احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجوبا اشاره به نتایج جلسه اخیر کمیسیون آموزش گفت : در این جلسه که با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، چندین مصوبه مهم در رابطه با کنکور و اصلاحات آن تصویب شد.
وی افزود : کمیسیون آموزش پیشنهاد کرده است که پایه دوازدهم بهطور قطعی در کنکور با ضریب ۴۰ درصد تاثیرگذار باشد و این پیشنهاد با هدف بهبود وضعیت کنکور و هماهنگتر کردن آن با نیازهای آموزشی دانشآموزان ارائه شده است.
عظیمی راد اظهار داشت : پیشنهاد دیگری که توسط کمیسیون مطرح شده، امکان ترمیم معدل برای دانشآموزان از سال ۱۴۰۴ به بعد است و این اقدام بهطور خاص پیشبینی کرده که دانشآموزان بتوانند دوبار در سال معدل خود را ترمیم کنند تا شانس بهتری برای موفقیت در کنکور داشته باشند.
وی ادامه داد : یکی دیگر از پیشنهادات مهم کمیسیون، اعمال ضریب و سهمیه مناطق محروم در کنکور است که دولت و سازمان سنجش باید این سهمیهها را تخصیص دهند تا عدالت آموزشی در کشور بهبود یابد و تفاوتهای سطح مدارس کاهش یابد.
عظیمی راد اظهارداشت : کمیسیون آموزش اعتقاد دارد که حتی اگر پایه دوازدهم تنها در کنکور اعمال شود، این امر نمیتواند بهطور کامل عدالت آموزشی را محقق کند و همچنان شکافهای عمیق بین مدارس در سطوح مختلف وجود دارد و برای کاهش این اختلافها، اعمال ضریب مناطق محروم ضروری است.
وی افزود : وزارت آموزش و پرورش با پیشنهادات کمیسیون آموزش همسو است و وزیر آموزش و پرورش در جلسهای اعلام کرده است که نظر وزارت آموزش و پرورش مطابق با پیشنهادات کمیسیون است و اکنون توپ در زمین شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا باید در خصوص این موضوع تصمیمگیری نهایی را انجام دهد.
عظیمی راد بیان کرد: با توجه به فشار روانی زیادی که این موضوع بر دانشآموزان وارد کرده است، از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شده که هرچه سریعتر در این خصوص اقدام کند. و این مسئله باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا گذر زمان اثرات منفی بر وضعیت روحی روانی دانشآموزان خواهد گذاشت.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : با توجه به شفافیت مستندات و دلایل کارشناسی، امیدوار است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمگیری نهایی را در زمان مناسب و با توجه به پیشنهادات کمیسیون و وزارت آموزش و پرورش انجام دهد و این تصمیمات میتواند به نفع دانشآموزان و همچنین به رشد و بهبود نظام آموزشی کشور منجر شود.