به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس در نامهای به ایمانیه، استاندار استان فارس خواستار در مورد انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش به دور از بازهای سیاسی شد.
متن نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر ایمانیه
استاندار محترم استان فارس
با سلام
در این ایام انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش خبرهای قابل تأملی به گوش میرسد. آموزش و پرورش مانند زمانهای دیگر عرصه جوالن بازیهای سیاسی برخی پدرخواندهها شده است؛ چیزی که همواره آسیبهای زیادی را به آموزش و پرورش وارد کرده است. همه ما میدانیم که بحث سیاسی با بازی سیاسی متفاوت است و معتقدیم که مباحث سیاسی و درک و فهم مسائل سیاسی میبایست وجود داشته باشد، اما متاسفانه گاهاً شاهد تاخت و تازهای جریانات سیاسی هستیم که روند عزل و نصب مسئولان را از اساس مصالح تعلیم و تربیت دور کرده و بر مبنای ایجاد تکیه گاه برای دستیابی به اهداف سیاسی عدهای بنا میکند.
از این رو انتصاب، با بینش فرهنگی و به دور از بازیهای سیاسی، ضرورت حال حاضر است؛ در این راستا مقاومت، نوع نگاه و دغدغهی جنابعالی نیز قابل تحسین است.
به همین سبب وظیفه خود دانستیم که برخی از نکات را در خصوص فضای فعلی نظام تعلیم و تربیت متذکر شویم، امید است که این موارد در انتخاب مدیرکل مد نظر قرار گیرد.
۱. به نوع تفکر افراد مورد نظر توجه شود
امروز شاهد جاری و ساری شدن تفکرات مبتنی بر سند ۲۰۳۰ در فضای تعلیم و تربیت کشور هستیم این شرایط میبایست هر چه زودتر کنترل شود؛ این موضوع انتصابات را نیز حساستر کرده ا ست. چرا که عدم توجه بر مبنای تفکر افراد میتواند باعث گسترش هر چه بیشتر تفکرات مبتنی بر سند ۲۰۳۰ در بدنه تعلیم و تربیت کشور شود؛ تا جایی که دیگر کاری از دست کسی بر نیاید از این رو نوع نگاه افراد به آموزش و پرورش و میزان دغدغه ایشان در اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز حائزاهمیت بسیار است.
۲. انتخاب فردی از بدنه معلمی و مشرف به مشکلات عدیده آموزش و پرورش
آموزش و پرورش همواره با مشکلات عدیدهای روبرو بوده و هست؛ اوضاعهای آموزش مجازی، آمار روزافزون بازماندگان از تحصیل، ضعف در ارتقای صالحیتهای حرفهای معلمان، رشد بیش از پیش مدارس خصوصی و عدم وجود عدالت آموزشی و تربیتی تنها گوشهای از مشکلات آموزش و پرورش است که بهبود این شرایط وابسته به شناخت دقیق از وضع موجود، برنامههای متقن و همتی بلند در مدیران است.
بحران کمبود معلم نیز که بیش از پیش گلوی جسم نحیف آموزش و پرورش را فشرده ا ست و در این روزها در حال گذران اوج این بحران هستیم، روی کار قرار گرفتن فردی مدیر و مدبر ضرورت کنترل و هدایت این جریان است؛ به شکلی که اقدامات صورت گرفته برای مدیریت و کنترل بحران در آینده خود بحرانی جدید نباشد.
۳. داشتن نگاهی ویژه به دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش دو عنصار در هم آمیخته نظام تعلیم و تربیت هستند. همکاریهای اخیرمدیرکل آموزش و پرورش با این دانشگاه بسیار موثر واقع شده است، اما این همکاری، نگاه و دغدغه نسبت به مسائل دانشگاه فرهنگیان نیازمند تقویت، تداوم و استمرار است و زمان آن رسیده که دیگر هیچ اثری از نگاه تفکیکی بر این دو نهاد حاکم نباشد. از این رو موضع گزینه پیشنهادی در این بحث نیز شایان توجه است.
در انتها یادآور میشویم که تمامی نهادها و دستگاههای اجتماعی در امر تحقق پذیرفتن اهداف آموزش و پرورش سهیم و موثر هستند و طبق قانون اساسی میبایست متناساب با امتیازات قانونی و امکانات خود در این امر مشارکت داشته باشند.