و باید به روز شود.
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی که مهمان تلفنی این برنامه بود در سخنانی درباره عمدهترین موانع اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: آن زمان که ما روی این مساله کار میکردیم دغدغه اجرای آن را داشتیم و به نظر من مهمترین مانع برای اجرای این نقشه همکاری نکردن، بد اجرا کردن و بد فهمیدن مسئولان بود.
وی ادامه داد: این نقشه جامع مربوط به همه دستگاههای اجرایی کشور است. به عنوان مثال زمانی که درباره مهارت صحبت میکنیم معاون اول رییس جمهور، وزارت کار، وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از نهادهای دیگر باید پای کار باشند.
یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه دستگاهها باید درگیر این سند باشند، مطرح کرد: همه باید احساس مسئولیت کنند و اینجاست که نقش شورای راهبردی نقشه جامع علمی کشور مهم میشود. ما برای حوزههای مختلف اولویتهای گوناگون داریم که نیازمند بودجه است و سازمان برنامه و بودجه باید پای کار بیاید. من از دوستان میخواهم هر جا که لازم است ما قانون، تبصره و لایحه بیاوریم به ما بگویند.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش میرود.