به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از صنایع راهبردی و قدیمی در کشور صنعت گیاهان دارویی است که به برای توسعه خود به عوامل اجتماعی، اقتصادی، نیروی انسانی و فناوری، مدیریتی، بازار و بازاریابی و زیستمحیطی نیازمند است. این عرصه فناورانه که چند سالی از چرخه اقتصادی و درمانی دنیا وامانده بود دوباره در حال احیا است و بنابر آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۷۰ درصد مردم در دنیا مصرف کننده این گیاهان و داروهای گیاهی هستند.
این صنعت جهانی بازار بزرگی در جهان دارد و پیشبینیها حکایت میکند که تا سال ۲۰۵۰ ارزش صادرات این صنعت به پنج تریلیون دلار برسد. به همین دلیل ورود کشورها به صنعت گیاهان دارویی و توسعه سطح زیرکشت این گیاهان توجیهکننده و اقتصادی است. ایران هم به عنوان یکی از کشورهای دارای پیشینه استفاده از این گیاهان و داروهای گیاهی بار دیگر خود را برای توسعه این صنعت آماده کرده است.
بر همین اساس و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی ستاد توسعه علوم و فناوریهای گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سطح زیرکشت این گیاهان به بیش از ۲۵۰ هزار هکتار رسیده است. این اتفاق میتواند نویدبخش گسترش صنعت گیاهان دارویی و اهتمام فناوران و سرمایهگذاران برای ورود به این عرصه ارزشآفرین اقتصادی باشد.
از دیگر اقدامات در این حوزه افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان و خلاق این حوزه به ۷۰۰ مجموعه، رساندن تعداد سلامتکدهها به ۶۰ مرکز و تولید بیش از ۵ هزار محصول در این حوزه اشاره کرد.