شایان، ولی پور مطلق، فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درخصوص مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم، اظهار کرد: قبل از بررسی این مصوبه باید به جایگاه علوم انسانی در کشور توجه کنیم. رشتههای علوم انسانی یکی از دغدغههای رهبر انقلاب به خصوص در یک دهه اخیر بوده است و ایشان در دیدارهای خود با تشکلهای دانشجویی، استادان دانشگاه و ... کلیدواژه تحول و ارتقای علوم انسانی را به کار میبردند.
ولی پور مطلق ادامه داد: رهبری در دیدار با جمعی از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم عمار بیان میکنند که علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه نخبگان کشور است که هدایت جامعه را به عهده دارد؛ بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
این فعال دانشجویی بیرجندی با اشاره به سیاستهای کلی علم و فناوری که از سوی رهبر انقلاب صادر شده، اظهار کرد: در بند ۴-۱ این سیاستها به «تحول و ارتقای علوم انسانی به ویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگیری در متون و نگرشهای ارتقای کمی و کیفی مراکز و فعالیت پژوهشی مربوط» اشاره شده است.
وی در ادامه به مقایسه منویات رهبری با مصوبه شورای سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: این مصوبه در تعارض با بیانات رهبری و سیاستهای کلی علم و فناوری است. در واقع با این مصوبه یک سد جدی برای ورود نخبگان به علوم انسانی ایجاد میشود.
ولی پور مطلق بیان کرد: اولین مشکلی که پیش پای این مصوبه است، اینکه گروه زیادی از افراد که برای کنکور ۱۴۰۱ برای شرکت در یک رشته دیگر برنامه ریزی کرده اند، اکنون این برنامه ریزیها از بین میرود.
وی ادامه داد: اینگونه تصمیمات نباید به صورت یک باره و مقطعی اجرا شود. روالی که طی دو دهه در حال انجام بوده، نمیشود یک شبه تغییر داد.
این فعال دانشجویی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته دنیا، این روال وجود دارد که وقتی یک نفر در مقطع لیسانس در یک رشته تحصیل میکند، بتواند برای مقاطع بعدی رشته دیگری را بخواند. در کشور ما برای جبران دروس کارشناسی، ارائه دروس پیش نیاز پیش بینی شده بود که میتوانست به خوبی کمبود دانش این افراد را جبران کند.
وی تصریح کرد: این موضوع میتواند باعث شود افرادی که قصد تحصیل در رشتههای دیگر داشته باشند، به خارج از کشور بروند و در دانشگاههای خارجی تحصیل کنند. در واقع این مصوبه میتواند به فرار نخبگان دامن بزند.
ولی پور مطلق با اشاره به ضعف نظام آموزش و پرورش در شناسایی استعدادها و علایق افراد، ادامه داد: دانش آموزان در ۱۸ سالگی بدون شناخت کامل از استعدادهای خود وارد دانشگاه میشوند. اما در دوران تحصیل دانشگاهی میتوانند نسبت به علایق خود تجربه و شناخت کسب کنند و برای ادامه مسیر تحصیلی خود برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: نظام زیرساختی استعدادیابی آموزش و پرورش بسیار فشل است و فرد وقتی وارد دانشگاه میشود به بلوغ فکری و علمی میرسد که بتواند برای تحصیل خود برنامه ریزی کند.
این فعال دانشجویی به متن مصوبه شورای سنجش و آموزش نیز اشاره کرد و گفت: تعریف مشخصی از رشتههای مرتبط در این مصوبه ارائه نشده است. مفاهیم این مصوبه مبهم است و تفسیرهای مختلفی از آن میشود.
وی خاطرنشان کرد: میتوانیم تحقیقی درباره افرادی که از رشتههای دیگر به ویژه فنی و مهندسی به علوم انسانی رفته و آنجا موفق شده اند، انجام دهیم تا متوجه شویم که این مصوبه چقدر میتواند فضای نخبگانی کشور را دچار چالش کند.